Een Range Rover is niet per se heel erg duur.
Range Rover rijden hoeft helemaal niet duur te zijn. Correctie: een Range Rover aanschaffen hoeft niet bijzonder prijzig te zijn. Natuurlijk, als je een nieuw exemplaar gaat kopen, zul je de nodige pecunia mee moeten nemen.
Maar als je kijkt naar gebruikte exemplaren, valt het relatief heel erg mee. Maar als je een eigen bedrijfje hebt en voornamelijk zelf in de auto rondrijdt, heb je dan zo’n slagschip nodig? Nee, natuurlijk niet. Maar financieel kan het dan héél interessant zijn. Dat laat dit fraaie exemplaar zien.
L322 Range Rover
Het is een hele late variant van de L322-generatie. Dat is misschien wel de beste Range Rover ooit gebouwd. We zeggen expres beste ‘Range Rover’, niet auto. Het is de combinatie van extreme luxe, terreinvaardigheid en dat klassieke uiterlijk. Kortom moet je een dergelijke occasion overwegen?
Grijs kenteken
Zoals je aan de kentekenplaten hebt kunnen zien, is dit een grijs-kenteken auto. Ja, de platen zijn, geel. Het ‘grijs’ van ‘grijs kenteken’ duidt op het kentekenbewijs, dat vroeger altijd grijs was. Voor de Range Rover betekent dat de cabine is afscheiden van het laadruim en dat de achterbank is verwijderd.
Hoge kosten
Nu kan dat soms onhandig zijn. Aan de andere kant: hoe vaak zit je met meerdere mensen in de auto en hoe vaak heb je die achterbank écht nodig? Precies. Een groot nadeel van dit type auto is de wegenbelasting. Als je in de provincie Utrecht woont (bijvoorbeeld), kost de wegenbelasting 768 per kwartaal, oftewel 256 euro per maand. Dat is serieus geld. Zeker omdat je met een Range Rover met V8 diesel ook rekening moet houden met het verbruik (1 op 8 als je rustig aan doet). Om maar te zwijgen van de onderhoudskosten die je aan zo’n Britse mastodont kan hebben.
Véél minder wegenbelasting
Dat verbruik en die onderhoudskosten, daar zul je mee moeten leren leven. Maar die wegenbelasting kan dus lager. De grijs-kenteken uitvoering is aanzienlijk goedkoper per kwartaal: 160 euro. Dat is iets meer dan 53 euro per maand. Met het geld wat je bespaart, kun je de brandstoftank van deze bedrijfswagen aftoppen met verse diesel.
Donkergroen
Maar we moeten de rest van deze occasion niet vergeten. Deze edelbrit heeft niet alleen de goede motor, maar ook de goede kleur: donkergroen metallic. Het geeft deze Range Rover een heel statige uitstraling, zonder dat ‘ie protserig is. Het enige nadeel is dat de velgen niet onder dit type thuishoren, maar dat is eenvoudig op te lossen.
Verstandig
Is zo’n grote Land Rover als particuliere bedrijfsauto nu een verstandige beslissing? Nee, het is geen Toyota HiAce. Maar dat is ook niet relevant. Als je zelf altijd een Range Rover hebt gewild en wel een luxe uitvoering met krachtige motor wil hebben, kun je 200 euro per maand besparen op deze wijze. Moet je wel 26 mille aftikken, maar op geel kenteken is ‘ie aanzienlijk duurder. Het is vooral een moddervette occasion waar je altijd mee voor kunt komen rijden. Ook over 20 jaar, want Range Rovers worden fraai oud.
Dizono zegt
Maar wat kost ‘ie nou?
kennone zegt
@Dizono: ik denk na een jaar of 2 waarschijnlijk 3 a 4 keer de aanschafprijs.
dutchneon zegt
De l322 is redelijk sturdy, ga naar een goeie specialist en je bent heus geen kapitalen kwijt.
Ik rijd al 13 jaar Landrovers, meestal Range Rover’s, op dit moment heb ik er twee, deze L322 met 4.4tdv8 maar ook een L405 met tdv6. beide hoge kilometerstanden. Ja af een toe heb je een keer pech en een reparatie van 1000 euro, maar dat is me nog nooit 3 keer achter elkaar.
Ja ze hebben hun kwetsbaarheden, maar onderdelen zijn verre van duur en er is zat plek om te sleutelen.
Mijn eerste Range Rover kocht ik met 2ton op de teller, jaar mee gedaan en ging weg met 420.000km op de teller. heb geen afschrijving gehad, gekocht voor 9k en verkocht voor 8 als youngtimer.
Bij elkaar zo’n 6000 euro onderhoud gehad, das incl een nieuwe koppelomvormer stuk of 4 setjes banden en verder regulier onderhoud.
