Er schijnt namelijk nog een leuke variant te komen
Bij de introductie van de F82 generatie van de BMW M4 (en de F 80 M3) heeft BMW een heel belangrijk heilig huisje moeten omwerpen. De motor was niet langer atmosferisch. Met het afscheid van de E93 M3 Cabriolet heeft BMW geen atmosferische motor meer in de range. Ok, de range extender van de i3 heeft geen turbo, maar die laten we buiten beschouwing.
Maar BMW zou BMW niet zijn als ze het niet bij één topmodel zouden laten. Ook bij de voorgaande edities van BMW’s sportrakker waren er diverse leuke edities. Aan de ene kant een beetje flauw. Als je de snelste 4-serie wilt hebben, dan koop je de M4, toch? Aan de andere kant, je kan nu precies kiezen hoe hardcore jouw M4 is. De instap M4 (rijtest) is geen stakker. Met 431 pk en 550 Nm zul je nooit iets tekort komen. 0-100 is slechts in 4,1 seconden achter de rug en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Zonder die elektronische waakhond moet de 300 kilometers per uur overigens prima te doen zijn.
Mocht je de M4 net even te gewoontjes vinden, dan kun je de M-Performance catalogus erbij pakken. Daarin kun je je tegoed doen aan diverse accessoires. Van stickersets tot spoilers, velgen en remmen-upgrades. Volgens BMW gaat de M4 er geen streep harder door, maar je kunt jezelf net even onderscheiden van al die andere M4 rijders. In Duitsland en Japan hebben ze er zelfs een speciale Performance Edition van gemaakt, maar zoals gezegd, je kan deze accessoires ook gewoon zelf aanvinken.
Voor de mensen die nu eenmaal méér willen kun je het Competition pakket selecteren. Dan krijg je de beschikking over maar liefst 450 pk, waardoor 0-100 een hele tiende (!) sneller verloopt. Altijd lekker. Verder krijg je andere vering, hardere dempers en stevigere anti-rollbars zodat je nog beter kunt boenderen. Je kan de Competition gemakkelijk herkennen aan de 20″ velgen die enkel liefhebbers of haters kent; een tussenweg lijkt er niet te zijn.
Aangezien BMW een lange traditie heeft op het gebied van trackday specials kwam het vorig jaar met de M4 GTS. Dit is de opvolger van de legendarische M3 CSL (E46) en M3 GTS (E92). Voor deze variant heeft BMW helemaal uitgepakt: de achterbank ging eruit, de motor kreeg waterinjectie (nu 500 pk!) en de auto werd getooid met allerhande carbon spoilers en splitters. De M4 GTS laat er geen twijfel over bestaan: dit apparaat is serieus speelgoed. De prestaties liegen er ook niet om: 0-100 in 3,8 seconden en wederom een begrenzer, maar dan op 305 km/u. Misschien nog wel knapper is de rondetijd op de Nürburgring Nordschleife: slechts 7 munten en 28 seconden. Dat is exact even snel als die andere Ringridder, de 991 GT3 RS. Respect.
Dus je hebt al 4 (!) opties als je jezelf een M4 cadeau wilt doen. Maar er komt waarschijnlijk een vijfde keuze bij, en dat is de M4 CS. Nu is dat een beetje verwarrend, want voorheen was een CS (in de UK) gelijk aan onze Competition uitvoeringen bij de E46 en E92 M3. Onze Spaanse collega’s van Motor.es hebben een vergelijkende test gehouden tussen de M4 GTS en de M4 CS. In dit geval staat CS voor ‘Competition Sport’. De M4 CS combineert de hardware van de gewone M4 Competition met wat onderdelen van de GTS. Dus je hebt 20″ velgen rondom (de GTS heeft 19″ voor, 20″ achter), keramische remschijven, de GTS splitter en ook diens achtervleugel. De maximumsnelheid is 280 km/u.
In het interieur zet die lijn zich door. De sportkuipen zijn serieuzer dan in de gewone M4, maar lang niet zo extreem als de schaalstoelen in de GTS. Nog een groot voordeel van de M4 CS is dat je een achterbank hebt. En alhoewel we hopen dat je ze nooit nodig zult hebben, de M4 CS heeft de beschikking over gordijnairbags (die heeft de GTS dan weer niet).
Het is vooralsnog onduidelijk of de CS op andere markten geleverd gaat worden. Er zijn 60 stuks aangekondigd voor de Spaanse markt, maar dankzij de populariteit van dit model aldaar schijnt het dat BMW aan het kijken is om dit model in meerdere landen te leveren.
Voorkeuren voor welk type (en waarom!) zijn welkom in de comments!
baap zegt
Doe mij deze maar en er verder niets meer aan doen, http://www.autoblog.nl/nieuws/kan-een-bmw-m4-nog-mooier-83280
Donstil zegt
@baap: Zo de tandjes idd wat een bruut apparaat zeg.
hight96 zegt
@baap: Eens, zou de M-striping op de voorbumper wel weglaten eerlijk gezegd! Verder echt super uitgevoerd
bischero zegt
@baap: wielen zijn naar mijn smaak een of twee maatjes te groot, verder wel een serieus mooi apparaat!
thomasthomas zegt
De GTS werd wel flink afgekraakt door Clarkson in The Grand Tour.
