Met goede strepen is een auto toch altijd het dubbele waard?
Porsches en strepen. Het is een gouden combinatie. Geregeld komt er een speciaaltje op de markt met een paar stickers op de koets en de beoogde clientèle begint meteen met geld te strooien. Althans, bij de 911 is dat het geval. De modellen eronder zijn iets betaalbaarder, maar deze auto slaat alles.
Want wat is het? Een Porsche 924, een meesterwerk van Harm Lagaay. Zie het een beetje als een Toyota GT86 die wel door liefhebbers werd gekocht. In 12 jaar tijd zijn er meer dan 100.000 van gebouwd. De 924 was voor een sportwagen redelijk praktisch. Dankzij de transaxle achteras (de transmissie zat aan de achterkant) was de gewichtsverdeling en de balans bijkans perfect. Niet alle 924’s zijn snel (sommige zijn zelfs langzaam) maar de wegligging was altijd briljant.
Dat was met deze 924 Martini Championship Edition niet anders, trouwens. Want ondanks de snelle looks is het een standaard 924, dus met de 2.0 viercilinder (uit de Audi 100) die er 110 pk weest uit te persen. Niet echt spectaculair, maar de auto woog iets meer dan 1.000 kg. Dus 0-100 lag nét onder de 10 seconden en de topsnelheid lag íets boven de 200 km/u. Destijds redelijk acceptabel, maar deze 924 waarin @Casper reed maakt er gehakt van.
In 1976 werkte Porsche samen met Martini tijdens het Porsche World Championship en zo’n samenwerking schreeuwt om een speciaaltje. Dat was dus deze Porsche 924 Martini Championship Edition. Er zijn er 3.000 van gebouwd en allemaal volgens de zelfde specificatie: witte lak, Martini strepen en een goddelijk verkleurd rood interieur. Leuk detail is de blauwe piping, typisch Martini. De auto was geen streep minder langzaam, maar het zag er goed uit.
Dan komen we tot de slotconclusie. Dit exemplaar staat op dit moment te koop. De vorige eigenaar heeft de auto 39 jaar (!) in bezit gehad. Er is wel meegereden, maar niet teveel: 52.000 mijlen. Dan nu de prijs voor al dit heerlijke blok nostalgie op witte wielen: 6.995 dollar! Je zou maar een 944 uit de VS hebben geïmporteerd terwijl deze auto ook op je inrit had kunnen staan. Je kunt de advertentie hier bekijken.
toyotafortuner zegt
Mooi ding wel! Wel even de US-bumpers eraf doen
sportevo zegt
@toyotafortuner: en die rare reflectoren..
rufctr01 zegt
US bumper er af halen en een mooie 3 soaak stuur regelen, dit ziet er niet uit.
Maar….ik heb liever een 944.
thomassnelweg zegt
Zo n langzaam apparaat? 7k is nog te veel.
viezefreddyw zegt
@thomassnelweg: Dus hoe langzamer de auto, hoe minder hij waard is?
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: Ja en een rode Ferrari is sneller dan een witte.
skinnybmw zegt
Blijft een leuk ding om een wat dikker blok in te leggen. Zie ze bijna nooit meer, terwijl het er eind jaren 80/begin 90 van stikte.
radeox zegt
Ik vind de 924 zo’n prachtige auto.
Het mag voor velen geen echte Porsche zijn, voor mij is dit een van de mooisten.
Deze auto het qua uiterlijk ook goed hebben als die in mindere staat is.
Dat grauw geworden zwarte plastic met vervaalde lak kan die goed hebben vind ik.
ko4n zegt
924 blijft n prachtige auto. Alleen jammer dat het een amerikaanse versie is. Die bumpers zijn niet echt mooi en de reflectoren zijn spuuglelijk
jaapiyo zegt
Ik vind zelf de US-spec bumpers wel wat hebben, maar op de 944 staan ze idd beter dan op de 924 ?
tenaci zegt
Is dat een ‘eighties equalizer’ of heeft deze wat features uit de lowrider scene meegekregen. Zou een bak zijn, originele 924 die kan springen! Wel die geroemde wegligging naar de klote natuurlijk