![Deze premium crossover zie je nauwelijks op de weg](https://www.autoblog.nl/files/2024/08/lbx-geel-970x545.jpg)
Niet alle B-segment crossovers veranderen in goud in Nederland!
De B-segment crossovers zijn niet weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Het zijn vaak betaalbare auto’s voor een grote groep en dan met een hoge zit. Voor veel mensen bingo. Misschien dat ze het daarom B-segment noemen?
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/08/lbx-marktplaats-1.jpeg)
Het is niet zo dat alle B-segment crossovers voor verkoop-mania zorgen. Zeker niet. De dit jaar geïntroduceerde Lexus LBX is daar een goed voorbeeld van. Een hele korte samenvatting is dat de LBX het premium zusje is van de Toyota Yaris Cross. Een extra balansas laat de driecilinder wat rustiger lopen en je hebt de typische Lexus-afwerking. Het voelt daadwerkelijk meer premium aan.
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/08/lbx-marktplaats-2.jpeg)
Lexus LBX op Marktplaats
Het heeft zelfs de interesse van ondergetekende gewerkt, jaja! In de lente was ik koffie drinken bij een Lexus-dealer om eens te babbelen over een LBX. Het ging hier om een auto voor erbij. Helaas kwam daar niets vruchtbaars uit voort. Als kale auto vond ik het eerlijk gezegd niet Lexus-waardig en met wat -in mijn ogen- broodnodige opties om de boel aan te kleden kreeg je een prijskaartje voor de private lease waar je van je stoel valt. Uit mijn hoofd ging je naar zo’n 700 euro per maand met wat kilometers en opties op je LBX. Nee dank u.
![Lexus LBX Marktplaats](https://www.autoblog.nl/files/2024/08/lbx-marktplaats-3.jpeg)
Ik ben vast niet de enige die de Lexus LBX wel een geinige auto vind, maar de prijs wat minder grappig. De verkoopcijfers liegen niet. In de eerste zes maanden van 2024 verkocht Lexus 246 stuks van de LBX in ons land. De best verkopende Lexus van 2024 tot nu toe ja, maar geen aantallen om onder de indruk van te komen. Ter vergelijking, in dezelfde periode verkocht Toyota 4.136 exemplaren van de technisch aanverwante Yaris Cross.
![Lexus LBX Marktplaats](https://www.autoblog.nl/files/2024/08/lbx-marktplaats-4.jpeg)
Inmiddels staan op Marktplaats de eerste exemplaren van de Lexus LBX. Dit zijn voormalige demo’s of auto’s die geconfigureerd zijn om de showroom een beetje te vullen.
Demo
De LBX in dit artikel is zo’n gebruikte demo. Met inmiddels 10.000 kilometer ervaring. Precies in de kleur die ik voor ogen had. Maar dan. Het prijskaartje. Je mag de Lexus meenemen voor 45.950 euro. We hebben het nog steeds over een B-segment crossover. Voor dat geld kun je een ruimere en nieuwe Tesla Model Y kopen. Een nieuwe Volvo EX30 is zelfs voordeliger.
![Lexus LBX Marktplaats](https://www.autoblog.nl/files/2024/08/lbx-marktplaats-5.jpeg)
Tot zover mijn relaas over de Lexus LBX aan de hand van dit exemplaar op Marktplaats. Leuk ding om te zien hoor, maar die prijs hè. Ik ben er nog maar eentje tegengekomen in het wild en dat was in juni in Japan. Hier in Nederland is de LBX gevoelsmatig zeldzamer dan een Ferrari spotten. Benieuwd naar de verkoopcijfers voor de overige zes maanden van 2024.
Ik zeg: Daar is een reden voor. 🤔
Jazeker en erg knullig dat Autoblog die niet ziet… Auto is net op de markt, het genoemde aantal zijn de registraties. Er staan vast nog een heeeleboel in bestelling die nog niet geregistreerd (en dus niet zichtbaar voor @rubenpriest) zijn! We kijken over een half jaartje weer eens…
Ongetwijfeld rijkelijk voorzien van aaibare stofjes en knufffelplastic. Maar het ziet eruit als de 27e B-segmentvariant op het Stellantis-platform.
Meen er ook één in het wild tegen gekomen te zijn. Een donkergrijs metallic, waardoor de aardige lijnen van het model niet erg uit de verf komen. Daarmee komt het laatste argument – het design – om zo’n relatief dure oto te kopen ook te vervallen. Dus begrijp @RubenPriest wel.
700 euro per maand voor een auto die nooit van jou wordt. Je moet je geld wel echt haten dan zeg. 8400 euro per jaar zonder benzine, en als je denkt hmm, ik wil toch wat anders, kan je nog meer lappen.
Ik rij 14k per jaar voor 400 euro per maand, INCLUSIEF benzine. 165 benzine, 20 wa+, 65 MRB, 100 afschrijving, 50 onderhoud.
