
Een Rolls-Royce-interieur is normaalgesproken een lust voor het oog, maar dat kan niet gezegd worden bij deze exemplaren.
Waar een Rolls-Royce Phantom van de eerste generatie eigenlijk altijd zwart, wit of grijs was, zien we bij de nieuwe Phantom toch wat meer kleur. Dat lijkt overigens in de hele breedte van de autoindustrie een trend te zijn. Dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen.
Rolls-Royce laat nu weer een stel Phantoms zien waar een aantal kleurrijke exemplaren tussen zitten. Het gaat om zes unieke auto’s, die elk één van de zes elementen symboliseren.
De zes elementen zijn natuurlijk aarde, water, vuur, lucht, en eh… Wacht eens, er waren toch maar vier elementen? Dat klopt, maar in dit geval zijn er ook nog ‘wind’ en ‘mensheid’ bij verzonnen.
De Phantoms hebben in ieder geval alle zes een unieke kleur gekregen. De meest opvallende zijn ‘Fire’ en ‘Water’, die respectievelijk knalrood en knalblauw zijn. Een gewaagde combinatie met de putdekselvelgen, maar eerlijk is eerlijk: de Phantom kan een fel kleurtje best hebben.


















Waar het mis gaat is de binnenkant. In het dashboard zijn namelijk originele schilderijen van kunstenaar Sacha Jafri te zien. Die heeft de beste man speciaal voor deze auto’s gemaakt.
Jafri’s werk houdt het midden tussen Karel Appel en Jackson Pollock en oogt daarom redelijk misplaatst in een Rolls-Royce. Des te meer omdat het interieur verder vrij ingetogen is uitgevoerd bij deze exemplaren (met uitzondering van de Water-uitvoering).
Blijkbaar zijn er mensen die wél wat zien in het werk van de heer Jafri, want vorig jaar werd er een schilderij van hem verkocht voor $62 miljoen. We zijn daarom benieuwd wat de meerprijs is van zijn dashboard-trim. Helaas vertelt Rolls-Royce dat er niet bij. Dat is niet nodig, want de auto’s hebben allemaal al een klant gevonden, uiteraard in het Midden-Oosten.
Toch grappig, dat ze dit verkocht krijgen. De smaak van het gemiddelde koperspubliek voor dit soort oto’s in het Midden Oosten is duidelijk anders dan die van z’n evenknie in west Europa, zo lijkt het.
Kwam vanochtend op de A15 een al wat oudere RR Wraith tegen. Kon niet vaststellen welke voetballerT achter het stuur zat, leek me iemand van Kaukasische persuasie. Was overigens wel een smaakvol samengesteld apparaat.
Hoe lelijk jij ook iets mag vinden er is altijd wel iemand die het mooi zal vinden. Als je geld zat hebt wat maakt dan het mooiste leder en het mooiste hout dan nog uit? Dat koop je immers sowiezo. Jij wil mogelijk niet uitkomen voor wat je graag ziet want wat zouden de andere mensen zeggen, ik heb zoveel geld dat het niet belangerijk is wat anders mensen zeggen, wat intresseert mij het wat andere mensen denken, ik koop gewoon wat ik wil.
Dat is hoe de koper van dit soort auto erover denkt.
“Dat is hoe de koper van dit soort auto erover denkt.”
Weet niet of je de serie “Million Dollar Wheels” kent? Daar komen dus lieden (celebs) voorbij die dit soort auto’s kopen. De voornaamste reden is: aandacht en opvallen. Stel je voor dat je naast een andere donkerblauwe Rolls met cognac interieur parkeert. The horror…
Lekker in het Midden-Oosten laten, voor een Rolls Royce vind ik dit echt afzichtelijk. Maar tegenwoordig wil iedereen een unieke auto om op te vallen, dat lukt wel met dit interieur. De putdekselvelgen worden wel gewaardeerd.
Niks mis met de binnenzijdes. Tegenwoordig kunnen de interieurs wel wat kleur gebruiken.
Die geschilderde panelen doen me wel heel sterk denken aan het badpak van mijn schoonmoeder.
Misschien is dat badpak wel van dezelfde kunstenaar. Niet dat je er wat aan hebt, want dat is een doek dat zo groot is dat de grote zaal van het Rijksmuseum waar de nachtwacht hangt nog drie keer uitgebouwd zou moeten worden als je het tentoon zou willen stellen.
Sterkte deze kerst
Dan heb je het getroffen met je schoonmoeder, dat ze zo knap is dat je vindt dat ze in badpak in het Rijksmuseum tentoongesteld moet worden…
Captain Planet had ook wind
Waar komt die hype van dichte wielen bij niet-EV’s vandaan joh?
@banderas: van Rolls Royce ergens uit de jaren 20 van de 19e eeuw.
Als iets al 30 jaar meegaat kun je het bezwaarlijk hype noemen.
Zowel Earth als Air vind ik wel geslaagd eigenlijk.
Inderdaad, en als je het geld hiervoor kan missen kun je vast ook nog wel wat bijleggen om dat kliederwerk op het dashboard op te laten knappen :)
Doe mij de Fire maar, de rest is een beetje saai.
Hot take: Dit ziet er prima uit. Zet maar voor de deur!
vind de (buiten)kleuren echt lelijk……