Zie jij het?
Als dingen te mooi lijken om waar te zijn is dat vaak ook zo. Een originele Shelby Cobra tegenkomen uit 1965 is nogal wat, zeker als dat een exemplaar is met een kilometerstand van 1 (zou het?). In dit geval zit er ook een klein addertje onder het gras, want de auto is namelijk vanuit zijn goede hoek gefotografeerd.
Als we naar de achterkant kijken ziet het er allemaal wat minder rooskleurig uit. “Lichte” schade, zoals de verkoper het zelf noemt. Je zou het ook een compleet gat kunnen noemen, maar goed. Je komt zo’n wagen niet elke dag tegen, zullen we maar denken.
Hij moet trouwens nog €81.750 opbrengen. Een aardig bedrag, maar als je handig bent en dit voor een prikkie in orde kunt maken heb je wel iets heel erg gaafs. De dikke 7.0 liter V8 met 549 pk schijnt het gewoon te doen. En over die vraagprijs; je hebt wel een onderhandelingspunt te pakken. Bekijk de advertentie HIER.
hummer95 zegt
Ik weet niet voor hoeveel zon auto normaal gaat, maar de schade lijkt wel mee te vallen… Tenminste als de schade onderhuids niet veel groter is
StijnB zegt
@hummer95:
Dat achterwiel, dat een flinke klap moet hebben opgevangen, lijkt alvast wat scheef te staan…
thomasthomas zegt
Dat achter scherm is niet zo’n probleem. Onderhuids zal ik ie wel half tot total loss zijn. Gaat heel veel kosten.
DutchCars1999 zegt
@hummer95: volgens Hagerty gaat een originele voor ~$920.000
truckertje zegt
Wie kan er 80k missen? Ben wel in voor n projectje!
dutchcorvette zegt
@truckertje: ik
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@dutchcorvette: beloof dan wel dat he er geen automaat in legt
dutchcorvette zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: sorry dan niet. Zonder automaat geen Auto
jackass266 zegt
Als het een originele shelby is dan is het zeker niet duur
viezefreddyw zegt
De hele advertentie staat weer vol met uitroeptekens en dergelijke. Volgens de advertentie heeft ‘ie ‘lichte verrijdbare linker voor en rechter achterschade’.. Maar het is een uniek exemplaar!!! Bouwjaar 1965 0 km!!!!!
Juist, kilometerstand is 0. Flinke schade… Rare advertentie.
itsok zegt
Dat lijkt me dus geen originele uit ’65
jackass266 zegt
Kijk ff op hagerty.com dan weet je wat de waarde is van een echte shelby. Lijkt mij dat je een shelby met ren beetje schade niet koopt voor 80k.
Michiel1 zegt
als het een echte shelby uit 1965 was (zoals dit artikel insinueert) dan is dit volgens mij toch het koopje van het jaar…
n1co zegt
De originele heeft toch geen polyester body?
reistje zegt
@n1co: Aluminium geloof ik. Vind het maar een raar verhaal.
ikbenmnzus zegt
@n1co: Exact!
kapitein zegt
@n1co: De originele is inderdaad van aluminium. Dit is gewoon een Replica en dus zeker niet uit 1965.
Deze verkoper probeert de boel feitelijk gewoon op te lichten. Al gaat niemand die opzoek is naar een originele Cobra hier in trappen natuurlijk…
bassx zegt
@kapitein: maar op kenteken staat mss wel 1965.
bougievonkje zegt
Lichte parkeer schade
desjonnies zegt
Laat ik het zo zeggen.
Ik ben ab-so-luut geen Cobra kenner, maar volgens mij waren ze in 1965 voorzien van een aluminium carrosserie of in ieder geval een metalen, maar geen polyester.
