Prima voor de betere getaway.
Eigenlijk is het heel erg vreemd dat Ford op dit moment geen Bronco in het programma heeft. De Bronco zou je kunnen zien als een terreinwagen-versie van de Ford Mustang: betaalbaar, cool en zeer goed te modificeren. Net als de Mustang groeide de Bronco teveel in de lengte, breedte en hoogte. De Bronco is inmiddels al jaren uit productie: het laatste exemplaar rolde in 1996 van de band. Sindsdien is Ford aan het broeden op een nieuwe generatie. In 2004 werd er op de beurs van Detroit een concept getoond, waarna we er niets meer van hoorden. Nu staat er een Bronco voor 2020 gepland, gebaseerd op de Ford Everest.
Dat duurde voor United Pacific Industries kennelijk te lang, want zij komen met deze creatie op de proppen zetten. In samenwerking met Maxlider Brother Customs werd deze eerste generatie Bronco (1966 – 1977) nieuw leven ingeblazen. De Bronco kreeg nieuwe body-panelen, een specialiteit van United Pacific Industries. Daardoor ziet de Bronco er nog klassieker uit (dan dat ‘ie al is). Uiteraard is het onderhuids allemaal minder ouderwets. De auto staat op Fox schokdempers een 33 inch grote BF Goodrich KM2 banden. De boel wordt tot stoppen gebracht door een setje Wilwood remmen.
De bak, het differentieel en aandrijflijn zijn ook compleet herzien. Onder de kap vinden we, hoe kan het ook anders, een V8. Een heerlijke, dikke, romige, atmosferische en gelukzalige achtcilinder. In dit geval komt de V8 van Ford Performance. Het is de Coyote V8, met een slagvolume van 5 liter. Er wordt met geen woord gerept over maximum vermogen en koppel. Reken op een slordige 450 tot 500 pk. De V8 is namelijk uitgerust met een opgewaardeerd koelsysteem en nieuwe uitlaat. Wel zo handig als je probeert te vluchten voor de politie.
Deze Bronco van United Pacific wordt -uiteraard- onthuld op de SEMA in Las Vegas aan het einde van deze maand.
Meer lezen? check ook de 12 meest geslaagde restomods!
skinnybmw zegt
Machtige motor in een heerlijk pakket. Zet maar op de oprit!
tvklarenbosch zegt
Gaaf!
peug206 zegt
Vluchten voor de politie? Rij het eerste beste weiland in… daar heb je geen v8 voor nodig…
cossiekiller zegt
@peug206: Bij die achtervolging hadden ze ook helikopters…
loserboi932 zegt
@cossiekiller: volgens mij is peug206 geboren na de OJ Simpson tijd.
The juice is on the loose.
peug206 zegt
@loserboi932: ik denk het ook ;)
cossiekiller zegt
Geen LS V8? Die mannen van Ford zijn blijkbaar nog niet overtuigd…
ouwedibbes83 zegt
@cossiekiller: Zou toch een beetje raar zijn als ze een GM blok in een Ford icoon lepelen?
tenaci zegt
@ouwedibbes83: het is al veeeeeeel vaker gedaan. Er hangen volgens mij meer GM blokken in Ford producten dan andersom.
Autofanaat1990 zegt
@tenaci: beetje zonde koop dan gewoon een Chevy :(
tenaci zegt
@autofanaat1990: hoezo zonde? Er sterven geen Chevy’s voor GM blokken in Ford’s. GM is een reus als het aankomt op ‘crate engines’.
Autofanaat1990 zegt
@tenaci: meer het feit dat Ford ook machtige crate blokken verkoopt. Zoals de coyote 5.0 die in dit project ligt. Aangezien je die LS al zo vaak ziet is het wellicht origineler om een Ford blok te gebruiken. En je houdt het binnen de merk familie.
cossiekiller zegt
@autofanaat1990: Ik begon mijn eerste bericht eigenlijk een beetje sarcastisch. Natuurlijk ga je in een oude Bronco geen Chevy blok leggen, zeker niet bij zo’n project. Maar uit ondervinding weet ik ook wel dat stukken van Chevrolet maar de helft kosten in vergelijking met motoronderdelen van Ford!
