We gooien even wat olie op het vuur door te stellen dat deze schitterende groene coupé gaver is dan de nieuwe Porsche 911.
Gisteren was het groot feest. Porsche lanceerde de vernieuwde 911. De ultieme evergreen werd weer op wat punten aangepakt. Het eerste dat we op de redactie gingen uitproberen was om te spelen met de configurator. Want ja, hoe stel je je favoriete 911 samen? Die van @RubenPriest kun je hier bekijken en het hoeft geen betoog dat @jaapiyo ook voor een bijzonder kleurtje kiest.
Maar ergens moet ondergetekende iets van het hart: ik vind de 992 niet zo mooi. Zowel de vorige versie als de facelift: het oogt mij te massief, dik en grof. Een 911 was altijd een relatief kleine en smalle auto, maar daar is sinds de 991 eigenlijk al geen sprake meer van en met de 992 al helemaal niet meer. Dus het spelen met de configurator is zeker een leuke bezigheid, maar dat komt meer door configuratiemogelijkheden dan hoe mooi ik de auto zelf vind.
Lexus LC
Persoonlijk zou ik eerder voor de Lotus Emira gaan (als het sportwagen gaat) of een Lexus LC500 (als het om een GT gaat). Bij Lexus is er aanzienlijk minder te configureren, maar dit is precies hoe ik ‘m zou samenstellen: groen met een caramel interieur! In tijden van maffe wraps, matte lakken en vijftig tinten grijs is het mooi om te zien dat automerken het nog aanbieden en klanten het dus selecteren. En het dus ook deden, getuige deze Lexus LC.
Net als de 911 Carrera GTS, is deze Lexus LC500h voorzien van een zescilinder plus een elektromotor. Waar de 911 een aparte combinatie toepast van een 3.6 zescilinder boxer met twee generatoren, heeft de LC500h een 3.5 liter V6 en een flinke elektromotor.
De Lexus LC500h is ook meer een relaxte reisauto, niet de eerste auto waarmee je de Nordschleife onveilig gaat maken. Alhoewel, we wachten stiekem met smart op de beelden van Misha Charoudin die volgas over de Adenauer Forst knalt met deze comfortabele lobbes.
Prijs schitterende groene coupé
Maar het mooiste aan deze auto is dus ontegenzeggelijk de configuratie. De lak (Terrane Khaki) is namelijk geweldig. Opvallend onopvallend. Daarbij is de vorm van de LC500h al behoorlijk onconventioneel, een veel te opvallende en schreeuwerige kleur werkt dan soms niet zo goed.
Het pindakaas interieur is eveneens geweldig. Ondanks dat de auto alweer een paar jaartjes oud is, oogt het interieur (net als het exterieur) nog heel erg fris.
In dit geval is de auto ook erg fris. Deze groene LC500h heeft namelijk slechts 25.473 km gereden. De auto is afkomstig uit 2022, dus ook nog behoorlijk jong. In tegenstelling tot sommige andere exemplaren die te koop staan, is dit een origineel Nederlandse auto.
Het grootste nadeel is de prijs, want ondanks dat 109.950 euro relatief scherp is in relatieve zin, blijft het een hoop geld in absolute zin. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Meer lezen? Deze toffe betaalbare coupés zitten nu op hun bodem!
polpol33 zegt
Het zal heerlijk rijden. Maar… alleen met een zak over m’n kop ga ik hier instappen.
Erwink zegt
😁 Smaken verschillen. Zelf trotse eigenaar van de LC500h en vind het helemaal niet erg dat niet iedereen deze auto kan waarderen. Blijft hij speciaal genoeg om de kopjes te laten draaien.
Voor mij geen Duitser die je op elke hoek van de straat zie… Maar een heerlijke uitgesproken Japanner! Eigenlijk gewoon een Toyota toch?! So be it, I am hooked 💪👍
beetec zegt
Auto mooi. Kleurtje lelijk. 911 mooier.
Vind ik 🙂
JelmerS zegt
Een Lexus LC kan (net al de 911) heel veel kleuren heel goed hebben zonder lelijk te worden. 2e hands prijzen zijn wel wat aan de hoge kant voor de YOLO
gregorius zegt
Lederen interieurs vind ik best mooi.
Echter, je ziet vaak dat het gecombineerd wordt met andere standaard kleuren. Denk je dat leder weg, heb je waarschijnlijk een mooi samenspel van ‘zilver’ en mat-glans.