En ik weet dat ze officieel uit Engeland komen en door het Britse AC werden gemaakt die op hun beurt geen goede/correcte motor hadden voor de wagen en dat Caroll Shelby weer een mooie en snelle en lichte wagen zocht die met de Corvette kon concurreren
Maar correct me if I’m wrong, ik leer nog altijd graag.
Er staat wel een hele, hele mooie blauwe in Waalwijk bij een vrij beroemd auto bedrijf, die dit exemplaar heel de tijd moeten verbeteren voor de eigenaar.
Let wel : Beroemd, niet berucht hè !
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Klopt, je hebt gelijk. De Cobra moest inderdaad de strijd aangaan met de Corvette. Meneer Shelby heeft inderdaad bij AC aangeklopt in de vroege jaren ’60 voor een lichte auto. AC ging er mee akkoord als Shelby voor V8 motoren ging regelen. Shelby klopte aan bij Chevrolet, bang dat ze waren voor concurrentie voor de Corvette zei Chevrolet nee. En toen kwam Ford. Ford wou wel een concurrent bouwen voor de Corvette, dus kon Shelby daar hun motoren kopen voor de Cobra. En dus was ook toen al 1+1=2.
Het frame was van staal, de carrosserie van aluminium. Oftewel, de advertentie klopt gewoon niet..
Rob zegt
@viezefreddyw:
http://www.shelby-cars.com/CSX_4000.htm
Dit ding is het waarschijnlijk. Replica met fiberglas body. Maar wel met originele Shelby nummertjes etc.
davelepeef zegt
@viezefreddyw: is niet juist het project met de Corvette Grandsports opgezet om in te zetten tegen de Cobra’s??
viezefreddyw zegt
@davelepeef: Klopt. De Cobra’s waren Chevrolet een doorn in het oog. Bang dat ze waren voor de moordende concurrentie van de Cobra, wouden ze ik geloof 125 Corvette Grand Sport’s bouwen. Carrosserie gebouwd van dunner fiberglas en ik geloof het chassis van aluminium om de auto lichter te maken. Meerdere motoren werden ervoor gebouwd maar de belangrijkste was het blok met 550PK. Het plan om er 125 te bouwen lukte niet, het werden er 5. Vanwege het erg lage gewicht van de auto werd de Grand Sport eigenlijk genoemd als “the lightweight”.
davelepeef zegt
@viezefreddyw: body is inderdaad glasvezel maar chassis is een stalen soort ladder. Blok is heerlijk, ding is een beest! Tachyon uit Soest wilde ze als Continuation bouwen maar dat is geloof ik niet helemaal van de grond gekomen. Dacht dat het bij twee stuks gebleven is. Staan paar filmpjes van op YouTube, lekkere sound.
bullzeyersn zegt
@desjonnies: ja bij ER-Classics heb je meer kans op een echte Shelby
arii zegt
Hoe is die schade er gekomen zonder mee te rijden? Heeft zn hond die quarter panel opgegeten ofzo? :p
w0o0dy zegt
@arii: denk dat zijn vrouw het altijd en eeuwig klussen aan die wagen zo beu was dat zij het spatbord eraf geeft gebeten ?
gladanus zegt
@w0o0dy: ik zie t al voor me:
*Nu is het genoeg geweest!! Kies maar: de auto weg, of ik weg..
– wil je je kleren in de gele of in de blauwe koffie hebben?
*Aaargghh!!! HAP!!
-oke oke rustig aan, ik zet m wel voor 80k op marktplaats
En zo geschiedde
lexaudi zegt
Die is sowieso niet origineel/echt. Want een echte met wat voor schade dan ook zou voor dit bedrag echt waanzinnig goedkoop zijn.
martinus zegt
Lil’Lewis heeft een echte.
