De hot hatch die alle andere hot hatches overbodig maakt.
Hot hatches bouwen dat kan je wel overlaten aan de Fransen. In het verleden kwamen uit La Douce France bijvoorbeeld bommetjes als de Renault-5 Turbo, de Peugeot 205 Turbo 16, de Renault Clio V6, de Citroën Saxo VTS, de Renault Clio Williams, de Peugeot 205 GTi, de Peugeot 106 Rallye en ga zo maar door. Als autoliefhebber kan je niet anders dan fan zijn van deze compacte scheurijzers op basis van bourgeoise modellen.
Ook de Renault Clio Renault Sport 182 Trophy past in het bovenstaande rijtje met sterke nummers. De auto baseert op de ook al niet malse Clio 182 Cup. Op zich is dat al een diamantje, maar de magiërs van Renault Sport zijn nog even doorgegaan met het fijnslijpen. De ‘Speedline’ velgen zijn nog lichter en de Recaro’s ondersteunen je derrière nog beter. Pièce(s) de résistance zijn echter de aparte dempers. Ze zijn afkomstig van Sachs en kosten maar liefst het tienvoudige van de dempers onder de gewone Clio 182. Ze maken de auto sportiever én comfortabeler.
Dat de aanpassingen puik waren bleek al snel na de introductie van de auto. Kwaliteitspublicatie EVO nam de Clio mee naar hun Car of the Year feestje, waar de modale hatch het opnam tegen alle dure kanonnen die in dezelfde periode op de markt verschenen. De Trophy sloeg bepaald geen modderfiguur en eindigde zelfs als derde, achter de nieuwe Porsche Carrera S en de Lotus Exige S2. Boerderij-held en voormalig EVO-hoofdredacteur Harry Metcalfe was zó onder de indruk van de auto dat hij besloot de Clio definitief in zijn eigen garage te parkeren.
Datzelfde zou iedereen op de redactie ook wel willen doen. Vooral @casperh en @willeme strijden om de trofee voor de persoon die het meeste houdt van de snelle Fransoos. Het slechte nieuws is dat het model nooit echt goedkoop is geworden en inmiddels alweer stijgt in waarde. Dit rode exemplaar met ruim 70.000 kilometers achter de rug moet bijvoorbeeld 21.950 Euro kosten. Daar er maar vijftig exemplaren bestaan met het stuur aan de goede kant, is een nauwkeurige waardebepaling lastig. Maar soit, hoeveel zou jij neertellen voor de petite voiture puissante?
Bedankt Jeroen voor de tip!
E34M5Touring zegt
Ik vind deze serie Clio RS misschien wel de leukste. Maar ik vind 22k wel echt heel veel geld voor zo’n ding. Dan kan je een normale 182 toch behoorlijk voor optunen.
kennone zegt
@E34M5Touring: of de rode Volvo 850R van marktplaats kopen. Houd je nog 2000,- over voor benzine
rufctr01 zegt
Ik denk niet dat ik er 22k voor over heb.
Maar goed, een liefhebber heeft het er ongetwijfeld voor over.
jochempie zegt
Ik zou het er voor over hebben, als ik het op een gekoesterd speeltje kon stukslaan.
bmwalpina zegt
Hebben RS’jes vanuit type niet altijd Xenon? Zie ook de afgedopte koplampsproeiers. Kortom, het zou me niks verbazen als dit exemplaar voorzien is van een WOK-status
pimmetj zegt
@bmwalpina: de trophy heeft geen xenon en dus geen sproeiers ivm gewichtsbesparing
koeckenbacker zegt
@bmwalpina: das wel heel rigoureus. Een wokstatus verdenken om koplampsproei-kapjes.
Ik had deze ook op mijn rs, ziet er een stuk beter uit.
macmiller zegt
€6000 maximaal
berlinetta zegt
Voor 22k zou er een vriendelijke ‘non’ uit mijn mond komen. Ondanks dat het zo’n leuk wagentje is.
willeme zegt
22 mille voor de beste Hot Hatch allertijden? Het is een stevig bedrag, maar het is dan ook een zeer bijzondere en zeldzame auto.
Ik kan ook geen leukere auto bedenken voor hetzelfde geld met minimale afschrijving en beheersbare onderhoudskosten.
Als ik het geld over had, kwam deze meteen voor de deur.
jochempie zegt
@willeme: precies, ik denk dat de meesten zich niet realiseren hoe goed dit wagentje is..
willeme zegt
@jochempie: Echt bijzonder met al die autokenners bij elkaar. Ik zag zelfs dat iemand neer had gezet: 6.000 maximaal. Daar heb je niet eens een goede 172 voor… Een nette 182 doet al gauw meer dan 10 mille, en een cup met minder dan een ton op de klok is ook al gauw 15 mille. Dus in dat licht bezien vind ik 22 niet zo raar. Ok, meer waard worden lijkt mij sterk (je moet er namelijk mee rijden), maar de afschrijving is minimaal.
Dit zijn echt heel bijzondere auto’s, niet alleen omdat ze zeldzaam zijn, maar ook zeldzaam goed.
Boomer zegt
@willeme: In mijn bescheiden mening is dat de renault 5 turbo of anders dan toch wel de Clio V6. Maar deze doet leuk mee.
