We hebben het over kilometer per uur, uiteraard.
Je hebt sleepers en echte sleepers. Je weet wel, auto’s die er totaal niet snel zien, maar het ondertussen wél zijn. Neem de Opel Kadett GSI, een van de lekkerste hot hatches uit de jaren ’80. In absolute zin is dat geen sleeper. Het is immers vrij duidelijk dat het een snelle hatchback is. Zeker ten opzichte van de Kadett 1.3 GL van de buurman, overbuurman en achterbuurman. Dikke bumpers, honingraat grille, spoiler en kekke velgejes maakten duidelijk dat je 156 pk onder je rechtervoet had. Indrukwekkend voor die tijd.
Die 156 pk is dus het uitgangspunt. Sommige mensen probeerden er destijds wat meer uit te halen. Daar zitten enkele extreme exemplaren tussen, maar zo bizar als deze Kadett GSI hebben we nog niet gezien. Dan bedoelen we niet eens het uiterlijk, want er zijn maar een paar aanwijzingen dat deze Kadett sneller is dan jouw auto. En nee, het maakt niet uit wat je rijdt, jouw auto is langzamer. De aanwijzingen zijn semislick banden, de custom uitlaat, het ontbreken van een rechter buitenspiegel en een wel heel grote intercooler.
Die intercooler is er om de gigantische turbo-installatie goed te kunnen koelen. Niet dat we beelden van de turbo hebben gezien, maar vanwege het feit dat de viercilinder dankzij die turbo nu goed is voor 1.250 (!) trappelende paardjes! U leest het goed, deze Opel Kadett heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron Super Sport. De acceleratietijden zijn eveneens apart. 0-100 km/u doet ‘ie ongeveer in 4 seconden, waarschijnlijk om wielspin te voorkomen, ondanks de vierwielaandrijving. De 100 naar 200 is korter, namelijk 3,7 seconden. Je leest het goed, eenmaal op snelheid gaat het dus alleen maar harder. Tijdens de 1/2 mile runs haalt deze Kadett 315 km/u. Een halve mijl is iets meer dan 800 meter, dus iets korter dan de boot van de Papa van Lance Stroll. Maar het gaafste van deze Kadett is nog het uiterlijk. Een ware sleeper.
moveyourmind zegt
Opel Rakett
elemento zegt
@moveyourmind: whahH
eirmakk zegt
Aantal jaren geleden op de a16. Ik reed daar ongeveer 150 160 toen zo een afgeragde opel kadet begon te kleven. Ik dacht bij mezelf laat ik hem is die 210 pk saab power laten zien maar ik heb mijn lesje geleerd toen. Ik heb nog nooit een snellere auto gezien die vanaf zo een snelheid accelereert. Het leek alsof ik stil stond. Heerlijke wagens die kadetten. Ik denk ook dat iedereen er eentje heeft gehad destijds.
Crosscabouter zegt
@eirmakk: zo kende iemand met een knalgele kadett…. compleet omgebouwd tot racer aan de binnenkant. Buitenkant was alleen de knalgele kleur en de velgen aangepast. Fantastisch hoeveel sportautos ermee losgereden werden door die ‘gare’ kadett…
potver7 zegt
Halverwege het filmpje hebben ze toch maar een linker buitenspiegel gemonteerd. Maar een rolkooi leek ze nog steeds overbodig… Verder wel een gaaf project!
Robert zegt
Indrukwekkend. Ik vraag me af wat er eigenlijk nog ‘Kadett’ is aan deze auto, behalve de carrosserie, want met alleen een overmaatse turbo + intercooler red je het niet om 1250 pk te ontwikkelen, laat staan in toom te houden.
