Heel stil, maar je merkt het zeker wel!
Als je een grote verzameling aan auto’s hebt, zorg dan op zijn minst dat er een Ariel Atom in zit en het liefst ook een Ariel Nomad. Voor wie Ariel niet kent: het is een kleine, Britse fabrikant van lichtgewicht sportwagens. De Atom is de versie voor op de straat en het circuit, met de Nomad kun je je ook buiten de gebaande paden rijden.
De eerste Ariel producten werden aangedreven door Rover K-Series motoren, maar al snel ging men over op Honda motoren. Deze waren beter te verkrijgen, eenvoudiger te tunen en betrouwbaarder bovendien. Maar bovenstaande Ariel heeft een motor van een andere fabrikant, namelijk BorgWarner. Dit Amerikaanse bedrijf heeft namelijk een Nomad omgebouwd tot elektrische auto.
De 2.5 liter van Honda werd verwijderd ten faveure van niet één, maar twee elektromotoren. Deze zijn gezamenlijk goed voor 272 pk. Wees niet bang dat ze er een AWD-versie van hebben gemaakt, de ene elektromotor zit bij het linkerachterwiel, de andere elektromotor zit bij het rechterachterwiel. De motoren worden gevoed door een 30 kWh sterk accupakket.
BorgWarner heet gekozen voor de Arial Nomad om aan te kunnen tonen waartoe het bedrijf in staat is. Daarbij is alles bij de Nomad goed te zien, dus BorgWarner kan duidelijk de wijzigingen laten zien om zo hun techniek te kunnen verkopen. Daarbij is de Nomad erg klein. Als het in een Nomad past, is de techniek eigenlijk toepasbaar in elk auto. Overigens heeft de auto verder niets te maken met de elektrische supercar van Ariel zelf.
rob5nismo zegt
Dat ding zal wel flink van zn plek gaan met deze setup
emping zegt
Voor wie Ariel niet kent: die hoort niet op Autoblog of heeft in een bepaalde boerderij gewoond.
baklava zegt
Geluid is een groot onderdeel van de fun in een auto. Kan me niet bekoren dit, ook al zal het heel snel zijn. Geef mij de Honda motor maar.
Robert zegt
Die Ariel Atom kan echt al bizarre performance cijfers overleggen dankzij de power-to-weight ratio, dan ben ik wel benieuwd hoe zo’n ding zou presteren met deze elektrische aandrijving. Maar goed, misschien komt het feit dat je bij zo’n elektrische aandrijving het maximum koppel al bijna direct tot je beschikking hebt, wel beter tot z’n recht in zo’n Nomad.
peug206 zegt
@RRRobert: het grote voordeel van de gewone motoren is dat er natuurlijk minder gewicht in zit dan deze setups. En juist bij zo’n kleine ratio merk je een paar kilo meer al heel snel. Dus denk niet dat het er veel beter op worden zal qua prestaties.
geelbarrel zegt
Wheelies maken met die instant full torque….!
Gulli zegt
Borg Warner is toch van de turbo’s?
stephane8200 zegt
@gulli: turbo’s zijn mechanische onderdelen. Dit zal ook wel wat mechaniek in zich hebben.
Dutchdriftking zegt
Ik ken Borg Warner alleen van hun intercoolers….