Autofanaat1990 zegt
@cossiekiller: oef dat valt tegen had me nooit verdiept in de kosten. Eigenlijk wel raar dat de onderdelen van Ford zoveel duurder moeten zijn?
robert110 zegt
@cossiekiller: De LS is ook niet alles. Het is vaak de makkelijkste optie maar om nou te zeggen dat het altijd de beste of leukste optie is, niet echt. Er zijn vele geweldig motoren gemaakt in Amerika, van 4 cylinder lijn motoren tot V10’s. Dus waarom zou je altijd maar voor die LS v8 moeten gaan?
cossiekiller zegt
@robert110: Ik weet het. Maar het is wel de goedkoopste oplossing voor veel vermogen. Toen ik mijn GMC nog had (een LS blok), zei de garagist me dat ik me gelukkig mocht prijzen van geen Ford blok te hebben. Niet slecht, maar hele dure stukken in vergelijking met Chevrolet.
carsbyharmen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
baklava zegt
Keuze uit genoeg Amerikaanse klassiekers en dan kies je een bronco voor een restomod? Eh, what’s next? Buick le sabre?
Paprika zegt
@baklava: Bronco’s zijn echt mega populair op dit moment, de waarde van die dingen schiet ook omhoog. Ford speelt daar goed in mee en komt in 2020 met een nieuwe: https://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/a31079/new-ford-bronco-ranger-details/
kniesoor zegt
@baklava: K-series Dodge Aries.
bullzeyersn zegt
@baklava: Dodge Power-Wagon ???
dondeboer zegt
@baklava: Ja! Vet! Een Buick LaSabre restomod, waarom ook niet. De overtreffende trap van fout is wat mij betreft helemaal goed.
reactief zegt
@baklava: Zoek eens op Icon BR. Die hebben de vraag en markt naar Bronco’s aardig aangewakkerd.
Bij Icon hebben ze ondertussen ook een ‘Old Skool’ variant van hun BR en die is zoo verschrikkelijk mooi!
Dan kan deze toch echt niet tegenop hoor. Met die lelijke spatbordverbreders.
Benny_Weisz zegt
@baklava:
Ik zat aan een Chevy El Camino te denken….
tenaci zegt
@bennyweisz: I’m in! Daar zou ik wel een mooie restomod van willen!
bischero zegt
@bennyweisz: dat is wel een smakelijke ja!
e28forever zegt
@willeme:
“De auto staat op Fox schokdempers een 33 inch grote BF Goodrich KM2 banden.”
Een beetje verwarrend, dit.
Het zijn 15 inch velgen.
Banden zijn 33 x 12,5.
e28forever zegt
Volledige specs voor de liefhebber:
Parts on the vehicle include:
* Body: Sheet metal by United Pacific Industries with hand built tub by Maxlider Brothers Customs
* Engine: Ford Performance Coyote 5.0L Mustang engine
* Transmission: Heavy Duty 4R70W by Bowler Transmission and CompuShift electronic controller
* Transfer Case: Atlas 2 from Advance Adapters
* Chassis: Custom chassis by Maxlider Brothers Customs
* Suspension: Custom 4-link front, 3-link rear and long-arms by Black Beard Broncos with Fox coil-over shocks
* Axles and Differentials: Currie axle housings, Yukon Gear and Axle differentials & axles, Randy’s Driveshafts
* Brakes: Wilwood 4-wheel disc brakes
* Tires: 33×12.5×15-inch BF Goodrich KM2’s
* Interior: Custom leather seats and panels by Twin City Upholstery
* Cage: 4-point interior cage by Black Beard Broncos
* Coyote kit (brackets, cooling system, engine mounts, A/C, exhaust): BC Broncos
* Gauges: Classic Instruments cluster
* Lights and Lenses: United Pacific Industries
* Running boards: AMP Research powered running boards
* Steering gearbox: Steerco/AGR
* Steering column: Flaming River
* Fuel tank: Black Beard Broncos
* Console: ICON 4×4
* Wire harness, body lift and bushings, glass, door handles/components, mirrors, switches, seat belts, hardware kit, fender flares: Wildhorses 4×4
* Seals, bumpers: Bronco Graveyard