En is geen barrel. 145k gereden, climate, cruise, camera, 140pk, 6bak, multilink. Je weet wat van Gaal zou zeggen. Ben ik nou zo slim…
Strikt uit financieel oogpunt gezien is de (particuliere) aanschaf van een nieuwe of zelfs jonggebruike oto helemaal van Lotje getikt. Dan is een goed functionerende ouwe Jap (of Duitser in mijn geval) verreweg het betere alternatief. Maar ja, lang niet iedereen wil in een oud orgel rijden, al is ‘t maar, omdat je daar niet veel indruk mee maakt op buren/kennissen/familieleden etc. En/of je hebt een liefhebberij voor de laatste gadgets. En/of je wil iets supersnels zonder het risico te lopen, dat die door (een) vorige eigena(a)r(en) onoordeelkundig naar de gallemiezen is getrapt. Dan blijken velen toch flink geld voor over te hebben voor een ‘te dure’ wagen..
Tja klopt wel dat er mensen zijn die indruk willen maken met geld uitgeven, terwijl ikzelf vaak juist het tegenovergestelde denk: die is gek dat ie daar geld aan uit geeft. En dan heb ik het niet over een sportwagen ofzo, dat is hobby, en prachtig. Maar aan normale auto’s. Mijn buurman van een paar huizen verderop heeft 50k oid uitgegeven aan een 2023 bmw 218i (nieuw gekocht, geen grap dit) met een heel dikke spoiler en een heleboel MMMMM badges. En ik denk alleen maar je bent KNETTERGEK. 50k voor een auto met voorwielaandrijving, 135pk, en een vebruik van 1 op 16 ofzo. Dat is toch dieptriest.
Hij mag er overigens blij mee zijn hoor, geen probleem, ieder zijn ding. Maar ik denk dit is de meest achterlijke manier om 50k aan een auto uit te geven.
Uhm als niemand nieuw koopt zijn er over x jaar geen betaalbare tweedehandsjes meer. En niet blindstaren op de fiscale waarde want zo links en rechts wordt heus wat korting gegeven.
On topic: tweemaal een gele gezien in Amsterdam deze week. Had eerst wel zoiets van hé wat is dat.
Heel simpel: het is dan ook geen deal geworden. Overigens zou het altijd zo’n flexdeal worden in plaats van een vast contract. En zoals gezegd: het was voor een auto voor erbij in het huishouden (voor naast de M2C)
Dit ding is zo nietszeggend en duur dat je niet hoeft uit te leggen waarom je er geen LBX koopt maar eerder waarom je wel wel denkt dat die LBX dit geld waard is. En dat je broer de lokale Lexus dealer is lijkt me dan nog de meest voor de hand liggende reden.
Duur? Autovisie zette hem naast een Captur, VW Troc enzo. Die zijn net zo duur (met automaat)… Conclusie: koopje van het jaar. Autoweek zette hem naast de Yaris Cross, conclusie: die paar duizend euro dubbel en dwars waard. 40 is het nieuwe 30, bij alle merken. Dus tja…
Het is een heel erg mooie B segment crossover, ‘m.i. met afstand de mooiste, zeer fraaie afwerking ook. Heb er in gereden, zeer stil, en interieur zo mooi afgewerkt dat ik niet begrijp hoe dat kan voor dit geld……Bmw, Mercedes, Audi, ver, erg ver voorbij….. .
Je kan ook nog kijken naar een Mazda CX3. Beetje zelfde formaat en profiel. Ik vind die iets fraaier ogen dan de LBX en is prima afgewerkt (zij het wat minder dan de lexus).
Die is toch al een paar jaar uit productie?
Dat klopt maar hoeft toch ook niet nieuw? Dan ben je sowieso een dief van je eigen portemonnee. CX30 kan ook maar vind ik zelf wat minder fraai.
Louwman doet niets met Lexus, onvoorstelbaar dat Toyota Brussel dit accepteert. Nauwelijks dealers, nauwelijks reclame…..de ook dure Yaris Cross verkoopt ontzettend veel beter en gemakkelijk. Een andere reden, het ontbreken van een EV uitvoering, dit maakt de Lbx zakelijk al volstrekt irrelevant. De LBX komt gewoon niet voor op lijstjes waarop werknemers hun leaseauto mogen kiezen…. . En een bemiddelde particulier, veelal gepensioneerden, kopen ipv lease en dan is 45k plus, net teveel.
Ik denk dat het Lexus weinig boeit wat er in NL gebeurt. Is geen belangrijke markt voor ze.
Het boeit Louwman niet….
Vandaag voor het eerst zien rijden en vind het geen mooie bak (en dat zeg ik als lexus liefhebber)
44k voor een grijze muis in een taxi trim? Kanonnen wat een geld!
precies, het is lastig te bedenken maar nederland is imnipotent voor fabrikanten met het achterlijke bpm, aftandse bijtelling en wegenbelasting systeem.
dus nederland krijgt wat de pot schaft.. punt… de importeurs zijn zo mogelijk nog lakser en arroganter dan de rest van de wereld
doet me denken aan honda.. door een spoiler te plaatsen van 50 euro konden ze hun hybrid model in de toen geldende lage bijtelling krijgen, deden ze niet… scheelde 1 gram co2.. gewoon indifferent…