Iedereen die elkaar na-praat over hoe slecht ze zijn wil ik graag vragen om eigen ervaring te delen, want ik beloof je dat de gemiddelde Audi of BMW vergelijkbaar is in kosten.
siemi zegt
@dutchneon: mijn ervaring is helaas anders. En defecte turbo op mijn Range Rover Sport zorgde er voor dat mijn RRS economisch total loss was. Een van de problemen was dat er niemand te vinden was die deze reparatie wilde uitvoeren aangezien het een stevige ingreep is. Uiteindelijk defect verkocht aan iemand die na een rekening van boven de 10k zijn RRS door schade Total loss had gereden. Dus ja, mijn ervaring is dat een Audi heel veel goedkoper is in onderhoud en reparaties.
jometdebanjo zegt
@siemi: dan heb je de 3,6 TDV8 gehad zeker
siemi zegt
@jometdebanjo: jazeker. Een tdv8 met letterlijk alle opties en compleet dealer onderhouden. Een geweldige auto, maar als hij stuk gaat niet meer te betalen. De prijsopgave was 10k. Pas na reparatie kon worden vastgesteld of de drijfstang nog goed was of niet. Het was mijn absolute droom auto, maar repareren was geen optie.
dutchneon zegt
Je eerste fout is het vertrouwen op de dealer… de 3.6 heeft inderdaad problemen met vervuiling van olietoevoer naar de turbo. Een goede specialist had je hier meteen op gewezen. Kost 250 euro.
Deze 4.4 heeft die problemen niet meer, wel EGR ellende, raken verstopt bij hogere km standen of veel korte stukjes rijden, kost 600 ex montage.
Ja je moet de weg weten, body-off reparatie turbo’s van de Range Rover kan al voor 6000 euro. Maar dat moet je in alle gevallen zien te voorkomen. Heb hier laatst ook nog een Range Rover sport 3.0tdv6 gehad de man was door 2 verschillende garages verteld dat er een turbo stuk was, beter ook meteen de andere preventief vervangen…. Na flink speuren bleek het echter een vacuum probleem te zijn, slangetje was poreus geworden door warmte. Reparatie van 3 euro. kostte wel 300 aan onderzoekskosten maar de beste man wilde bijna trouwen ;)
willeme zegt
@Dizono: 26 mille ;-). Heb het er even voor bijgezet :-)
Poll zegt
Zou ’t niet doen haha dan moet je toch wel helemaal van de pot gerukt zijn. Maar goed, en dat van dat grijs kenteken dat je daar ondernemer voor moet zijn begrijpt iedereen ook wel neem ik aan ?
lekbak zegt
@Poll: ook als particulier heb je voordeel van grijs kenteken. Wel veel minder voordeel, maar voor zo’n zwaar ding is het altijd leuk meegenomen.
toyotafortuner zegt
@Dizono: hij kostte €25.995 volgens de link bij deze Range Rover. Alleen is ie niet meer te koop: https://www.autoscout24.nl/aanbod/land-rover-range-rover-land-rover-range-rover-4-4-v8-diesel-grijs-kenteke-diesel-groen-24ffd1df-0f8d-42a0-b255-125f027de2e0?cldtidx=7&cldtsrc=listPage
T5Power zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jaleukhoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
raoufff zegt
Handig voor de nachtapotheker die naast gram ook in kilo’s levert.
mpgc zegt
Ik vindt het nog behoorlijk duur € 26.000,00.
grasvreter zegt
Zijn er ook dingen die niet kapot kunnen gaan aan een range rover?
bbfix zegt
@grasvreter: het instructieboekje kan heel blijven, mits er voorzichtig mee gedaan wordt…
polpol33 zegt
@grasvreter: de trekhaakkogel van mijn L322 bleef top! Alles hier voor ging echter kapot…..
scrmeagle zegt
Als je een Range Rover V8 diesel wilt rijden moet je je ook niet druk maken over €257 wegenbelasting per maand.
thomasthomas zegt
@scrmeagle: mensen die dat ding nieuw kopen hebben er geen probleem mee, meestal de 2 eigenaar die begint te piepen.
dutchneon zegt
sorry hoor maar dit vind ik altijd rare praat, hoe meer geld ik heb hoe zuiniger ik er op ben…..
3500 euro per jaar in een bodemloze put gooien is heel wat anders dan schenken aan het goeie doel!
ik maak op dit moment ook zo’n 8k per jaar over aan MRB, als er dan een bedankje vanaf kon….
maar nee ik krijg ten onrechte een brief voor fijnstoeftoeslag op een auto van 2011 met roetfilter, ze willen meer meer meer…. alleen maar omdat de RDW zn werk niet heeft gedaan en blind de euro4 classificatie overgenomen heeft.
