Als je €2 miljoen uitgeeft aan een auto kan een goede poetsbeurt er ook nog wel vanaf.
Dat Porsche talloze varianten uitbrengt van de 911 is geen nieuw fenomeen. Dat was al sinds de oer-911 het geval. Tussen de vele varianten zitten ook aardig wat zeldzame versies. Maar er zijn weinig 911’s die zo zeldzaam zijn als dit exemplaar…
Strassenversion
Op het eerste gezicht lijkt het een 964 Carrera RS 3.8, die met een oplage van 55 stuks al behoorlijk zeldzaam is. Dit is echter geen Carrera RS 3.8, maar een Carrera RSR 3.8 Strassenversion. Oftewel: dit is de raceversie en daar weer de straatversie van.
De Carrera RSR 3.8 (de raceauto dus) werd geleverd aan privéteams en deed het niet bepaald onverdienstelijk. De RSR’s wonnen onder meer de 24 uur van Spa, de 24 uur van Interlagos en de 1.000 km van Suzuka. De auto wist ook een klassewinst in de 24 uur van Le Mans op zijn naam te schrijven.
Speciaal verzoek
Bij Porsche was in principe alles mogelijk, dus als je een straatversie van de Carrera RSR wilde, dan kon dat. Porsche heeft echter maar twee van deze versies gebouwd, op speciaal verzoek. Veel zeldzamer dan dit worden 911’s dus niet.
Ironisch genoeg heeft de klant veel geld betaald om een straatversie te krijgen, om er vervolgens geen meter mee te rijden. Er staan alleen 10 afleverkilometers op de teller, maar verder heeft de auto al 30 jaar stil gestaan.
Interieur
Dat het een Strassenversion betreft kun je vooral zien aan het interieur. Er is nog steeds een rolkooi, maar het interieur is niet helemaal gestript. In plaats daarvan is het binnenste van deze auto bekleed met pornorood leer en alcantara. Dat zie je meestal niet in een raceauto.
De motor is dus een 3.8, die zo’n 325 pk zou moeten leveren. Porsche is echter vaak bescheiden met hun opgave, dus volgens sommigen zou het ook zomaar 350 pk kunnen zijn. In ieder geval genoeg om de Carrera RSR een van de snelste auto’s van zijn tijd te maken.
Opbrengst
De auto staat er op de foto’s niet zo fraai bij, maar deze Porsche is nog voorzien van de originele Cosmoline coating. Dit is dus echt een auto die al 30 jaar niet aangeraakt is. Maar nu is de auto dus te voorschijn gehaald en wordt ‘ie geveild door Bonhams in Abu Dhabi.
Gezien de zeldzaamheid en de extreem lage kilometerstand verwacht het veilinghuis een torenhoge opbrengst. Ze rekenen op een bedrag rond de €2 miljoen. Deze auto gaat dus geheid weer ergens in een collectie belanden, wat betekent dat deze Strassenversion waarschijnlijk nooit de straat zal zien.
imaginenl zegt
Je koopt dus een peperdure auto, rijdt er vervolgens geen meter mee maar laat het ding wel buiten staan? Ik vind t een raar verhaal.
p993 zegt
Buiten staan? Dat betwijfel ik…
streetwell zegt
Deze auto is in 2017 al eens verkocht (door RM Sotheby’s) voor $2,268,000. Volgens mij hebben jullie daar toen ook al een artikel aan gewijd.
Hier de link naar de auto toen hij in 2017 werd verkocht.
https://rmsothebys.com/en/auctions/ve17/villa-erba/lots/r134-1993-porsche-911-carrera-rsr-38/421095
ouwedibbes83 zegt
Scherp. Niet mee gereden dus in de tussentijd.
MarcoM zegt
Prachtig! Past mooi in de verzameling van iemand.
macchina zegt
De andere is de witte in de “bekende Porsche” white collection (ook bij RM volgens mij) die binnenkort ook geveild wordt. Was van dezelfde eigenaar ooit. Dus mocht iemand nog de set compleet willen: hier is je kans.
jaapiyo zegt
Krankzinnig duur…Maar een Singer kost ook zoveel en dan toch liever dit.
flyerbunch zegt
Goeie investering dus geweest. Dus vermoedelijk zal de eigenaar wel de nodige kilometers op het circuit hebben gedaan met de race versie. Dan kun je het wel veroorloven om er gewoon naar te blijven kijk, maar toch jammer..
Poulusma zegt
@flyerbunch
Als de auto 6 jaar geleden voor ‘$2,268,000′ onder de hamer is gegaan en er wordt nu verwacht dat hij rond €2.000.000 opbrengt dan boer je achteruit. Al zou je wel denken dat je zo’n auto niet van de hand doet als je er niet meer voor vangt dan dat je hem gekocht hebt.
MaartenD zegt
compleet gestoorde prijs
hotze zegt
Helemaal eens. Snap ’t idee van “het is zeldzaam, dus achterlijk duur” ook niet echt. Misschien moet je iets toch vooral mooi vinden. En dat kun men zich bij deze 911 afvragen. De binnenzijde is iig too much red. ‘k Zou die 2 miljoen aan iets leukers besteden
p993 zegt
Het ironische is dan ook nog dat het voor de toestand van de auto beter was geweest om er toch af en toe mee te rijden. Maar ja, dan had er wel 1000km op de teller gestaan ipv 10.
mattr zegt
Ex van de sultan van Brunei?
potver7 zegt
Hoop het niet… groot gedeelte van die collectie staat letterlijk weg te rotten.