![](https://www.autoblog.nl/files/2024/01/R5-Alpine-Turbo.jpg)
Het is niet de unit met de motor achterin, maar het is wel een lekker Frans hot hatch bommetje, deze Renault 5 Alpine op Marktplaats.
De Renault 5 maakt dit jaar een LL Cool Jesque comeback als elektrisch gebakje. Op zich kijken we daar best naar uit, want kekke betaalbare EV’s zijn welkom op de markt. Toch leuker om maar te kijken dan een Mitsubishi iMiEV, om maar wat te noemen. De originele Renault 5 was natuurlijk een legende. Als er iets is wat de Fransen goed kunnen qua auto’s, is het wel leuk rijdende praktische A- en B-segmenters bouwen. En om daar dan vervolgens sportieve bommetjes van te maken, kan je ook wel aan ze overlaten.
Bij de Renault 5 waren er verschillende snelle versies. De meest legendarische is natuurlijk de Renault 5 Turbo. Met zijn breed uitgeklopte wielkasten met luchthappers, de turbomotor achterin en achterwielaandrijving was het een geweldig listig bommetje. Geen wonder dat de auto ook een rol kreeg in een Bondfilm. Al was het dan die ene met Sean Connery die officieel niet telt als een Bondfilm (Never Say Never Again). Het interieur was ook erg gaaf met vijfhonderd tellers voor je neus en bijzondere kuipstoeltjes. Later kwam de Turbo 2, met een conventioneler interieur. Dat was eigenlijk jammer. Net als het feit dat beide tegenwoordig onbetaalbaar zijn.
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/01/R5-front.jpg)
Maar, gelukkig zijn er ook nog andere warme tot hete versies van de ‘R5’. Sterker nog, ver voor de introductie van de R5 Turbo, was er al de Renault 5 Alpine. Deze kwam in 1976 op de markt en was dus een van de eerste hot hatch Mohikanen. In 1982 werd het model opgevolgd door de unit die nu op Marktplaats staat, de Renault 5 Alpine Turbo.
Ondanks dat deze ook een 1.4 Turbomotor heeft zoals de R5 Turbo, is het natuurlijk een hele andere auto (en een andere motor), met ‘gewoon’ voorwielaandrijving. Net als de latere GT Turbo overigens. Het is allemaal een beetje onoverzichtelijk. Maar dat kwam omdat de Fransen maar niet ophielden met hete versies van de R5 maken. Eigenlijk een goede reden dus.
Met 111 pk gaat de 838 kilo lichte R5 behoorlijk van kiet. De fabrieksopgave is 8,8 seconden naar 100. Dat is nu niet bijzonder meer, maar in 1982 was het natuurlijk erg rap. Bovendien zijn de sensaties anders. Met zo’n lichtgewicht turbotorretje heb je al snel het gevoel dat het veel rapper gaat. Op zich niet verkeerd in het huidige Nederland. In een moderne M3 of zelfs Renault Mégane RS, moet je immers hoogst illegale dingen doen om nog een beetje ‘beleving’ te hebben.
Deze unit op Marktplaats heeft ook een goede kleurcombinatie. Zwart met typische jaren ’80 decals in rood. Natuurlijk de geweldige velgen met wat rode details. En een interieur met rood beklede stoelen waar alleen Fransen en Italianen mee weg kunnen komen. Het klopt allemaal wel. Alleen ja, dan de prijs. Ook deze lauw-warme R5 is niet goedkoop meer. 35.000 Euro wil de verkoper er voor hebben. Oef. De moeite waard, of toch te veel van het goede?
Die velgjes met rode accenten maken het ding helemaal af. Schitterend. Alleen niet 35 mille schitterend.
Voor hetzelfde geld koop je ook een eersteklas Golf GTI Mk1. Die is qua rijbeleving in alle opzichten superieur aan de R5 Alpine Turbo, zeker als het een latere versie met 112 peekaa 1,8 liter en vijfbak is. Maar het moet gezegd : zo’n R5 is wel een ontzettend geinig otootje om te zien, zowel exterieur als interieur oogt/voelt specialer dan dat van de Golf.
