
Wel moderne materialen, maar geen moderne afmetingen. Dat is het recept voor een héle lichte Porsche 911.
Als je een Porsche 992 naast een klassieke Porsche 911 ziet is het even schrikken. De nieuwe 911 lijkt dan wel aan obesitas te lijden. Of de originele 911 aan anorexia, het is maar net hoe je het bekijkt.
Één ding is in ieder geval zeker: de 911 is er niet lichter op geworden. Een standaard 911 Carrera weegt tegenwoordig 1.480 kg schoon aan de haak. Dit gewicht kan oplopen tot ruim boven de 1.600 kg als je voor bijvoorbeeld een Targa of een Turbo S Cabrio gaat. Daarmee zijn het stiekem best zwaarlijvige auto’s geworden.
Dit staat in schril contrast met een 911S uit de jaren ’70, die maar zo’n 1.050 kg weegt. Het kan echter nóg lichter, als je een klassieke 911S combineert met moderne lichtgewicht materialen.
Dat is precies wat de bekende Porsche-specialist Tuthill heeft gedaan. Het resultaat is de ‘911K’. Bijna alle carrosseriedelen van deze auto zijn vervaardigd uit carbon, evenals de stoelen en de velgen. Tuthill is zelfs zover gegaan met de gewichtsbesparing dat er geen echt embleem op de motorkap zit, maar een geschilderd logo.



Het resultaat van deze inspanningen mag er zijn: de Porsche 911K weegt een luttele 850 kg. Het is dus niet overdreven om te zeggen dat er moderne 911’s zijn die bijna het dubbele wegen.
De motor is ook iets speciaals: een 3,1 liter 4-kleps boxermotor, die tot 11.000 (!) toeren kan draaien. Hoeveel vermogen dit blok levert vermeldt Tuthill nog niet, maar gezien het gewicht gokken we op ‘ruim voldoende’.



De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De auto is verder voorzien van onder meer een titanium rolkooi, een titanium stabilisatorstang, carbon-keramische remmen, een hydraulische handrem en tweevoudig verstelbare dempers.
De prijs is niet bekend, maar die zal ongetwijfeld astronomisch zijn. Dan krijg je wel gegarandeerd een auto die sensationeel is om te rijden. Je moet alleen even zorgen dat je ‘m heel houdt.
Foto’s: Tuthill Porsche / Stephan Bauer
Geweldig! Wat zijn dergelijke restomods toch een lust voor het oog.
Die kleur past er ook heel goed bij. Verder lekker clean gehouden, soort lichtgewicht variant vd klassieke Fuchs velgjes, beetje lager gelegd en van binnen opgefrist zodat je door hebt dat je iets bijzonders rijdt.
3.1L is we een aparte motorinhoud, hadden ze destijds niet rond de 2.7L?
@ouwedibbes83:
Tuthill heeft het zelf over een short stroke engine, dus ik denk dat ze een 3.2L blok “ge-destroked” hebben, dus door middel van een andere krukas een kortere slag creëren, waardoor het blok makkelijker toeren draait.
Moderne incarnatie van de 930 Turbo aka widowmaker?
11.000 rpm? Wow!
Op dat sleuteltje hebben ze ook nog wat weten te besparen. Stelletje fetisjisten…
Die paal bij de bijrijder is om een andere fetisj te vervullen.
Stijlvoller en cooler dan een Singer. Heel benieuwd hoe 11.000 rpm klinkt!
Een 3.1 boxer die 11.000tpm draait, dat wil ik horen!
Kon het nu ook een redelijk prijskaartje krijgen …
Zucht.
Ik vind 500.000 pond ook iets teveel van het goede. Maar hij geeft aan dat het zelfs onder de 800kg moet kunnen als iemand dat wenst. https://www.topgear.com/car-news/retro/tuthill-could-go-lot-lighter-850kg-911k
Schitterend en ook geweldig; helemaal Colin Chapman-minded!
Maar hier durf ik met mijn 100 kilo niet in te stappen. Daar moet een vedergewicht in!
Tuthill Porsche 911K Beachy Brown – Score :
– ADMO : ‘Coastal Drive’
– https://www.youtube.com/watch?v=eD-mPez7zQk