Maar nu je 80% bedekt met leer, stoort het me toch wel vrij snel dat het leer gecombineerd is met zwart op het stuur en rond de pook en dan met zilver rondom de roosters. Dat ziet er echt uit alsof ze niet anders hadden liggen. Dat heet karakter bij een auto in een oplage van 500, maar Lexus//Toyota moet zoiets toch op kunnen lossen.
En dan moet je in de kroeg uitleggen dat er 300 pk uit je 3.5 V6 komt; en dan vraagt men waarom. Nou, omdat hij een Atkinson-cycle draait, zelfde als een Prius. Daar sta je dan met je boomer-groen en je 15-dooie-koeien interieur; maar wel een dubbele Prius-motor. Overigens lees ik ook dat hij, door de VVTi techniek ‘normaal’ draait bij hoge toeren.
martinus.tussengas zegt
Pff wat een verhaal man. Denk niet dat ze er wat mee gaan doen.
B00G1E zegt
Poe wat een mooi bak, maar ook een bak geld.
Eventjes de configurator geopend en kom op $108k voor een nieuwe blauwe cabrio, met caramel interieur en de v8.
fisto zegt
Nee, voor mij dan toch echt veel liever een 911. Ik kan niet wennen aan de designtaal van Lexus. Met name de grille en de vreemd gevormde lichtunits blijf ik raar vinden. Nu vind ik de huidige 911 ook niet de mooiste (dan liever een 997 of een 991), maar ik verwacht toch dat die een stuk beter oud wordt dan deze Lexus.
Dutchdriftking zegt
Hij is fantastisch. Maar voor mij toch liever een SL denk ik.
RobTWo zegt
Ik vind ruim een ton voor een luxe Toyota toch een boel geld.
rotjeknor66 zegt
Ik ben na 40 jaar Duits “premium” incl vele 6 cilinders en de laatste een W221 S500 met V8. Overgestapt naar een Lexus RC300H en ondanks dat de auto al 7 jaar oud is en 150000km op de klok heeft voelt het wel zo ontzettend goed aan, dat ik echt helemaal klaar ben met Duits primijum. Ook het feit dat ik er nog 3 jaar garantie erop heb, geeft dit heel veel vertrouwen! Ja er zit die CVT in maar als je er dagelijks normaal mee rijd merk je daar niets van, eerder wat een verademing geen schakelmomenten enz enz. Het heeft bij mij 40 jaar geduurd maar ik ben over naar Lexus. Ik snap als je de modellen niet mooi vind of niet inspirerend vind rijden dan houd het op. Maar ik ga niet driftend de straat uit dus dit bevalt mij helemaal prima.
Erwink zegt
Helemaal mee eens. Zelf ook de is220d, de is300h, toen de rc300h gehad. Nu de LC500h. Heerlijke auto. Als je de kans krijgt, koop em!
mc96 zegt
De styling spreekt me totaal niet aan.
dilbert zegt
Deze kleurenkombinatie of donkerblauw van buiten & blauw en wit van binnen of een vulcano rode Hokkaido Edition.
Geen cabrio.
En een LC500 zonder H met V8….
ericc zegt
Liever een California T dan deze Lexus.
cdlop01 zegt
Wij rijden al jaren Lexus, geweldige wagens. Interieur en spindle gril heel erg Japans, niet ieders smaak. Afwerking en bouwkwaliteit ongevenaard, daar komt echt geen Mercedes, Audi of Bmw bij in de buurt.
Jurgen zegt
LC500 wil je het liefst met de V8 natuurlijk. De hybride aandrijving drukt de prijs maar die V8 wil je;) Uiteraard in deze schitterende uitvoering!
Snelle zegt
Prachtige auto, vele malen origineler dan de 911. Het voordeel is naast dat de LS veel unieker is, de service van een Lexus dealer echt op top niveau is. Eigenlijk zouden alle mensen met horror verhalen over dealers alleen daarom al naar Lexus moeten stappen.. maar ja, status is vaak toch nog belangrijker dan eerlijk en oprecht advies..
cdlop01 zegt
Dat klopt, Wensink heeft veel Mercedes dealers overgenomen en de service is Mercedes onwaardig, verschrikkelijk wat je hoort soms.
Variomatic zegt
Ik lees anders over Louwman weinig bijzonders
ghini zegt
Het design kan ik erg waarderen, als ik er een zie denk ik toch altijd wel gaaf. Maar ik ben vooral benieuwd hoe het rijdt en dan ook in vergelijking met concurrenten.