Klopt, echter dan heb je wel een golfje
Dat is een behoorlijk statement wat je daar maakt… regel jij een Golf GTI Mk 1? Regel ik een 5 AT en doen we een vergelijk :) als @jaapiyo er bij is mag die er een artikel van maken…
Ik heb ze beide gereden, zo’n Golf meerdere weken in beheer gehad voor een collega, die in het buitenland vertoefde. En twee exemplaren van de AT bij uitgebreide proefritten, omdat ik die voor mezelf wilde kopen. Ik vond de Golf qua rijbeleving bij nader inzien de prettigere van de twee (een inspuiter is veel smeuïger dan een carburateur-oto met turbo). Maar blijf een zwak houden voor een AT, vanwege de kekke looks en het byzondere interieur, je hebt echt het idee met iets speciaals op pad te zijn.
p.s.: Het werd uiteindelijk een 205 GTi 1,9 met 130 peekaa 🥳
35K vind ik een reële prijs voor zo’n auto.
Jij bent zeker de verkoper?
Wat vind je er raar aan?
Ps op Autoscout staan een paar R5 turbo phase II tussen de 20.000 en 30.000€. Ik verwacht dat deze een stuk exclusiever is.
Plaatje!
Zowel van buiten, als binnenin. Erg fraaie sportstoelen en dat rood van de bekleding en het tapijt staat ook geweldig. En nooit opgevallen, of ik was het vergeten, maar wat een mooi detail zijn die zijknipperlichten in de vorm van het Renaultwybertje.
Uit mijn jeugd zijn er drie auto’s die ik ooit nog graag zou willen hebben. Een RS2000, een A310 en deze R5 Alpine (Turbo). De Ford is al te duur geworden voor mijn portemonee en deze R5 gaat helaas ook die kant op. Ik vind deze uirvoering in het zwart wel erg fraai.
Ik ben wellicht een pietlut maar zo’n nieuw kenteken doet echt afbreuk. Voor de rest echt fan van de Renault 5.
Er staat: een heel andere motor in deze R5 Alpine Turbo dan in de R5 Turbo, maar dat dacht ik toch niet. Ik had altijd begrepen dezelfde 1397 cc met stoterstangen, maar met een grotere turbo. Waren er nog meer verschillen?
Pfoe, dit zou ik dus kiezen als ik me een klassieker erbij kan veroorloven. Prijzen stijgen wel hard. 1-2 jaar geleden was de duurste op de markt max. 25k. Zal door die nieuwe komen.
Begeerlijk! Ik heb zelf een Daf 66 en er zijn bij de club mensen die dit blok in hun Daf hebben. Met een Variomatic 0 turbogat.
Waarschijnlijk is ie z’n prijs wel waard om de simpele reden dat ze allemaal allang zijn weggerot.
Erg mooi exemplaar. Persoonlijk zou ik gaan voor een 205 GTi 1.9. Is dan wel wat ‘nieuwer’.
Ik heb zelf ook een ‘oldtimer’ uit 1987. Ooit gekocht voor 1100 piek als student. Nu getaxeerd op 10k, maar als ik ga kijken wat ze voor een nette VRAGEN dan zit je al rond de 15k. Ik denk dan ook, je bent nogal op je achterhoofd gevallen als je dat ervoor betaalt.
Vragen is een, krijgen is twee. Ik ben altijd erg benieuwd wie 35 mille voor zoiets neertelt. Het is origineel en netjes en vrij zeldzaam en al, maar ik vraag me dan toch écht af wie er zoveel geld over heeft voor zoiets specifieks. Dat kan weinig anders meer zijn dan speculeren, toch?
‘Gewoon voorwielaandrijving’. Maar wel bijzonder, want de motor staat in lengterichting achter de voor-as. Daardoor heb je de voorwielen ook zo mooi ver naar voren staan, en een betere gewichtsverdeling.
Oe, jeugdsentiment!
Deze, in precies deze uitvoering, is het eerste bouwpakketje dat ik ook netjes had gespoten en zo.
Helaas, ergens in de mist of time verdwenen.