Hoog tijd om daar wat aan te doen!
Als het gaat om Alfa’s raceverleden, herinneren de meesten zich de brute DTM-racers van pak ‘m beet 20 jaar geleden nog wel. De wat oudere liefhebber zal ongetwijfeld nog steeds natte dromen krijgen van de Tipo 33 en aanverwante schoonheden. Maar dat het roemruchte merk ooit een Group C-racer bouwde, is waarschijnlijk minder bekend.
Je kijkt naar de Alfa Romeo SE 048SP, een sportscar die in het begin van de jaren ’90 werd gebouwd ter vervanging van de Lancia LC2, die wegens fikse reglementswijzigingen een stuk minder relevant was geworden. Het chassis werd ontworpen door Abarth en onder de kap ligt een 3.5 liter V10. Inderdaad, dezelfde unit als uit de monsterlijke en legendarische 164 Procar.
Naar verluidt is het enige gebouwde exemplaar later voorzien van een 3.5 liter V12 Formule 1-motor van, inderdaad, Ferrari. Ondanks dat het een racer betreft, is het gezicht van de auto redelijk herkenbaar als zijnde een Alfa vanwege de kenmerkende “grille”. De achterwielen werden ten behoeve van de luchtweerstand netjes ingepakt, net als bijvoorbeeld op de Jaguar van Jan Lammers het geval was.
De originele V10 die in deze brute racer lag was goed voor zo’n 620 pk bij 13.300 RPM. Helaas kwam de Alfa wegens gebrek aan serieuze interesse van klanten nooit voorbij de ontwikkelingsfase en was deze fraaie auto al overleden nog voor de wereld er goed en wel mee kennis had gemaakt. Een beetje als de Ferrari F50 GT dus.
Ondanks alles kreeg het verhaal toch nog een aardige afloop. Het budget dat na het cancelen van de SE 048SP vrijkwam, werd gestoken in de Alfa Romeo 155 Touringcar. Je weet wel, die DTM-legende uit vervlogen tijden die eveneens furore maakte in het Britse Toerwagenkampioenschap. Maar een fraaie racer, dat is de SE 048SP alleszins.
Dank aan @flik2punt0 voor de inspiratie, meer foto’s HIERRR
michaelb zegt
Die ken ik wel.
MARS zegt
Ik niet.. @michaelb:
lincoln zegt
@michaelb:
Wat ken jij dan precies van dat ding ??
Of bedoel je dat je er al eerder een plaatje van gezien had ..
michaelb zegt
@lincoln: meerdere plaatjes welteverstaan!
Stond in 2010 op Goodwood als ik me niet vergis!
lincoln zegt
13.300 rpm !!
En wat is het nu .. Een V10 of een V12 ..
Niet dat ik em wil kopen ofzo .. Maar toch ..
Author zegt
Nu een V12, oorspronkelijk een V10.
Robbert89 zegt
Die 155 op de norisring met larini was legendarisch!!
Dutchdriftking zegt
gaaf hoor!
carmasterr zegt
De BTCC Alfa 155 heeft niets te maken met de DTM versie afgezien van het silhouet.
De DTM was een silhouetracer met een 12.000 rpm 2.5L V6 (400-490 pk) en vierwielaandrijving.
De BTCC was daarentegen afgeleid van een standaard shell en moest het doen met een 2.0L 4 pitter uit de Q4 (280 pk), en voorwielaandrijving.
Twee heel verschillende beestjes dus.
carmasterr zegt
@carmasterr:
@mauritsh
nord zegt
@carmasterr: ehm nee. De DTM was geen silhouet racer en gewoon gebaseerd op een 155. Silhouet racers in DTM is van een tiental jaren later.
carmasterr zegt
@nord:
Stock 155:
http://www.picautos.com/images/alfa-romeo-155-2.5-01.jpg
155 DTM
http://www.modellismo.net/forum/attachments/statico-reference/31296d1219591641-alfa-romeo-155-v6-ti-dtm-bosch-sany0021.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/67/6e/f0/676ef0c0ba4f1138595d5d820a75f8dc.jpg
Dat heeft toch erg veel van een silhouette weg.
Het complete front is anders, met F1 achtige ophanging en complete verplaatsing van het blok. Alleen het dak en de deuren zouden origineel kunnen zijn.
Dat lijkt meer op de silhouettes van tegenwoordig dan de wagens die ervoor gebruikt werden.
carmasterr zegt
@carmasterr:
Hier is een Opel Calibra V6 4×4 DTM uit het eind van de 2.5L periode (1997).
