En nee, niet qua design.
Hij ziet er wellicht niet uit als een auto die een grote ontwikkeling moet inluiden, voor Hyundai is de nieuwe Sonata wel degelijk een pionier. Althans, in zekere zin. Het vernieuwde model is namelijk de eerste auto die gebouwd zal worden op een nieuw modulair platform, dat een belangrijke rol zal spelen voor de (elektrisch) toekomst van het Koreaanse merk.
Vorige maand schreven we over de nieuwe Hyundai Sonata en hoe fraai we de wagen eigenlijk wel niet vonden. Zijn achterste zal ongetwijfeld iets polariserend zijn voor de meningen, het geeft de Sonata een sterk karakter – iets dat we anno 2019 meer dan verwelkomen. Hoe chic we hem ook vonden, sinds de onthulling bleef het vanuit Kamp Hyundai akelig stil over de specificaties van de auto. Net als de informatie over het nieuwe platform zou dit in een later stadium bekendgemaakt worden.
Hoewel we ondertussen nog niets hebben vernomen over de specificaties van de auto, heeft Hyundai vandaag wel medegedeeld hoe de situatie rondom het platform precies in elkaar steekt.
In een eerder bericht kondigde Hyundai al aan dat de nieuwe Sonata, dankzij het nieuwe platform, aanzienlijk beter zal rijden dan de modellen die het merk momenteel in zijn gamma heeft. Hyundai heeft een aantal ingrijpende veranderingen toegebracht aan de derde generatie van zijn modulaire platform en naar eigen zeggen profiteren de toekomstige modellen hier enorm van.
Om de rijkwaliteiten te verbeteren, krijgen Hyundai’s die op het nieuwe platform worden gebouwd een stijvere carrosserie. Het Koreaanse automerk plaatst de bevestigingspunten van de stuurarmen dichterbij de voorwielen om de wegligging bij te spijkeren. Hyundai heeft eveneens een nieuw systeem ontworpen dat de auto’s effectiever door de lucht moet laten snijden. In combinatie met een lager geplaatst zwaartepunt moet dit resulteren in betere rijprestaties, evenals minder brandstofverbruik.
Hyundai doet daarnaast uit de doeken dat auto’s die op het nieuwe modulaire platform gebouwd zullen worden veiliger zullen zijn dan voorheen. Het merk zal zijn auto’s maken van zijn eigen staal. Het metaal heeft een hogere treksterkte en is ontworpen met een nieuwe structuur, die de krachten bij een ongeluk beter moet verdelen en absorberen. Het nieuwe platform moet Hyundai tenslotte de ruimte en flexibiliteit geven om allerlei nieuwe modellen met verschillende aandrijflijnen te produceren.
De Hyundai Sonata is het model dat het platform zal inwijden. Dit jaar moet de auto in de Verenigde Staten op de markt komen. Vanaf volgend jaar zal Hyundai ook andere modellen op het platform bouwen.
michaelb zegt
Mooie Arteon hoor
wahltiroler zegt
@michaelb: Mooier dan een Arteon ?
mikje90 zegt
@michaelb: ik vond hem mooi, totdat ik jou reactie las toen pas is het me opgevallen.
wahltiroler zegt
@mikje90: dat kun je ook van de Arteon uit 2016 zeggen totdat je de Talisman uit 2015 ziet.
Voor sommige VAG-fans is dit een beledging en zullen vele preken afsteken dat de Arteon beter is….
Al zou het zo zijn… Ik heb toch liever de Talisman en zelfs liever deze Sonata
https://images.app.goo.gl/15bEmzQPFBHtkAKNA
freeze zegt
@michaelb: zelfs de introductiekleur is hetzelfde!
anakiet zegt
@michaelb: En een beetje A5 sportback en een beetje Infinity (die kleine sedan) iig geen eigen design.
vondick zegt
@michaelb: Zie gewoon een Mondeo
wahltiroler zegt
Mooiw auto hoor!
de Sonatalijn heeft ook een mooie ontwikkeling doorgemaakt door de jaren heen
https://youtu.be/hrTApvyNMIY
Jochempie zegt
Hij is lekker raar en dat is leuk voor het straatbeeld! Importeren die slee!
schuimbekje3 zegt
Als je denkt aan Grand Tour auto, denk je aan Aston Martin, Bentley, niet aan VW. Dan denk je aan sjonnie-ponnie, el-cheapo a la spaceshuttle (elk onderdeeltje net onder de specs dat het had moeten zijn en dan gaat het vaak net goed, of niet zoals met de challenger. Of met aapjes, of met diesels, of met de passat, of met g-lader, of met de vr6 koppakkingen. Of met de ABS sensoren, of bobines bij vrijwel alle VW’s, de bedrading bij jettas, of alle achterlichtjes bij golfjes.
apos zegt
@schuimbekje3: voor zoveel frustratie is geen psychiater te vinden. Mooie auto toch?
aschja zegt
@schuimbekje3: Je vergeet haakje sluiten, schuimbek.
hallokroket zegt
@schuimbekje3:
Poëzie !
utregcity zegt
Je leest nou nooit eens, dat de rijkwaliteiten verslechteren, dat de auto’s die op het nieuwe platform worden gebouwd een slappere carrosserie krijgen. Dat de wegligging om te huilen is. Dat de auto’s minder effectief door de lucht zullen snijden. Dat door een hoger geplaatst zwaartepunt dit moet resulteren in slechtere rijprestaties, evenals een hoger brandstofverbruik.
Dat daarnaast de auto’s die op het nieuwe starre platform gebouwd zullen worden minder veilig zullen zijn dan voorheen. Het metaal een lager treksterkte heeft en is ontworpen met een oude structuur, die de krachten bij een ongeluk slechter verdelen en slechter absorberen. En tenslotte niet de ruimte en niet de flexibiliteit geven om allerlei nieuwe modellen met dezelfde aandrijflijn produceren.
Wij van WC-eend…
karhengst zegt
@utregcity: Beetje net hoe de fritessaus iedere keer wanneer hij uit de koelkast komt “nu nog lekkerder” is?
baklava zegt
Lexus smoeltje
iphonistvongates zegt
Die stageplaatsen bij de ontwerpafdeling van VAG hebben hun vruchten opgeleverd bij andere autofabrikanten.
remarkable zegt
Hyuandai A5 clone
flippiez06 zegt
Xedos 9 lijn
flippiez06 zegt
6
toyotafortuner zegt
Erg mooie apparaat zeg!
ghost zegt
Autoblog zou eigenlijk als deze uit is een Duo-test moeten doen met de Arteon. Lijken mega op elkaar.
mgmgb zegt
Maar, nog altijd wrong wheel drive neem ik aan?
potjak zegt
Arteon had bij zijn introductie ook zo’n kek geel kleurtje… maar met alle respect deze Hyundai lijkt in de verste verte niet op een Arteon.