Verder is het vooral nostalgie, zo’n Kadett. Vrijwel allemaal weggerot, helaas. Dat had concurrent VW met de Golf toch beter voor elkaar; die zie je zelfs nu nog wel regelmatig in het wild.
rikus zegt
@RRRobert: Dat valt nog vies mee, dat rotten. Ik durf zelfs te stellen dat ze lichtelijk beter tegen de Europese weersomstandigheden kunnen, dan de Golf. Alleen de Golf heeft een hele schare fanatieke liefhebbers die er tot op de dag van vandaag alles aan doen om hun Golfje in nieuwstaat te houden. En de Kadett.. Tsja.. Die heeft dat niet. Dat is een beetje een nobody vergeleken met de Golf wat betreft status.
Robert zegt
@rikus: De Golf 2 was schier onverwoestbaar; pas na een jaar of acht, negen begonnen er -soms- wat plekjes te komen. De mijne was na elf jaar nog perfect en moest pas naar de sloop toen -ie total loss raakte in een kop-staartbotsing. De Kadett van m’n schoonouders was motorisch onverwoestbaar (1.6 16v), maar om de drie, vier jaar waren de spatbordranden achter en de dorpels aan vervanging toe; en dat terwijl de auto nog garage gestald was.
Gek genoeg kochten mijn ouders gelijktijdig een Golf 3 die ook roestte, maar dan op de gekste plekken,meestal midden in het plaatwerk. Later bleek dat Volkswagen in die jaren staal was gaan gebruiken waar relatief veel schroot in was verwerkt.
wimof zegt
@rrrobert: VW nam vanaf modeljaar 1981 maatregelen om de roestende Golf 1 halt toe te roepen, bij de Golf 3 is het foutgelopen met het plaatwerk, vanaf golf 4 waren ze er weer helemaal (behalve 02k versnellingsbak)
Golf 5 was was de opvatting van deuren totaal naast de kwestie, ze bedoelden het goed, maar ja)
En, reeds bij de aankoop van hun nieuwe Kadett droeg het jonge publiek petjes, over voorlopers gesproken.
eklasse zegt
@rikus: Onzin Rikus. Kadetten roesten allemaal weg bij de achterspatborden.
rikus zegt
@eklasse: ze roesten ja. Maar een Golf ook. Meneer rrrobert stelt dat de Golf het in dat opzicht toch beter doet, aangezien je die nog geregeld in het wild ziet. Dat komt niet doordat ze niet roesten, integendeel, maar omdat er nou eenmaal een grotere schare liefhebbers is die de Golf in schiere topconditie houdt. En ja, u moet toch toegeven, zoveel liefhebbers heeft de Kadett niet. Dus logisch dat je ze minder in het straatbeeld ziet. Maar zoek eens een Kadett op een bekende site voor tweedehands spulletjes, en je zult zien dat het wel meevalt met dat wegrotten. Maar u heeft ook gelijk meneer e klasse, ook Kadetten roesten. Dat heb ik ook niet ontkend toch?
lincoln zegt
de Opel diy tuning scene staat sowieso op eenzame hoogte ..
ze hadden bij GM gewoon 10 van die handige hobby Maaskantenaren moeten aannemen ..
turbo623 zegt
Hoe krijg je 1250 pk uit een 2-liter blok, dat kan toch nooit lang heel blijven zou je denken. 100-200 in 3,7s, niet te geloven bijna.
dees zegt
@turbo623: Zal wel elke paar keer volledig uit elkaar gehaald worden.
turbo623 zegt
@dees: dat zal inderdaad wel. Evengoed knap, specifiek vermogen in de buurt van de F1 1.6 turbo’s.
bmwfreak038 zegt
@turbo623: dit is bijna sneller.
e28forever zegt
@turbo623:
Met andere woorden: Wat meer specs waren interessant geweest voor de ware liefhebber.
matter zegt
zonne grote turbo jonguh
desjonnies zegt
Sommige auto’s ben je blij dat ze uit het straatbeeld verdwenen zijn.