Dimglor zegt
@thomasthomas: Niet enkel daar, bij de ECOTY was het ook niet allemaal positief.
Daar hadden wel 2 juryleden de M4 GTS op de eerste plaats gezet.
qoekje zegt
Mercedes c63 amg coupe
keeper1 zegt
@qoekje: Renault clio
lekkerlinksrijden zegt
@keeper1: Batavus 18 speed
viezefreddyw zegt
Ik kies de Mercedes C63AMG Coupe. Vind ik absoluut de mooiere auto met een prachtig interieur. En als ik die niet mag kiezen dan ga ik voor de E92 M3. Mooier en klinkt bruter.
allesmetturbo zegt
Dus voor echte patrolheads die nog een atmos. blok willen moeten een i3 kopen :’ )
schuiftrompet zegt
de enige reden om voor een c63 te gaan is het geluid en het zitcomfort lijkt me ( who cares in zo een auto). voor het rijden kies ik sowieso voor de GTS, ookal zijn de looks.. apart te noemen
Dutchdriftking zegt
E46 CSL met handbak ombouw graag.
spykerboy zegt
@dutchdriftking: wtf? Hoe verklooy ik een absolute top auto, les 1
B100 zegt
@spykerboy: Zou idd waanzin zijn. SMG (zeker in de CSL) is wat mij betreft te verkiezen boven de handbak wat rijplezier betreft. Maar veel mensen kennen het systeem niet, of hebben er slechts kort mee gereden en denken onterecht dat het een automaat is.
spykerboy zegt
@b100: idd, heb een daily M3 SMG gehad toen ik 18 was, jaar lang mee gereden en vond het absoluut geweldig, die klappen met schakellen etc, mensen moeten er echt een keer goed mee rijden dan zijn ze om. Zoek nu alweer 2-3 jaar naar een “nieuwe” E46 M3 maar kom nog steeds niks tegen met SMG binnen mijn budget en eisen helaas :(
Dutchdriftking zegt
@spykerboy: of een gewone ombouwen naar CSL specs. Waarschijnlijk nog goedkoper ook.
griffendahl zegt
Dan graag ‘gewoon’ een M3, met de keramische remmen, niet dat ik dat verschil eruit haal maar ’t ziet er zo bruut uit.
mashell zegt
De rode zoals op de eerste foto en dan gewoon als “basismodel”. Die is snel en duur zat. Al dat puristische gedoe maakt de wagen meer geschikt voor het circuit maar minder voor gewoon heel veel lekker autorijden.
Ik denk zelfs dat ik eigenlijk liever een 440i met schuifdak en wat comfort opties zou hebben, ook snel zat en dankzij de veel minder lelijke bumpers een stuk eleganter.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: daarin ga ik helemaal met je mee. 440 is idd snel zat
jaapiyo zegt
“…de range extender van de i3 heeft geen turbo, maar die laten we buiten beschouwing.”
*slow clap*
spykerboy zegt
Graag de M4GTS voor mij, hoe exclusiever hoe liever, (goed voor de belegging en leuk rijden) en dan door individual in die rode lak spuiten om hem nog exclusiever te maken ?? en dan uiteraard lekker ervan genieten!!
v60polestar zegt
Allemaal leuk, maar doe mij maar een c63 pls!
awesome zegt
De mooiste M4 is een M3.
banaan7 zegt
@awesome: ik vind de normale m4 toch mooier
riri zegt
Dat rood staat hem goed !
ericc zegt
Vriend van mij heeft een CS gekocht in Spanje. Binnenkort voert hij de wagen in in België.
kniesoor zegt
Ik houd ’t bij een gewone, al zouden de onderstelmodificaties van de Competition wel prettig zijn om het rollen om de lengteas van een gewone de wereld uit te helpen, da’s toch wel een beetje een zwak punt.
mashell zegt
@amghans: “rollen om de lengte as” is typische Autovisie terminologie waarvan niemand eigenlijk weet wat het betekent.
Ik ben in elk geval zeker dat plotseling omrollen en op het dak terechtkomen geen M4 probleem is.
kniesoor zegt
@mashell:
Iedereen, die wel eens flink met een M4 heeft doorgereden begrijpt wat ik bedoel. Iedereen met een IQ, dat 1 procentpunt of meer groter is dan zijn/haar schoenmaat overigens ook.
bloemfontein zegt
@amghans: ik rijd er elke dag in, en best pittig maar heb geen idee wat je bedoeld…..
kniesoor zegt
@bloemfontein:
Wellicht rij jij alleen maar hard rechtuit, maar je moet maar eens flink bochten gaan boenderen, dan begrijp je m’n opmerking wel, vermoed ik. Zeker als je een straffe AMG of een straffe 991als vergelijkingsmateriaal neemt.
Verder niets tegen een M4, integendeel, heb er zelf ook één. En ben er blij mee. Maar dat betekent niet, dat er niets op aan te merken is.
jorden zegt
een M2
bloemfontein zegt
Rijd zelf de ” normale ” M4 en met zijn standaard 431 pk bloedje snel! heb er een Akra ( dus iets meer pk ) onder en andere velgen en wat origineel bmw performance opties en je hebt ” naar mijn mening ” een super auto! en ja heb ook gevraagd naar de GTS en de komende DTM uitvoering maar beide uitverkocht! Niet omdat ik sneller wilde maar vanwege het exclusieve karakter van de auto’s.