jordydeknecht zegt
@martinus: zo ook Aaron Paul als ik me niet vergis
w0o0dy zegt
Het feit dat iemand de auto kwijt wil na deze schade geeft te denken. 1 het is een kitcar want polyester 2 als de eigenaar het ding zelf had gebouwd dan zou hij het zelf ook fixen. 3 80 mille is teveel 4 80 mille + de reparatie wordt dus 100.000 euro voor een kitcar. 5 als iemand er vanaf wil ipv te (laten) repareren en de auto is daadwerkelijk 80mille waard.. Dan denk ik dat er veeel meer (gevaarlijke?) schade is dan die body.
escher93 zegt
De advertentie vermeldt zelf dat het om een exemplaar uit de CSX 6000 serie – en dus een (kwalitatieve en waarheidsgetrouwe) replica – gaat. Een authentieke Cobra, zelf met deze schade, moet nog steeds enkele tonnen opbrengen…
Rob zegt
@escher93:
Dat dus. Een goede replica. En werden die ook niet daadwerkelijk zelf door Shelby gebouwd?
E34M5Touring zegt
@Rob: Met goedkeuring van Shelby en Ford inderdaad.
Dutchdriftking zegt
Voor dat geld? Lijkt me een fake exemplaar. En de km stand klopt sowieso niet, want hoe kom je dan aan die schade? Maar zelfs voor een neppert is het nog geen gek bedrag.
carfreakjim zegt
Er zit een foto van het chassisnummer bij dus wat het echt is is zo te achterhalen. Ben dr advertentie een tijd geleden ook tegebgekomen en heb toen even gekeken. Het is als ik het me goed herriner een replica gemaakt door shelby met een van de resterende chassisnummers. Hij komt in elk geval 100% zeker niet uit 1965 maar is dus wel een echte shelby.
potjak zegt
Als het een echte was mist er een nulletje in de prijs. Dat zoiets wordt aangeboden via een schadeherstelbedrijf geeft sowieso te denken.
h3nk zegt
Lijkt me inderdaad ook een replica, de echte is van aluminium. Als dit wel een echte is zou ik hem vandaag nog ophalen ;)
mrB zegt
Als die heel was een gave auto, ondanks replica.
BTW, ik zag afgelopen weekend een cobra rijden door den haag, een witte met oud nummer boord. Erg gaaf, die man zat zelf ook duidelijk te genieten van zijn ritje.
steelfighter zegt
Allemaal 1000 euro in de pot en we mogen 4 dagen per jaar crossen
kwatkam zegt
Dit is een Cobra van de Continuation Series. Aan het chassis nummer te zien na 2009 geproduceerd. In geen geval 1965. Geloof nooit een sloopbedrijf. Dit ding krijg je dus nooit never niet op kenteken. En mocht het wel lukken, dan betaal je ongeveer 80000 euro BPM. Hier een stukje van wikipedia:
qte
From the late 1980s onwards, Carroll Shelby (Shelby Automobiles, Inc.) and associated companies have built what are known in the hobby as “Continuation Cars”; Shelby authorized continuations of the original AC-built Cobra series. Produced in Las Vegas, Nevada, these cars retain the general style and appearance of their original 1960s ancestors, but are fitted with modern amenities. Initially the car everyone wanted in a Continuation was a 427 S/C model which was represented in the CSX4000 series. This was meant to continue where the last 427 S/C production left off, at approximately serial number CSX3560 in the 1960s.
The initial CSX4000 series cars were completed from the chassis built by McCluskey Ltd as well as other new parts and reconditioned Ford engines. Given the value of the vehicle many “extra” cars have appeared over the years, even some sharing the same chassis number. Gradually as the vintage parts supply ran low, newly constructed frames and body panels were obtained from a variety of suppliers. The production of chassis numbers CSX4001 to CSX4999 took roughly 20 years and many different business relationships to complete.
