Een lijstje voor de cijferfetisjisten.
Voor wie geen idee heeft wat Cw-waardes zijn; check dit artikel en je bent weer helemaal bij. Wie geen zin heeft in een lang artikel met een hoog geekgehalte, moet effe het volgende onthouden. Cw-waardes (weerstandscoëfficienten) geven aan hoe “makkelijk” een oppervlak door een stromend medium (lucht) beweegt. Hoe hoger de waarde, hoe meer luchtweerstand, hoe hoger het verbruik, hoe lager de topsnelheid, enzovoorts.
Fabrikanten doen er dus veel aan om de Cw-waarde van hun modellen zo laag mogelijk te houden. Bij de auto’s hieronder lukte dat het beste, maar houd in je achterhoofd dat de Cw-waarde an sich nog niet zoveel zegt over de luchtweerstand die een auto ondervindt. Om dat te berekenen heb je immers ook nog het frontaal oppervlak nodig en dat getal is per auto niet zo makkelijk te vinden.
Genoeg tekst, it giet oan!
12. Jaguar XE, Cw-waarde 0,26
11. BMW i8, Cw-waarde 0,26
10. Mazda3, Cw-waarde 0,26
9. Mercedes B-klasse Electric Drive, Cw-waarde 0,26
8. Nissan GT-R, Cw-waarde 0,26
7. Alfa Romeo Giulia, Cw-waarde 0,25
6. Opel Insignia, Cw-waarde 0,25
5. Mercedes S-klasse (W222), Cw-waarde 0,24
4. Mercedes C-klasse (W205), Cw-waarde 0,24
3. Tesla Model S, Cw-waarde 0,24
2. Tesla Model X, Cw-waarde 0,24
1. Toyota Prius (2016), Cw-waarde 0,24
UPDATE
De nummer 1 had de Audi A4 B9 moeten zijn. Foutje, moet kunnen!
1. Audi A4, Cw-waarde 0,23
* Bonus * zo kan het ook!
Mercedes G-klasse, Cw-waarde 0,54 (wel een fijne kampeermobiel, zo’n G55 AMG.)
Formule 1-auto, Cw-waarde van 0,7 tot 1,1, afhankelijk van de vleugelafstelling
granlusso zegt
Vind het niet gek dat de topsnelheid van de G-Klasse zo laag gehouden is.
pluiske666 zegt
@granlusso: *wordt
martinus zegt
Tesla, Mercedes en Alfa-Romeo aan de top.
Mooi om te zien.
Donstil zegt
@martinus: Ja zesde is echt aan de top idd.
jzaero zegt
@Donstil: hahahaha
gerwin420 zegt
@Donstil: als je kijkt hoeveel modellen deze auto achter zich laat is het wel aan de top toch
exclusieviteitsfreak zegt
@martinus: Aja . . . , en de Audi A4 dan met z’n 0,23, telt dat niet meer mee misschien ?
CorteX zegt
De Tesla Model 3 heeft een CW-waarde van 0.21.
robert110 zegt
@CorteX: Maar dat is geen productie auto, en als ik mij niet vergis is die auto nog niet eens af.
rolov zegt
@robert110: de guilia wel?
drietand zegt
@rolov: ja
fabfabhouse zegt
Waarom ontbreekt de Opel insignia in het rijtje? Cw van 0,25, aldus jullie eigen artikel.
http://www.autoblog.nl/nieuws/opel-insignia-facelift-rijtest-en-video-61886
mrniesoe zegt
@fabfabhouse: Toont aan hoe accuraat die Autoblog-lijstjes zijn…
martinus zegt
@mrniesoe: Of hoe ‘Amerikaans’ de bron van dit artikel is.
martinus zegt
@fabfabhouse: Is het niet zo dat de lab-resultaten van dat merk allemaal op zijn minst onder vuur liggen?
viezefreddyw zegt
@fabfabhouse: Tsja, de auto past er inderdaad tussen. Waar ik nog verbaasder over ben is dat je van een rijtest van 3 jaar terug dat nog onthouden hebt haha!
Author zegt
@fabfabhouse: Thanks, we gaan ‘m ertussen zetten!
a6jw zegt
@MauritsH: en de A4 B9 op #1 graag. Cw waarde van 0,23 (sedan).
