En toch kost ‘ie een schijntje.
Er zijn soms van die auto’s waarbij je bijna alles kunt vergeven. De Lancia Kappa Coupé van gisteren is zo’n auto. Ja, er was van alles mis mee, zowel in technisch oogpunt als esthetisch én in dynamisch oogpunt. Maar als je erin rijdt maakt het niets meer uit.
Een auto die dat ook heeft, maar dan totaal anders, is de Saab 9-3. Ondanks dat de auto door GM als ‘premium’ in de markt werd gezet, maakte de auto dat slechts ten dele waar. De auto 9-3 van de eerste generatie liet wel een paar steken vallen, zoals het interieurafwerking en rijdynamiek. Aan de andere kant scoorde de op sommige punten beter, zoals de zeer comfortabele zetels en zalige turbomotoren.
Die motoren zijn beter dan je denkt, want er is veel, heel vermogen uit te halen. We gingen even het wereldwijde web op en kwamen deze parel tegen. Zo op het oog is het een vrij reguliere 9-3 SE met Anniversary-skirts, meegespoten bumperstrips, tweedelige BBS RK2-velgen en een achterspoiler. Toch is deze auto sneller op de tussensprint dan jouw auto.
De motor is namelijk een klein beetje gekieteld. Zo is het blok (B205) aangepast met andere zuigers, waardoor het slagvolume nu 2,3 liter is, net als de Viggen. Vervolgens zijn bijna alle onderdelen vervangen door iets sterkers. Het huzarenstukje is de Garett GT3071R turbo met SAS uitlaatspruitstuk. Voor de broodnodige koeling zien we in de voorpbumper een enorme intercooler van bijna 78 cm breed en 30 cm hoog. Het resultaat mag er zijn, de viercilinder levert namelijk 480 pk en 670 Nm! Met name de tussensprint is bizar snel, van 100 km/u naar 200 km/u duurt slechts 8 seconden.
Voor het geld hoef je het niet te laten, want de auto moet slechts 10.500 euro kosten. Veel pk’s voor weinig euro’s, een perfecte tweede auto voor deze autoblog-lezer. Wel moet je ‘m even oppikken uit Zagreb (Kroatië), maar je bent gegarandeerd zo weer thuis in Nederland. De advertentie kun je hier bekijken.
EJS zegt
Ik heb er één met 270 pk en dat is meer dan genoeg in zo’n ding, want het vermogen raak je nauwelijks kwijt. Zelfs met een fatsoenlijk onderstel en verse winterbanden is het zonder sperdifferentieel best wel behelpen. Als het goed nat is, heb je bij 80 nog wielspin. Boven de 120 is het wel prettig rijden overigens :)
T16 zegt
Ward’s 10 Best Engines 1995 en 1996, en de geprefereerde uitvoering voor de tuners in Scandinavië, had ik eerder verwacht dat dit een B204R omgebouwd naar B234R zou zijn, dan de laffe B205. Vreemd.
T16 zegt
@t16: Even een klein internet onderzoek gedaan en de advertentie gelezen, wat blijkt: het is een omgebouwd B204L blok met de rode ontstekings-cassette van Saabs SDI Trionic 5 engine management vrij duidelijk zicht baar.
Saab heeft de Trionic 5.2 en 5.5 ontwikkeld voor H motoren ontwikkeld, die inlaat druk MAP sensor en de inlaat lucht temperatuur sensor gebruikt om de benzine injectie hoeveelheden te berekenen.
tekst advertentie: Engine
-originally b204l, converted to b234r (b204l block, 2.3 skimmed pistons, rods and crankshaft) with T7 head gasket
-fully rebuilt 15 000kms ago
-new seals & gaskets
-new timing and balance kit
-new piston rings
-new rods
-cleaned, examined and polished b204l head
-oil catch can installed
-new coolant pump
-MapTun coolant silicone hose kit
-new (stiffer) engine & gearbox mounts
-new belt
-new thermostat
-NGK 8s
All engine parts are genuine Saab parts.
T16 zegt
@t16: Overigens is deze motor met zo extreem veel koppel een versnellingsbakken sloper.
Er zit een aangepaste versnellingsbak van een 2.3 turbo onder met een passend type koppeling van Sachs.
De turbodruk loopt op tot 1,9 bar om dit soort vermogens te halen.
SvenskaAeroplanAB zegt
Nice. Echt vrijwel élke Saab 9-3 OG is wel getuned. Op de standaard 2.0t brengt een chipje alleen al je naar 210 pk/ 330nm. Oersterke blokken
reind zegt
@svenskaaeroplanab: De 9-3 van mijn oma nog niet. In 1999 nieuw gekocht en inmiddels al 345k km op de teller. Ik kan niet wachten om hem over te nemen en er nog vele kilometers in te rijden.
pcooperworks zegt
@reind: je kunt niet wachten? in Zagreb en omgeving kunnen ze je daar ook mee helpen ;)
laptom zegt
@pcooperworks: Om zijn oma om te leggen?
jajeroenja zegt
Alleen jammer dat er onder de 3k rpm niemand thuis is.
gandini zegt
@jajeroenja: Waarom zou je onder 3k rpm willen rijden?
BaRa zegt
@jajeroenja: Dat is de definitie van een ontploffingsmotor. Onder een bepaald toerental is er nooit iemand thuis.
jajeroenja zegt
@BaRa: En is er ook nog zoiets als turbogat, bij deze lekker groot omdat meneer net een maatje te groot heeft gekozen waardoor het meer een v-tec lijkt.
SimonMc zegt
@jajeroenja: *VTEC. V-tec is dat merk van speelgoed.
tmenges zegt
@SimonMc: nee, dat is v-tech
114i210pk zegt
@tmenges: Go get ‘m… ?
SimonMc zegt
@tmenges: Ah kut. Maar v-tec is nog steeds verkeerd ?.
avdb55 zegt
@BaRa: ontploffen doet een verbrandingsmotor maar 1 keer. Als de verbranding in de cilinders ongecontroleerd gebeurt is er sprake van detonatie en dat willen we niet.
alfablog zegt
Had een 1.8i Opelmotor erin daar al tractieproblemen. Dat gezegd hebbende, je hebt wel stoelen zoals je ze nergens vindt.
avdb55 zegt
@alfablog: de eerste 9-3 is nooit met de 1.8i geleverd.
rollsroy zegt
Een auto voor de dokter met echte haast, blijft een Saab.
114i210pk zegt
@rollsroy: Jij rijdt een Roy-Rolls?
rollsroy zegt
@114i210pk: de meeste noemen mij gewoon Roy :)
volvoturbo zegt
Een dergelijk vermogen is niet echt geschikt voor ’n voorwielaandrijver.