All models of Cobra produced are available now as continuations. In 2009, CSX4999 was produced, concluding the 4000 series. Production has continued with the CSX6000 serial numbers, featuring “coil over” suspension. The 289 FIA “leaf spring” race version of the car is reproduced as CSX7000, and the original “slab side” leaf spring street car is the CSX8000 series.
unqte
a3aan zegt
Ehm… Hoe dan? Toen de auto nieuw geleverd werd heeft de eigenaar hem binnen 1 km in de prak gereden en verkoopt hem daarna gelijk?
terazino zegt
Ik heb een paar weken geleden naast deze auto gestaan. Dikke bruut, maar zonde van die forse schade. Dat achterwiel staat er inderdaad nogal scheef onder.
v60germany zegt
Boonstra in Drachten? De winkel van sinkel op schadegebied.
Leuke tekst, maar slechte geloofwaardigheid…
edftw zegt
Als een auto eenmaal voor de eerste keer verkocht word staat er toch al meer dan 1km op de teller? Door vervoer en verplaatsen enzo?
bierbuik zegt
@edftw: meeste nieuwe auto’s die wij vanaf de boot vanuit de UK rijden hebben zo’n 10-15km op de teller staan inderdaad.
escort77 zegt
Of ie nou echt oud en origineel is of niet, boeit mij niet zo erg.
Ik vind dit gewoon een mooie auto, hopelijk knapt iemand ‘m op en kom ik ‘m een keer tegen op de weg.
De kans dat hier echt mee gereden gaat worden is in ieder geval groter dan bij een dure oude Shelby.
cobra zegt
Carroll Shelby heeft inderdaad bij AC gewinkeld om te kunnen racen. En hij wilde niet alleen racen maar ook winnen. Dus werden er in de AC de V8 van Ford erin gelepeld. Eerst de 289 en later de 427, waarbij de body dan werd uitgebouwd.
Commercieel dat hij was, heeft hij, toen hij op leeftijd kwam en niet meer racete, andere fabrikanten, zg onder licentie, ook Cobra’s laten bouwen. Hij kreeg daarvoor uiteraard zijn deel.
Zo ook heeft hij dat afgesproken met Superformance in Zuid-Afrika, deze mogen dan ook het officiële CSX….nummer gebruiken en zijn dus eigenlijk orginele Cobra’s. Ze zijn echter van polyester, dus…??? De kenner geeft alleen maar veel geld voor de Cobra’s die echt in de jaren 60 gebouwd zijn.
In Zuid-Afrika krijg je zo’n Cobra dus nog gekeurd op een kenteken van 1965.
Ik vrees dat na het aanscherpen van de eisen voor het invoeren van zo’n Cobra in Nederland dat men dit niet meer accepteert en ziet als een nieuwe auto en dan ben je aan de beurt.
Ik wist er eentje te staan met de beroemde 7 liter erin, maar daarvoor moest alleen al aan slurptax bijna € 40.000 worden betaald. Die is weer terug gegaan naar het buitenland.
cossiekiller zegt
Is een continuation serie, een echte dus op papier.
Deze worden in fiberglass of alu gemaakt. (alu is een stuk duurder)
En kan dus zijn dat die papieren heeft van 1965, er wordt nogal veel gefoefeld daarmee…
Maar is wel een heel goeie prijs voor deze auto.
Zelf zou ik echter voor een Superformance gaan, zelfde prijs en ook ‘goedgekeurd’ door Shelby himself..
Resik zegt
Mooie Cobra en een door Shelby geproduceerd exemplaar. Helaas niet van 1965 en volgens vele gewoon een goede replica, maar dan wel door Shelby gebouwd.
Aan de schade te zien, heeft iemand naast de oprijplaten gereden, kort nadat de Cobra klaar was cq afgeleverd moest worden. Dit verklaard ook de lage kilometerstand.
In Amerika worden deze Cobra´s geleverd in een aantal staten met een “title” van 1965, alleen de RDW zal hier echt anders tegen aan kijken.
cobra zegt
@Resik: door Shelby in licentie laten bouwen. Dat bedoel je toch?
En van naast de rijpaden rijden gaat een wiel niet krom staan, denk ik.