Author zegt
@a6jw: gaan we fixen!
bmwalpina zegt
Misschien een idee om ook eens een lijstje te maken met de modellen met een lage CW-waarde in de tijd dat dit nog geen trend was? Een goed voorbeeld is het ontwerp van de Citroën DS, natuurlijk een icoon.
smultie zegt
@bmwalpina: Mijn XM had ook een lage waarde voor z’n tijd: 0.28
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@bmwalpina: Saab 92 uit 1950: 0,29…
kevinc3 zegt
@bmwalpina: Volvo 850! Cw waarde van 0.29 als ik me niet vergis.. als estate :P
skinnybmw zegt
@bmwalpina: En de Opel Calibra een Cw-waarde van 0,26
Pallas zegt
@bmwalpina: Een nieuwe-neus-DS doet 0,34 qua cw
tombe zegt
@Pallas: de oude 0,38 volgens http://bmbc.mercedes-benz-clubs.com/documents/14_16_nl_1.pdf
henkhupelschoten zegt
1-5 is dus een gedeelde eerste plek, knap om zulke prestaties te behalen met een gewone motor in het voor onder
stekel01 zegt
Zelfs de cw-waarde van de S en C klasse zijn hetzelfde
boenderaar zegt
@stekel01: E-klasse zal dan ook wel hetzelfde zijn ;) 1 pot nat
cadrez zegt
Haha die G . Geniaal. Blijft toch een bazenmobiel .
gedece zegt
Het eerste wat in me opkomt: gesjoemel! Amen to that
gedece zegt
Trouwens wat heb je daaraan? Dat de insecten over je motorkap rollen bij hoge snelheid dan dat ze eraan blijven kleven ofzo? Begin niet over weerstand en verbruik aub want ze maken de consument toch maar wat wijs
davelepeef zegt
@gedece: huh? Natuurlijk heeft de Cw waarde met weerstand en dus verbruik te maken, of zit je nou te dollen?
ThomasBol zegt
@davelepeef: klopt. Daarom zijn veel “elektro/geitenwollensokkenauto’s” zoals de Tesla en de Prius druppelvormig.
lekbak zegt
@gedece: ik raad je aan om je eventjes in te lezen, je hebt nu wel heel erg dom praat…
jzaero zegt
@gedece: dan ’the other way around’. Topsnelheid?! Zonder luchtweerstand zou elk voertuig zo’n beetje oneindig hard gaan, rolweerstand en andere variabelen niet meegerekend. Luchtweerstand vereist dat je kwadratisch je vermogen moet opvoeren om ‘x’ aantal km’s harder te kunnen rijden.
davelepeef zegt
@jzaero: sterker nog, tot de derde macht, ben ik vrij zeker van. Dubbele top is 8x meer vereist vermogen…
uselessblogger zegt
foto 4 en 5 zijn dubbel, foutje? *troll modus af*
n42b18 zegt
De volgens keer een lijstje met de meeste cw-waardes, dat lijkt me ook wel interessant om te lezen.
dnadave zegt
Audi A2 1.2tdi ! Al in 2001 een cw van 0,25 !!
davelepeef zegt
De GT-R heeft echt 0.26?? Da’s wel erg laag voor een auto die ook een bepaalde mate van downforce moet generen :as
schreute01 zegt
Fabrieksopgaven of onafhankelijk vastgesteld?
posthumus zegt
Mis de Calibra in het rijtje. 0,26, begin jaren ’90
Author zegt
Wordt niet meer geproduceerd, helaas.
posthumus zegt
@MauritsH: staat nergens dat het auto zijn die nu nog worden geproduceerd. Staat alleen “productie-auto”. ;-)
pomoek zegt
Haha, wie gelooft dat de Giulia zo’n lage cw waarde heeft? Handen opsteken aub!
jerudo zegt
@pomoek: dat wil ik wel geloven. Als je achterin de 159 zat was die muisstil, geen windgeruis (wat volgens mij duidt op weinig luchtweerstand). M’n eigen bmw e39 had achteraan wel windgeruis, miniem maar het was er wel.
lekbak zegt
Veel Mercedessen, maar dat kan ook bijna niet anders. Dat merk heeft best wel een geschiedenis van gestroomlijnde auto’s. Zelfs de vierkante jaren ’80 modellen hebben een lage cw-waarde.
gerwin420 zegt
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse heeft een Cw waarde van 0,23 en zou daarmee dus op nummer 1 komen. Maar zoals al blijkt uit de rest van de reacties missen er nog wel meer
vonclausewitz zegt
De MB CLA in zo’n blauwe technologische uitvoering en de ‘nieuwe’ A4 sedan doen beide 0.23 volgens de fabrikanten. Een pinguïn doet zwemmend 0.03 (heb ik overigens niet van de fabrikant, die praat niet met me), om het in perspectief te zetten.
crew zegt
Voor de duidelijkheid, geen VAG rommel dus?
knipperlichtje zegt
@crew: alleen eentje op de eerste plek.
