Je ziet het nauwelijks, maar deze Range Rover is net even anders dan anders.
Het is de eerste echt luxe terreinwagen die alles kan: de Range Rover Classic. Met deze auto heeft Land Rover een meesterzet gedaan. Niet alleen omdat het een commercieel succes was voor de Britten. Het was eigenlijk een voorbode voor veel moderne SUV’s die later op de weg verschenen. In de jaren ’90 kwamen de Cadillac Escalade en Lincoln Navigator erbij, om maar te zwijgen van de zwik SUV’s van Europese merken die in het nieuwe millennium gelanceerd werden.
Hoeveel we ook houden van de eerste generatie Range Rover, we kunnen niet blind zijn voor de schoonheidsfoutjes van de auto. De styling is onovertroffen, het comfort is waanzinnig en de terreincapaciteiten zijn indrukwekkend, maar de auto is door een lading half-stakende Britse arbeiders in de jaren ’80 in elkaar geschroefd en dat is een garantie voor een zeer wonderlijke bouwkwaliteit. Die V8 motor loopt erg soepel, maar zuipt vooral heel erg veel, zonder echt vermogen te bieden.
Gelukkig heeft ECD een goede optie voor je als je een Range Rover Classic wilt die net even wat bedrijfszekerder is. Aan het begin van dit jaar toonden wij jullie de creatie van Jensen International Automotive. Dat was een combinatie van een Range Rover Classic koetswerk op een Land Rover Discovery III chassis. Bij het Amerikaanse ECD blijven ze iets dichter bij het origineel.
Het was de bedoeling om het design zoveel mogelijk onaangetast te houden, maar de auto alleen aan te passen aan de wensen en eisen van consumenten in 2018. Zo heeft het schijnbare originele dashboard een modern infotainment systeem en is het mogelijk om draadloos je smartphone op te laden. De geslaagde restomod heeft nu ook gescheiden climate control. De stoelen zijn origineel, maar opnieuw bekleed met leder.
In technisch opzicht veranderde er meer. Zo werd het onderstel compleet herzien met nieuwe luchtvering. De originele Rover V8 (van origine een GM ontwerp) werd bedankt voor de bewezen diensten. Nu ligt er een 6.2 liter V8 uit de Chevy Silverado onder met 355 pk en 520 Nm. Als je het wenst, is 430 pk ook mogelijk. De prijzen voor dit alles zijn niet eens zo krankzinnig hoog: afhankelijk van de gekozen specificatie ben je zo’n 160.000 tot 200.000 dollar kwijt.
mashell zegt
Dit heeft toch zoveel meer klasse en uitstraling dan de huidige (die helaas zo lomp is als een kamerolifant en qua elegantie ergens tussen Vito en Transit zit).
granlusso zegt
@mashell: Mwah, zag laatst nog een gloednieuwe in een grijs/groene kleur, met lichte bekleding en nette wielen. Best keurig hoor.
amersfoorter zegt
Jeep wagoneer was eerder. En die had tenminste een betrouwbare v8
willeme zegt
@amersfoorter: Daarom staat er ook ‘echt luxe’. Niveau van verfijning lag bij de Range Rover op een hoger niveau.
Esprit_de_Flandre zegt
@amersfoorter: Ooit iemand van American High Society in een Jeep Wagoneer gezien? Range Rover was zelfs goed genoeg voor de Queen.
Nu ja, zelfs de originele Land Rover werd gebruikt door Royalty…
chimaera zegt
@amersfoorter: Die Rover V8 blokken zijn heel betrouwbaar hoor.
amersfoorter zegt
Ah deze heeft idd ook een juiste v8
JanJansen zegt
Bijna oldtimer kenteken, zou zakelijk nog vrij interessant kunnen zijn.
desjonnies zegt
Kleur is Pembroke grey, een grijs waarbij iedere marine basis automatisch de poort opendeed als je aan kwam rijden. En inderdaad de 3.9 V8 heeft weinig vermogen maar een legendarische dorst.
Teerdz zegt
@desjonnies: Niet alleen de 3.9 hoor, de 3.5 en 4.6 konden er ook zeker wat van. Als je gas gaf, zag je de bezinemeter gewoon weglopen, die laatste deed op gas gemiddeld zelfs 1:3/1:4 haha
chriscross zegt
Misschien wel een icoon maar het blijft een hok met de vormen van een baksteen
peke zegt
@chriscross: vind het toch een mooi steentje
moveyourmind zegt
Erg mooi gedaan, maar toch zou ik liever een net exemplaar in originele staat willen hebben. Vind het toch zonde om een klassieker dusdanig te verbouwen dat de auto eigenlijk zichzelf niet meer is. En daarbij ook de charme, geur en gebreken van een auto uit het verleden kwijtraakt.
mashell zegt
@moveyourmind: Hmm. Waar ík een Singer Porsche 911 een verschrikking vind, met de rare verbreding, de oliedop en de kitscherige details zoals de bekledding van motorruimte vind ik dit juist helemaal ok. Dit ziet er oud uit, heeft wel een upgrade maar geen verbouwing gehad.
sr20det zegt
Perenkist.
Range Rover Classic is 3-deurs btw.
robert110 zegt
Het blijft een prachtig ontwerp. Al zou mijn voorkeur wel uitgaan naar het oude interieur.
samajeste zegt
160.000 – 200.000 niet eens zo krankzinnig hoog? Hoeveel krijgen jullie wel niet betaald Willeme en waar kan ik solliciteren?
tjorque zegt
@samajeste: ik wil dat ook wel weten!
snorrie zegt
Zo zeg, die prijzen vallen zeker mee! Ik ga er meteen 2 bestellen. Goeie tip ?
Design_Driven zegt
Geweldig. Als ik het geld had zou ik gelijk mijn G AMG afbestellen en deze kopen. Erg mooie restomod.
tenaci zegt
@sketcher: helemaal mee eens!
tenaci zegt
Huh? Waar komt die close up van de koplampunit met die lilluke ronde knippers ineens vandaan? Ik zie ze (gelukkig) niet op de rest van de foto’s.
walker928 zegt
@tenaci: Ik vermoed voorlicht van Harley Davidson ingebouwd…
drommedaris zegt
Dit heb ik nog liever dan zo’n pleps Macan patserautootje die nu net uit is
dirkv zegt
Mooie wagen en dan zitten er voorin ook nog twee asbakken waar je een royale sigaar in kwijt kan. (Foto 2)
lebeaunl zegt
Had er dan een mooie EV van gemaakt..
tjongejongen zegt
Ik weet niet of iemand het opgemerkt heeft maar die navi kan echt niet. Aftermarket straalt er gewoon van af.
Eduardo Cuvelier zegt
ECD Range Rover Classic – Score :
– ED-209 : ‘Serenity’
– https://www.youtube.com/watch?v=qsLHYST5vRA