Een RS6 met 900 pk klinkt als veel. Maar het is echt veel in de juiste context.
Het is toch de ultieme roadster: de Cobra. Een van de fraaiste koetswerken ooit, Britse handling met Amerikaanse power. Heel erg veel beter gaat het niet worden. Het is nog steeds de populairste kitcar aller tijden. Op basis van een oud Sierra-platform kun je al wat bouwen, maar aan de andere kant van de markt zijn er ook mogelijkheden.
Naas het origineel van Shelby en AC Cars, heb je ook nog Superformance, Weineck en in dit geval CN Racing die Cobra-esque auto’s bouwen. CN Racing houdt zich veelal bezig met het opvoeren van Camaro’s en Corvette’s die in Duitsland resideren. Onze Oosterburen betalen niet extreem veel belasting om zo’n toffe yank te kunnen besturen.
CN Cobra RS6
Deze Cobra van CN Racing past meer in het rijtje van de Weineck Cobra’s: extreem veel vermogen in een zeer lichte auto. Echt, serieus, zelfs @wouter zou zeggen dat deze Cobra ietsje te veel vermogen heeft. De auto in kwestie is de CN-Cobra RS6. Er zijn dus meerdere honden die Fikkie heten. Zelfs voor een Cobra is deze wel erg puristisch. Er is geen voorruit, maar wel een een kaal interieur en een niet helemaal volwaardige bijrijderstoel. ABS, ESP en andere hulpmiddelen zijn ook niet aanwezig.
Dat zou geen overbodige luxe zijn, want de V8 is namelijk voorzien van een mechanische compressor. De basis is de LS7-motor, de 7 liter grote zestienklepper die we kennen uit auto’s als de Chevrolet Corvette Z06, Chevrolet Camaro ZL1 en de Holden Commodore W427 (ja, echt!).
Standaard is dat blok al goed voor 515 pk, maar in dit geval is er een Whipple supercharger gemonteerd, waardoor je 900 pk en 1.100 Nm tot je beschikking hebt. Van 0-100 km/u sprinten duurt 3,3 seconden. De 0-200 km/u sprint moet in minder dan 8,8 seconden gedaan zijn. Grappig: het zijn tijden die je moet kunnen halen. Sneller is volgens RN mogelijk, maar dat is afhankelijk van je talent.
En wat kost dat dan allemaal?
Om het een beetje in toom te houden is er een KW schroefset aanwezig. De remmen komen bij Brembo vandaan: voor 355 millimeter schijven en remklauwen met zes zuigers. Achter 310 millimeter schijven met remklauwen met vier zuigers. De velgen zijn driedelige BBS RS-kruisspaakwielen met Michelin Pilot Sport 4S-rubber rondom. Achter zijn ze 315/30 ZR18 groot, voor 245/30 ZR18.
Tot slot het interieur. Dat is zoals gezegd bijzonder kaal. De afwerking is nog wel fraai (de CN Cobra is alsnog een Duitse auto uiteraard), maar alles is overduidelijk dusdanig dat de bestuurder zich kan concentreren op de weg. De prijs van dit alles valt best mee, de CN Cobra RS6 kost slechts 159.900 euro inclusief MwSt.
In Nederland komt daar nog een kleinigheidje BPM bovenop, maar dat kan nooit veel zijn. Mocht je afvragen of er ook een CN Cobra RS3 of RS4 is: ja, die zijn er ook. De RS3 heeft 530 pk en kost 102.900 euro. De RS4 heeft 580 pk en is er vanaf 109.900 euro.
Meer lezen? Dit zijn 8 tweezits roadsters met supercharger op een rij!
c-ad zegt
Nice!
5e alinea moet 1.100 NM zijn denk ik?
kniesoor zegt
Gezien het erg lage gewicht moet 0-100 met de RS3 ook wel in 3,3 seconden (of sneller) te halen zijn. Een 911 GT3 RS, die veel meer weegt kan dat ook. Al heeft die dan het voordeel van een PDK-bak.
rollingstoned zegt
Zo indrukwekkend vind ik die 3,3 seconden nu ook weer niet. Een Delta S4 bijvoorbeeld, weegt +/-1200 kilo, doet de 0-100 in 2,4 seconden, en dat alles zónder PDK-bak of andere driver-aids. En dat in 1982 ;-)
dare2think zegt
Dat geeft allemaal aan dat de tijd van 3.3s traction limited is. De sprinttijd kan nog ver omlaag kan met (überhaupt) een (slimmer) traction controle systeem. Een GT3 RS heeft wél een geavanceerd systeem.
rwdftw zegt
Engineering Explained heeft het heel goed uitgelegd : https://www.youtube.com/watch?v=9LTq45o0ttQ&pp=ygUVZW5naW5lZXJpbmcgZXhwbGFpbmVk
Dodge probeerde met vaagheden en truucjes om een mooie 0-100 tijd neer te zetten (1.6 sec), maar daar trapte EE niet in. Hint: het is niet alleen motorvermogen en tractie. Het is ook de plek van het zwaartepunt.
kniesoor zegt
@rollingstoned: Een Delta S4 weegt 890 kilo, heeft turbo’s -> daardoor 550 peekaa, 4-wiel aandrijving -> daardoor veel betere tractie op de eerste meters en (want voor de rallysport) hele korte bakverhoudingen. Dat laat zich dus hoegenaamd niet vergelijken met deze CN RS3 (of een GT3 RS). Dat laat onverlet, dat het voor de 80-er jaren van de vorige eeuw wel een supercapabel kanon is.
rollingstoned zegt
Sorry, je hebt gelijk. Ik was even abuis met het gewicht van de Stradale versie van de S4. Dat het een rallyauto is weet ik, ben zelf best fan de rallysport (en dan groep A en B in het bijzonder). En hij mag dan wel een korte bak en 4WD hebben, het is wel technologie die al 40 jaar oud is i.t.t. deze CN3 RS (of een GT3 RS) ;-)
pa045 zegt
Volgens de tekst kan het sneller. Afhankelijk van jouw talent.
Ik durf te stellen dat het eerder afhangt van de dikte van jouw cojones..
Wat een bizar apparaat!
rwdftw zegt
Dit smeekt gewoon om een Autoblog rijtest. Volgens mij is er nog nooit een Cobra “replica” getest. Ik weet van een Caterham, een viper en een Ariel Atom. Hardcore ja, 900 PK…. net niet.
lekkerlinksrijden zegt
Abbonement nemen bij kwikfit voor de bandjes
jjcp zegt
Zo een licht gewicht en dan zo’n vermogen op alleen de achterbanden. Moet leuk zijn als je ervan houdt om het gaspedaal 1 a 2 mm in te trappen voor je al wheelspin krijgt. Pppfff nerveus gedoe. Kan me toch niet anders voorstellen dan dit alleen een beetje leuk te rijden in superwarm weer met zeer plakkerige slicks op een fatsoenlijk wegdek. En anders kop je toch echt de eerste de beste boom.
Maar leuk dat het kan.
Benny_Weisz zegt
Haha…..leuk, hoor…..elk jaar rond Kerst een leuke kaart krijgen van Michelin: “Bedankt voor de extra omzet!”
mustang750supersnake zegt
………………maar dat kan nooit veel zijn…………🤣🤣🤣🤣🤣
flyerbunch zegt
Leuk bakkie..