De Ferrari 290 MM. Een leuk snoepje om in huis te halen, zo vlak voor de feestdagen.
De Italiaan komt uit 1956 en is vergelijkbaar met zijn racebroertjes uit die tijd. Toch is de 290 MM misschien wel unieker dan je aanvankelijk zou denken. Ferrari bouwde slechts vier exemplaren van het racemonster en lepelde er een V12 uit de Formule 1 in. Het blok werd teruggeschroefd tot 3.5 liter en wist 324 pk’s te leveren.
Deze 290 met chassisnummer 0626 zat niet bepaald stil. Zo heeft de vijfvoudig Argentijnse Formule 1 kampioen Juan Manuel Fangio in 1956 deelgenomen aan de Mille Migla, waar hij een vierde plaats wist te noteren. Ook staan de 1000km van Buenos Aires in 1957 op naam van de Ferrari. Een andere belangrijke race was de 1000km van de Nurburgring. Het rode monster claimde de derde plaats met een team van topcoureurs. (R.I.P Phil Hill)
De racer wordt op 10 december geveild op een feestje van RM Auctions in New York. Vanwege diepe historie en de exclusiviteit zijn de verwachten hoog gesteld over de uiteindelijke veilingprijs. Kenners spreken over een bedrag boven de 28 miljoen dollar. Een mogelijk record dus.
UPDATE: verkocht, voor 28 miljoen dollar!
Wie had er ooit kunnen bedenken dat zulke auto’s zoveel waard zouden worden :)
@bonyuri: ik
@bonyuri: je moet gewoon lelijke auto’s kopen en die het minst worden verkocht en je hebt zo een leuk bedrag voor terug
Zal elke cent waard zijn, wat een plaatje!
@BmwMPower: grappig ik had exact dezelfde reactie, dus post ‘ m maar niet…
@pomoek: nu doe je het toch
@ziekegeest: Wow, Möbius strip comment…
Zo zie je maar weer ..
Smaak is niet te koop ..
@lincoln: Hoe smaakte je glaasje azijn? Aangelengd met citroensap toevallig?
@swaffelaer:
Je weet het knul ..
Vergeet die 28 miljoen dollar Ferrari ..
Het gaat tenslotte om mij ..
Dus minimaal 3000km op de klok van een Formule 1 blok. Dat is best wel netjes.
Pfoe, das een hoop!
En nu komt er een arabier die hem op koopt en ergens verstopt in een kelder. Hij is echt prachtig. Het zou mooi zijn als iemand hem koopt die hem ook echt gaat gebruiken. Dat we af en toe bij evenementen zoals goodwood kunnen zien rijden.
@clarkson: welnee. Die kopen alleen de 13 in een dozijn-exoten om vervolgens te beseffen dat ze niet speciaal zijn om er dan een blaartrekkend lelijke wrap overheen te trekken…
@davelepeef: Precies. Als ze ergens heen moeten pakken ze hun kameel wel.
Dat mensen dit overwegen te kopen.
Er zijn zo veel mooiere, snellere en comfortabelere auto’s te koop, zelfs perfecte combinaties van die, en dan overweeg je dít?!
@agera:
Er bestaan nu eenmaal winkelstraatlui of museumvolk ..
De eerste van die twee zullen die laatste nooit begrijpen ..
@agera: hoe mooier de historie en het verhaal, hoe mooier de prijs!
@agera: Als ie over een paar jaar 35 miljoen waard is, lijkt het me een makkelijke keuze…
Dus een keertje 4e en een keertje 3e. Geweldige historie…… Hoeveel zouden de winnaars van die races opbrengen?????
@vincegail: ok, en winnaar in BA blijkbaar. Maar toch, redelijk bespottelijk bedrag.
Dus in ‘56 mille migla is deze 4e geworden, achter 3 andere ‘fabrieks ferrari’s’ waaronder een andere 290mm (scaglietti).
De ’56 ring-1000km werd deze auto 3e, maar Fangio zat in een 860 Monza (die 2e en 3e werden in de ’56 mille migla). Sterling Moss was overigens een van de 4 rijders die deze 1000km won in een Maserati 300s. Schijnt dat Fangio en Moss een aardig gevecht hadden.
In ’57 zaten Moss EN Fangio in dezelfde Maserati 300s die vorig jaar won. Dit jaar werden ze 4e, Aston Martin won en er zaten 2 Ferrari’s voor: grappig.
Die ’57 1000km van Buenos Aires won deze auto inderdaad, en hier werd Moss 2e in diezelfde Maserati. Fangio reed hier in weer een andere Maserati en viel uit.
Conclusie: wat zou die Maserati dan wel niet waard zijn.