Als je op VIN controleerd zie je meteen dat het een Euro5 is. Ik heb nu 128 euro betaald voor een nieuw CVO en wacht nu op de rdw om 1 cijfertje aan te passen in de database…. ondertussen is de eerst periode fijnstoftoeslag al afgeschreven á 109 euro. graai graai graai
geertt zegt
Als particulier heb je een minimaal (150e ongeveer per kwartaal) voordeel mbt de MRB… Alleen als ondernemer heb je het voordeel dat hierboven aangehaalde wordt. Wellicht iets verduidelijken @willeme.
ukbob zegt
Je mag hopen dat degene die zo moedig is om deze te kopen dan wel eerst alle Doug Demuro video’s met zijn range rover heeft gezien..
tjorque zegt
@willeme: “ hoe vaak zit je met meerdere mensen in de auto en hoe vaak heb je die achterbank écht nodig? ”
Reden te meer om net zo’n mastodont niet te kopen…
ik kan me niet direct een legale activiteit inbeelden die zulke cargo ruimte vereist én financieel rendabel is. Tenzij je de koffer nodig hebt voor je ego natuurlijk ?
lekbak zegt
@tjorque: het ding mag 3500kg trekken. Is dat je werk dan is dit dus een praktisch voertuig. Kan je de droge dingen achterin leggen.
Dutchdriftking zegt
Tja, je kan er een flinke kar achter hangen, dan ben je de enige hovenier zonder Ram 1500.
svdv zegt
Toch wel jammer dat je aan bijtelling nog het meeste kwijt bent als je hem toch op de zaak rijdt
flutterby zegt
@svdv: dan koop je er een van 15 jaar voor 10k en bouw je hen achteraf om.
sr20det zegt
De enigste diesel op geel kenteken die per kwartaal net zo duur is, is een Lupo 3L
ronaldotour zegt
@sr20det: Enigste is zo jaren 90.
tjorque zegt
@lekbak: voor de gegoede marktkramer die fancy (fake) kookpotten in stijl wil slijten… :) ?
lekbak zegt
@tjorque: of iemand met een watersportbedrijf, mechanisatiebedrijf, stratenmaker, hovenier etc. Er rijden bij ons heel veel pickups rond puur voor de trekhaak. Dat kan ook prima een Range Rover zoals dit zijn…
dutchneon zegt
precies als auto voor de aanhanger zijn ze perfect, zeker met de luchtvering.
Echter de quadcab pickups winnen het natuurlijk altijd, want achterbank en grijs kenteken is gewoon ideaal!
cossiekiller zegt
In Belgie koop je zo’n ding voo de helft met 120 euro wegenbelasting. Per jaar.
goodolddays zegt
Er bestaat niet iets als een “goedkope” range rover, dat wat je aan aanschaf bespaard lever je in op onderhoud.
bennyblisto zegt
@goodolddays: ongeveer net zoals er geen ‘gratis’ boot bestaat.. de gelijkenissen zijn genoeg denk ik..
johnwaters zegt
Niet alleen goedkoop, hij is ook nog eens waardeloos bovendien.
jometdebanjo zegt
@johnwaters: heb je er zelf een gehad? De latere versies L322 zijn beduidend beter. De Sport is geen Range Rover.
Papageno zegt
@Dutchneon schrijft:
“Mijn eerste Range Rover kocht ik met 2ton op de teller, jaar mee gedaan en ging weg met 420.000km op de teller.”
Oftewel 220.000 km in 1 jaar = 18.333 km per maand = 611 km per dag (30 dagen per maand).
Waar haal je de tijd vandaan om hier wat op te schrijven?
dutchneon zegt
de 7 doet het blijkbaar niet goed op mn toetsenboard… je snapt uiteraard dat ik geen 220.000km rijd in 1 jaar ;)
heb het ding bijna 7 volledige jaren gereden!
jelle1990 zegt
Mijn werkgever heeft een paar maanden geleden zo’n ding gekocht V8 benzine +-230.000 gelopen. Heeft sindsdien al heel erg vaak in de werkplaats gestaan en de nodige uren en onderdelen gekost om hem aan de gang te houden. Ik snap wel dat er mensen zijn die het mooi vinden zo’n ding te rijden maar mij niet gezien, ellende bakken.
jometdebanjo zegt
Ik rij al jaren in een Range Rover laat 2011 met de 4.4 TDV8 van Ford. Super auto. Nog nooit zo’n fijne auto gehad met meerdere BMW V8 in het archief. Ook de ZF bak is subliem. Wegenbelasting geel kenteken is 4 keer die van een vrachtwagen van 40ton. Dat tarief is belachelijk maar ik heb het er voor over. Gemiddeld 9 liter op 100 en in de stad 11 liter op 100. Tot nu toe 800 per jaar kwijt aan kleine beurt en remolie meer niet bij de dealer. Binnenkort 2 nieuwe voorbanden en automaatbakolie verversen bij ZF (800 euro). Dus ja…..mijn BMW’s waren fors duurder bij 8000km per jaar