Al heeft deze nooit geraced, de basis is hetzelfde.
http://img15.hostingpics.net/pics/353876ZakspeedCalibra4x410of38.jpg
http://www.speedhunters.com/wp-content/uploads/2013/08/Zakspeed-Calibra-4×4-9-of-38.jpg
http://cdn.speedhunters.com/wp-content/uploads/2013/08/Zakspeed-Calibra-4×4-12-of-38.jpg
nord zegt
@carmasterr: klopt, vind ik ook.
Toch zegt de reglementen dat het ‘Production based’ racewagens zijn. Far cry van silhouette racers, die niets meer met de productiewagens onderhuids te maken hebben. wat mij betreft.
Class 1 Touring Cars was a production-based touring car racing category introduced by the FIA in 1993 along with Class 2 Touring Cars, the latter officially becoming known as Super Touring cars from 1995. Class 1 permitted more liberal modifications to the vehicles than those allowed for Class 2 cars.[1]
Class 1 regulations restricted engines to a maximum of six cylinders, 2.5 litres capacity and four valves per cylinder.[2] The basic unit had to be derived from a production engine made in quantity by the same manufacturer as the car, although it did not have to be from the same model as that being raced and could be extensively modified.[2] All-wheel drive, traction control, anti-lock brakes and electronically controlled differentials were permitted.[2] Aerodynamic aids were free below the wheel centreline and, from 1995, suspension systems could be purpose built rather than production based.[3]
nord zegt
@nord: de alfa 155 V6 ti DTM had zijn aanvang overigens in de class 1 touringcars. De opvolger van de group A class waar de regelementen van de DTM ervoor aan onderhevig waren. Die eerste 155 ziet er nog het minst ‘silhouette racer’ uit met zijn wat hogere bouw. Silhouette racer is volgens mij overigens een uitdrukking die pas na 1997 voor het eerst gebruikt werdt bij de hernieuwde IRT/DTM, wat echt sloeg op de racers met identieke chassis en V8 motorblok.
carmasterr zegt
@nord:
Production based zal dan vooral slaan op de motor en de bodypanelen.
En dat is dan wel verschil met de latere DTM wagens.
henkhupelschoten zegt
stel je had zo’n wagen, benieuwd wat je er dan voor kon beuren! desondanks jammer dat we hem niet vaker in het wild te zien krijgen dan alleen elk jaar op goodwood…
carmasterr zegt
Group C was een geweldige klasse.
Maar vreemd genoeg een discipline waarin de Italianen nooit potten hebben kunnen breken.
Ferrari deed eigenlijk niet mee.
Lancia’s viercilinder (uit de Delta S4 sans Volumex) LC1 en V8 (Ferrari 308 TT) LC2 waren geen betrouwbaarheidswonders en vrij dorstig.
En deze Alfa was dus veel te laat.
De overmacht van Porsche, Jaguar en in mindere mate Sauber-Mercedes en Nissan was blijkbaar teveel voor ze. Toch jammer.
trustmeiamanengineer zegt
Heel wel!
Prachtig ding trouwens. Ik moet snel eens naar het nieuwe museum!
clarkson zegt
Autoblog educatief op zn best!
cocoloco zegt
De alfa romeo shigera (gt) vond en vind ik een plaatje, waar wat mij betreft echt een kans is gemist. Deze is op de kleur en motorconcept na… niet echt mijn ding.
rrk147 zegt
@cocoloco: Ja die was erg gaaf. Maar was dat niet een concept van Italdesign waar zij een Alfa logo op hebben geplakt? En dus geen concept van Alfa zelf. Heb er trouwens nog heel wat mee geracet in Need for Speed III !
Koos zegt
Was die V10 hetzelfde als die in AR 164 procar?
http://www.autoblog.nl/archive/2011/04/01/voortijdig-gesneuvelde-held-de-alfa-164-pro-car
Koos zegt
@koos: sorry niet goed gelezen
013gta147 zegt
Deze wil ik dan weleens horen!
berlinetta zegt
Gaaf ding. Kende hem inderdaad niet.
De link naar de F50 is trouwens ook de moeite waard om op te klikken. Wat een machine. Daar kan de LaFerrari toch niet tegenop.
flik2punt0 zegt
Jullie zijn vergeten te vertellen dat hij op de expo in milaan staat, waar ik hem gezien en geüpload heb. leuk artikel weer was op de expo alleen totaal geen aandacht voor dus die krijgt ie dan mooi hier! Leuk artikel weer en leuk om te zien dat ik de inspiratie was! Ga zo door!
nathan_verhoeven zegt
Hier nog zo’n onbekende: De Maserati Barchetta https://www.youtube.com/watch?v=Yc5sQVr0gCw
17 van gemaakt.
roppp zegt
@nathan_verhoeven: die heeft toen in alle autobladen gestaan.
toyotafortuner zegt
Wat een mooie wagen
goodolddays zegt
En of ik die ken