Deze SL600 biedt heel veel meer cilinders voor veel minder geld. Kijk, DIT is een motor!
Vanmiddag maakt collega @Machielvdd bekend dat de Mercedes-AMG GT43 weer ietsje beter is geworden. Het toevoegen van meer paarden resulteert vaak in een betere auto. Machiel tipte de ’43’ als de best sturende. Daar heeft hij een punt, want de AMG GT 43 heeft – net als de SL43 – namelijk de lichtste motor én enkel en alleen achterwielaandrijving.
Het enige nadeel is de prijs, want je bent alsnog 170 mille kwijt. En misschien dat je van een dikke luxe Mercedes wat andere dingen verwacht. De huidige generatie is namelijk best sportief en strak. Ook is het een vierzitter. Allemaal niet erg, maar je wil met zo’n luxe Mercedes een soort tweepersoons speedboat ervaring. Een luxe speedboatervaring. Daar hoort JUIST geen achterbank bij: de kinderen en boodschappen kun je ook wel laten invliegen. Je hebt immers een dikke Benz.
SL600 met gewoon een V12
Daarom moet je deze SL600 kopen. Het is namelijk nog een Mercedes uit de tijd dat je niet per se een AMG hoefde te bestellen als je een snelle versie wilde. Ja, vroeger had je gewoon een SL600, zonder AMG, Maybach of Designo-fratsen. Dit exemplaar is er eentje van de gouden serie van de R230-generatie: van na de eerste facelift (strakker, kinderziekten eruit), maar van vóór de tweede facelift (die was lelijk, sorry).
Het is een SL600 van na de facelift, dus dat betekent een iets krachtigere 5.5 liter twaalfcilinder met twee turbo’s. Deze föhns draaien heel subtiel op de achtergrond mee en zijn er vooral voor extra koppel, niet zozeer voor een lager verbruik. Het vermogen is met 517 pk ruim voldoende, maar het koppel van 830 Nm boezemt anno 2024 nog steeds ontzag in.
De automaat is de onverwoestbare vijfbak die ook in andere enorm sterke Mercedessen zit, waaronder de SL55 AMG, CLK DTM AMG en SLR McLaren. Vijf versnellingen lijkt weinig, maar dit sprint in minder dan vijf seconden naar de 100 km/u en haalt zonder de begrenzer met gemak 325 km/u.
Prijs is eigenlijk laag
De vraagprijs van 50.000 euro lijkt redelijk straf voor een R230, maar eigenlijk is deze SL600 gewoon een koopje. Ten eerste de staat: de auto ziet er schitterend uit, echt helemaal origineel. Ook de kleurstelling (zwart met two-tone beige interieur) is klassiek fraai. De auto heeft 68.128 km gelopen, dus voldoende dat je ermee durft te rijden, maar je kan er nog jaren tegenaan. De auto is dealer-onderhouden en alle boekjes zitten erbij.
En dan als de kers in de appelmoes: deze SL600 is een origineel Nederlandse auto van de eerste eigenaar! Dat ga je echt nergens meer vinden, maar op Marktplaats dus wel. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Bekijk hier waar je op moet letten bij aanschaf bij een R230-generatie van de SL Klasse (stiekem nog best wat puntjes):
Meer lezen? Check dan hier onze Mercedes SL R230-special!
560pk zegt
Is begrijpend lezen nou zó moeilijk? Import in 2020!
Verder een zeer begeerlijke auto, maar: 17 jaar oud, en dan 50K?
racerx zegt
Een 2020 import heeft niet een dergelijk kenteken lijkt me? Dat is er toch echt een van omstreeks 2007. Vraag me af hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben dan. Wellicht dat de eigenaar ‘m mee heeft genomen naar het buitenland en weer terug in heeft gevoerd.
Thomas20vt zegt
Dit staat in de advertentie:
Betreffende topmodel van Mercedes-Benz is in 2007 afgeleverd in Nederland en in 2010 met zijn trotse bezitter op vakantie gegaan naar Zwitserland om vervolgens weer in 2020 terug te keren naar Nederland.
racerx zegt
Kijk aan, dus toch. Dan is de opmerking van @560pk over beter lezen een tikkeltje hypocriet.
kareljansen zegt
Hoe zit het dan met het kenteken zelf? Daar zou dan toch iets van x-123-xx op moeten zitten?
Thomas20vt zegt
Iets met begrijpend lezen… in de advertentie staat de uitleg over het “import” gebeuren.
560pk zegt
Ik vind de kleurstelling niks (subjectieve mening). Ik hou niet van zwart buiten, en crème binnen is ook niet mijn ding, maar in een voor mij juiste combo zou ik m voor 35K wel aandurven.
kennone zegt
Nou dit is een mooie SL!
jaapiyo zegt
Fraai ding, beetje vout, maar ik graaf ‘m wel. Zou wel voor een 350 of 500 gaan. Of voor dit geld een 55 AMG dan wel een wat recentere R231.
racerx zegt
Mooie auto, maar te duur. Een dergelijke kmstand rechtvaardigt deze prijs ook niet.
Ooit een paar keer met een SL65 AMG gereden uit 2007. Hele bijzondere ervaring, wat een gave en fijne auto (en wat een verbruik…).
Richmond zegt
Valt mee de prijzen op gaspedaal lopen uiteen van 31k maar 48k en deze dan 49k.
Dutchdriftking zegt
‘Old money spec’ bejaardenmobiel, precies zoals ik ze graag zie!