Ja, eerst moet je een loterij en dan pas kun je in aanmerking komen om deze rappe Subaru WRX S4 STI Sport te kunnen kopen.
Autofabrikanten doen er tegenwoordig alles aan om een auto goed te kunnen verkopen. Gewoon een topauto bouwen en die voor een concurrerende prijs in de markt zetten, is niet voldoende. Er moet een beetje buzz zijn, een beetje hype en het liefst ook een beetje schaarste.
Het hoogtepunt is nog altijd Victor Muller met de Spyker Preliator Spyder. Die verkondigde keiharde exclusiviteit met een maximum van 50 exemplaren. Op deze wijze hoefde niemand bang te zijn dat er te veel op de markt zouden komen.
Wij vonden die 50 exemplaren al behoorlijk optimistisch. Sinds die uitspraak zijn er nog wel een paar modellen voorgesteld, maar no way dat ze überhaupt daarna nog 50 auto’s hebben verkocht, ongeacht het model.
Subaru WRX S4 STI Sport
Subaru doet vandaag ook super-exclusief. Het gaat in dit geval om de (adem in) Subaru WRX S4 STI Sport (adem uit). Dus nee, dat is geen Impreza STI. De naam Impreza wordt niet meer gebruikt bij de snelle modellen.
En het is een zogenaamde STI Sport, dus dat is een wat zwakkere broeder. Eigenlijk wel raar: STI bestaat nog steeds maar een échte STI is er al een tijdje niet meer geweest.
Enfin, wat voor vlees hebben we in de kuip met deze WRX S4 STI Sport? Nou, een heel dik aangeklede WRX met de nodige sportieve accenten die je leven moeten verrijken. Zo is er een sportieve bodykit met de nodige STI-badges. En ja, dat is vreemd want het is geen echte STI. De wielen zijn wel echt.
Ze zijn gesmeed en komen van de firma BBS vandaan. Eromheen liggen Michelin Pilot Sport 5 banden met 245/35 R19 banden. De kleur van de auto is Offshore Metallic en is niet zo cool als WR Blue Mica, maar ja, je kant niet alles hebben.
Interieur en techniek
In in het interieur van de Subaru WRX S4 STI Sport kom je helemaal niets te kort. Met name die enorme Recaro-kuipstoelen zien er geweldig uit. Qua aankleding ziet het er wel uit als een STI, dus met leer, alcantara en roze logo’s.
De motor is een 2.4 liter boxermotor mét turbocompressor. Deze is goed voor 271 pk en 375 Nm. Dus eigenlijk, heel erg kort door de bocht: Impreza’s zijn sinds 1994 (het jaar dat de eerste STI op de markt kwam) er niet echt op vooruitgegaan qua vermogen. De transmissie is altijd een CVT en die stuurt alle power naar alle vier de wielen middels een Torsen-diff. De rijeigenschappen zijn volgens Subaru beter dan standaard vanwege de strutbar en stijvere anti-rollbars.
De fabrikant uit Fuji denkt dat er echt heel veel mensen hierop zitten te wachten. Daarom hebben ze speciaal een loterij bedacht. Alle mensen die er eentje willen, kunnen zich inschrijven.
Vervolgens worden de productieslots verloot. In totaal worden er 500 productieplaatsen verloot, dus we zijn echt benieuwd of de vraag groter is dan het aanbod. Vanaf de 28e kun je in Japan een lot kopen en op 1 februari zegt Subaru of je de gelukkig bent om er eentje te mogen kopen. De prijs in Japan is 38.327,55 euro.
Meer lezen? Deze kleine auto’s hebben vierwielaandrijving!
Edge zegt
Sorry, maar een STI zonder grote achtervleugel is in mijn ogen geen echte STI. Het zal ongetwijfeld leuk raggen zijn met deze auto’s, maar optisch mist er iets.
anthwan zegt
Nog geen 300 pk op hoeveel kg 1800? De 1e beste GTI is gewoon sneller bij het stoplicht.
Svt automaat? Mijn overgroot oma schakelt vlotter. En dan die zwarte kunstof sierlijsten, walgelijk.
Vroeger toen een
Echte STI 300 pk had en nog geen 1200 kg woog.
chrisvis zegt
2wd tov 4wd aan het stoplicht sneller??? Denk dat dit nog wel is kan tegenvallen (een gti tje weegt ook geen 1000 kg meer zoals vroeger) en dan hebben we het nog niet over de prijs, 38000€ daar heb je hier tegenwoordig met wat geluk een 1.5 tsi voor…
rwdftw zegt
25 jaar geleden deed Subaru mee aan het WRC, en daarvoor gebruikten ze de Impreza. Ze deden bijna 200 keer mee, stonden 122 keer op het podium, wonnen 46 rallys en ze hebben 3 WDC en 3 WCC bokalen. In het begin de 4 deurs sedan, later de 22B coupe. Altijd blauw, altijd goudkleurige velgen, altijd gele stickers, een hoodscoop en altijd een koffieta… spoiler achterop.
Die Impreza (jaren 90 Japans plastic) had zoveel pedigree dat ze nu voor een half miljoen of meer verkocht worden. Chassis’ worden opgekocht en gerestaumod naar wat het origineel was, of beter. Die kan je nu kopen : https://www.youtube.com/watch?v=2nzA_hFZz5w. Dat was het ding voor mannen met titanium cojones. Mannen met borsthaar. Voor Colins en Richards.
En net als met Colin en Richard dien je de Impreza WRX STi met respect te behandelen. Dat hebben ze allemaal verdiend. Met de kredietcrisis in 2008 stopte Subaru met het fabrieksteam. Vanaf dat moment geen blauw meer op de stages.
De derde gemeratie Impreza kwam in 2008 en heeft nooit een rally gereden. Het was ook ander model, een hatchback ipv een sedan. Alle latere generaties zijn ook showponies. Nooit ingezet “in anger” op WRC stages. Wel heeft Subaru het pedigree van de 1e en 2e generatie uitgemolken door het type WRX STi ook op de latere generaties te plakken. Mijn mening is dat ze dat recht verspeelden toen ze stopten met WRC. Als er geen WRC meer is, geen blauw meer, geen gouden velgen, geen scoop en geen spoiler meer, geen nieuwe Colin of Ricard, wat moet je dan als merk nog met een WRX STi, met een automaat ook nog?
Hoe kom je hier nou uit als Subaru? Nou, schrijf je in voor WRC 2024. Stuur er een paar naar Prodrive. Verf ze blauw, gouden velgen eronder, gele stickers. En geef de sleutels aan een vent met de naam Colin. En win een paar races, of een titel. Dan mag je van mij de naam WRX STi weer op een Impreza plakken.