JamesBond007 zegt
Zie je nou wel… Die Mercedes-en zijn zo lastig van elkaar te onderscheiden..
mx5na zegt
Audi A4 B9 heeft ook Cw waarde van 0,23…
Dus echt kloppen doet dit lijstje niet.
tombe zegt
Mooi artikel:
http://bmbc.mercedes-benz-clubs.com/documents/14_16_nl_1.pdf
Net na de G klasse kan men de 2CV zetten met 0,50!
knipperlichtje zegt
Leuk om te zien dat vrij normale auto’s de auto’s met allemaal aerodynamische details verslaan. Een doodnormale Mazda 3 presteert net zo goed als een BMW i8 met air curtains, dichte grille en speciale sleuven bij de achterlichten. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Model S en Audi A4. De model S heeft een dichte grille en de deurhendels klappen zelfs in, toch presteert de A4 beter.
super zegt
Beetje jammerlijk dat er altijd alleen Cw waardes benadrukt worden, want die zijn slechts de helft van het verhaal want om een indruk van de “luchtweerstand” te krijgen moet je nog vermenigvuldigen met het frontale oppervlak. Daarom heeft een motor+berijder (hoge cw maar klein oppervlak) minder luchtweerstand dan een bmw i8 (lage cw, groter oppervlak).
volledige formule is overigens 0.5*rho*Afrontaal*Cw*v^2 maar rho (luchtdichtheid) en v (snelheid) zullen hetzelfde zijn tussen de vergelijkingen.
davelepeef zegt
@super: staat er toch ook gewoon in benoemd?
norrisrusssel zegt
Volgens mij is de volkswagen xl1 vergeten, deze heeft een cd waarde van 0.159
healey zegt
Naast de Cw waarde is natuurlijk ook het frontaal oppervlak maatgevend voor de luchtweerstand (Cw x A). De C-klasse zal dus minder luchtweerstand hebben (bij de zelfde omstandigheden) dan de S-Klasse en misschien zelfs de Model S.
Wel grappig dat modellen als de i8 en de Prius zo slecht scoren. Dus ik wil dan wel eens de echte rede weten waarom de Prius zo oeverloos lelijk is….
healey zegt
@healey: Oeps Super was me voor…
super zegt
@healey:
ik vermoed dat je bij kleinere autos moeilijker lagere cw waardes haalt omdat je minder mogelijkheid hebt om gunstige lijnen te kiezen. Overigens vind ik de cw waarde van de prius niet heel slecht.
a3sb zegt
Hoezo is die van F1 auto zo hoog? Moet toch juist laag zijn dan?
ricksmits zegt
@a3sb: because downforce
gop1 zegt
@a3sb: Dat zou je inderdaad verwachten, maar zoals rick zegt, een formule 1 wagen heeft een hoge Cw waarde omdat deze veel downforce genereert. De Cw waarde is dus niet hoog omdat men daarvoor kiest, maar omdat het onoverkomelijk is als je veel downforce wilt genereren. De onderdelen van de wagen die niet bedoeld zijn om downforce te genereren zijn wel heel erg aerodynamisch vormgegeven om de auto zo min mogelijk luchtweerstand te geven.
davelepeef zegt
@gop1: vergeet niet dat de open wielen van een F1 wagen een pijn in de bips zijn wat betreft Cw waarde. Daarom zijn met name gesloten LM wagens een stuk sneller qua topsnelheid terwijl ook deze auto’s enorme downforce genereren.
boomhauwer zegt
@a3sb: spoilers remmen af. Maar geven ook druk op de weg.
purepet9229 zegt
Onvolledig, waar is de echte nummer 1 Mercedes CLA? Cw-waarde van 0,23 dus nog beter dan de A4 want ouder model.
gop1 zegt
@purepet9229: Klopt inderdaad, alhoewel dat alleen geldt voor één specifieke uitvoering.
mrmiyagi1982 zegt
Amateurs…… de opel kadett E
Vanaf 84/85 al leverbaar.
CW 0,25
En de calibra al eerder genoemd vanaf 91
cw 0,26
Pordon zegt
Wel een update doorvoeren voor de Audi A4 maar niet voor de Mercedes CLA en nieuwe E-klasse terwijl die ook al beide genoemd zijn…
mashell zegt
Ik proef dat de pH waarde in de reacties juist vrij hoog is.
purepet9229 zegt
@mashell: Volgensmij zeg je iets anders dan dat je wil.
stfu zegt
Waarom een foto van de concept Model X?
Vriend zegt
Audi A2 1.2 TDI (3L) frontaal oppervlak 2,18 m2, Cw 0,252 = 0,549 m2 geproduceerd 1999-2005