OT: voor 22K koop je overigens ook een Opel speedster wat dan toch net weer iets beter stuurt.
willeme zegt
@airc: 5GTT en Clio V6 zijn leuk, maar ik vind dit nog even bijzonderder. Zelfde geldt voor Speedster. Goede keuze, maar de Clio 182 Triphy is de ultieme hot hatch imho en de Speedster is niet de ultieme kleine sportwagen (maar wel een heel gave).
cliogek zegt
@willeme: Speedster is leuk maar totaal niet met een Trophy te vergelijken. Een Speedster is geen hot hatch en is spartaans en op basis van een Lotus frame.
0,0 comfort, tweezitter en een belabberde instap enz…
Met een Trophy rij je vanuit je werk naar het circuit en op de terugweg pak je oma op voor de wekelijkse boodschappen want er passen gewoon 5 tassen in. Die combinatie met deze rijkwaliteiten is ongekend.
Daarbij zijn er maar 50 van en dat kan je van een Speedster zeker niet zeggen. Net als de waardevastheid.
willeme zegt
@cliogek: Zeg ik dat dan? ;-). Ik vind het juist een geweldige auto en zeer bijzonder bovendien ;)
cliogek zegt
@willeme: nee hoor. Je benoemt enkel een leuke optie. ;)
Ik gaf alleen aan hoe ik de Speedster zie t.o.v. de Trophy. Na 22 jaar Opel te hebben gereden vond ik het wel interessant dat je de Speedster benoemde. Dan kan ik het niet laten om te vergelijken en zeggen hoe ik het persoonlijk zie.
trustmeiamanengineer zegt
Heerlijk wagentje hoor. En was ’t niet zo dat deze versie alleen in de UK is geleverd (alleen in het rood met die fabuleuze Sachs dempers)? Verder wel heel erg stevig aan de prijs. Voor een kwart koop je een goede “gewone” en dan kun je er zelf wel een setje puike dempers en ander leuk spul op monteren.
mperformance zegt
@trustmeiamanengineer: er is ook een handjevol in Zwitserland geleverd ooit. Dit is er 1 daarvan.
koeckenbacker zegt
Geweldige wagen! Maar zoveel? Meh..
r26r zegt
Geweldig, de specs die in mijn hoofd zitten is 500 stuks speciaal gebouwd voor the UK. Dat vonden the Swiss niet fair en daarom zijn er nog 50 linksgestuurde exemplaren gebouwd. Dit is er dus 1 van de 50. Natuurlijk zou ik er een willen, van een stukje meerijden word ik al vast heel blij. Ook the UK prijzen zijn inmiddels stevig. Bekijk vooral de EVO Youtube film van deze Clio. Thanks @jaapiyo fijn artikel
BRuud zegt
Hier voor een klap minder dan 22.000 euro.
[url]http://www.autotrader.co.uk/classified/advert/201706016020387?sort=sponsored&advertising-location=at_cars&aggregatedTrim=Renaultsport%20Trophy&fuel-type=Petrol&zero-to-60=TO_8&postcode=po62hl&model=CLIO&onesearchad=Used&onesearchad=Nearly%20New&onesearchad=New&make=RENAULT&radius=1500&page=1[/url]
BRuud zegt
@bruud:
Zo dan? https://www.orionsolutions.co.uk/vehicle-details.asp?ID=6177544 (ff ctrl+c ctrl+v)
daniel1975 zegt
Valt mee dat de dure Sachs niet vervangen zijn voor een goedkoop schroefsetje, maar doe maar 10 keer liever een gebruikte Megane RS voor dat geld.
saxoke zegt
1 van de weinige reden voor mij om Renault te rijden
cliogek zegt
Het is een berg geld voor de meesten maar ik kan me voorstellen dat mensen het ervoor over hebben.
En natuurlijk kost de Trophy in Groot-Britannië minder. Maar daar zijn er dan ook 500 op de markt gekomen en dan heb je een rechts gestuurd. In Engeland is de Clio erg populair.
In Zwitserland zijn er maar 5 links gestuurd op de markt gekomen. Juist het Trophy plaatje met XX/50 naast de stoel maakt de auto een zeldzaamheid.
Als de prijs zakt heb ik wel interesse. Het nadeel is dat ik dan afstand moet doen van mijn RS182 in nieuwstaat. Zijn er maar 2 van in Nederland in de kleur racing blue. Gaat onder de 7500 niet weg want de auto is near mint en met nuttig upgrades.
En ja….in Engeland rijden er meer in racing blue maar in Nederland maar 2 en daarom is een Nederlandse RS182 meer waar in Nederland.
cliogek zegt
@willeme: Speedster is leuk maar totaal niet met een Trophy te vergelijken. Een Speedster is geen hot hatch en is spartaans en op basis van een Lotus frame.
0,0 comfort, tweezitter en een belabberde instap enz…
Met een Trophy rij je vanuit je werk naar het circuit en op de terugweg pak je oma op voor de wekelijkse boodschappen want er passen gewoon 5 tassen in. Die combinatie met deze rijkwaliteiten is ongekend.
Daarbij zijn er maar 50 van en dat kan je van een Speedster zeker niet zeggen. Net als de waardevastheid.