Wat een ongelooflijk deprimerende kuthokken waren dat.
lincoln zegt
@desjonnies:
Porsche 928 en BMW 6-serie ..
voor de rest was 1984 1 grote orgie van deprimerende grafbende op wielen ..
elemento zegt
@lincoln: 928 gaan de prijzen omhoog. 928 ondergewaardeerde auto was dat. Wat een bak was dat
lincoln zegt
@elemento:
1500 voor een oude afgetrapte Zandvoort circuit 928 is de goedkoopste die ik ooit ben tegengekomen ..
prijzen waren altijd wel aan de hoge kant ..
anyway .. prijzen schmijzen .. ze maken er een voertuig niet mooier of beter van ..
elemento zegt
@lincoln: marktplaats . Gaspedaal . Min 8000
lincoln zegt
@elemento:
als je ze niet koopt ..
dan kosten ze nix ..
frederik zegt
@lincoln: Citroën CX
rufctr01 zegt
@desjonnies: haha eens!
tjongejongejonge zegt
Lekker belangrijk van 100 tot 200 he mag vaak niet harder dan 100 soms 120 en heel Sons in de provincie 130, kortom zinloos
ablogjunk zegt
@tjongejongejonge: hard optrekken ook niet…..staat toch wel ergens een stoplicht……
tjongejongejonge zegt
@ablogjunk: Freek de jonge had daar iets moois over in een voorstelling, hij had een rode sportwagen gekocht zodat hij als eerste weg was bij het stoplicht , alleen hij stond nooit vooraan
rijnounsdoor zegt
@tjongejongejonge: Nu noem je wel zijn beste grap uit zijn 35 jarige carrière he! Die Freek toch…
bmwfreak038 zegt
@tjongejongejonge: scheelt dat hun duits zijn.
SimonMc zegt
@bmwfreak038: hun???
bmwfreak038 zegt
@SimonMc: ja je weet wel een hunnebed. Hou toch op man ga ergens anders leraartje spelen.
maferick74 zegt
@bmwfreak038: hunebedden bedoel je? Ik ken namelijk geen hunebedden ?
e28forever zegt
@maferick74: *proest*
bmwfreak038 zegt
@maferick74: dat ja, erg vervelend die grammar nazi’s en zelf alleen op spelfouten van een ander azen.
rob5nismo zegt
Heerlijke auto die bij de 214 kmh stopte met optrekken 1 van de snelste auto’s die ik gereden heb
allesmetturbo zegt
Kadett GSI in originele staat echt een guilty pleasure. Blijf m heel gaaf vinden.
Maar dit soort projecten kan ik zeker waarderen, wat een feest moet dat zijn om in 3,7sec van 100 naar 200 te katapulteren.
Wel erg rijbewijsgevaarlijk, inhouden om netjes te rijden lijkt mij best wel moeilijk
jaso013 zegt
Vette kadett! Maat van mij had er vroeger ook eentje. Compleet met traanplaat vloermatten!
tenaci zegt
Je meent toch niet werkelijk dat hier in de basis nog altijd een GSI blok in ligt? Hoe krijg je daar in hemelsnaam 1250pk uit?
lincoln zegt
@tenaci:
zal toch wel een beetje lachgas aan te pas komen ..
rikus zegt
@lincoln: Dat denk ik als ik een willekeurige reactie van jou zie ..
wetdualclutch zegt
@tenaci: GSi’s C20XE deelt veel met de C20LET uit de Calibra/Vectra turbo 4×4, behalve dan dat het in basis en turboloos blok is. Stevig blokje, goed te tunen. Vergelijkbaar met wat de ABF is voor VW en de 4G63 voor Mitsubishi
fj272 zegt
@tenaci: basisblok in deze is momenteel een 2.0 xev welke in de Astra G en Zafira A te vinden was.
isleofman zegt
Mooie kadett! Interieur van een Astra denk ik. En had met dit vermogen wel een rolkooi verwacht.
toeter11 zegt
Kan dat ding het carrosserie technische wel aan? Zo sterk zijn die kadetten niet.
fmgarcia zegt
Niemand die even benadrukt hoe grappig een van die laatste specs waren. 800 meter bijna de lengte van t bootje van Lawrence haha mooi