De één bestelt een medium Cola met extra ijsklontjes bij zijn friet, de ander bestelt een Porsche 992 Turbo S bij zijn privéjet. Verschil moet er wezen.
Wanneer heb je het echt gemaakt in het leven? Het kan altijd beter, maar als je een privéjet hebt met een matchende sportwagen ben je toch wel een heel eind. Dat kan bij Porsche, want ze presenteren samen met vliegtuigbouwer Embraer een bijpassend duo.
Privéjet
Sportauto’s die geïnspireerd zijn op vliegtuigen hebben we wel eens vaker voorbij zien komen, maar dat zijn niet altijd vliegtuigen die de eigenaren ook zelf zullen bezitten. De meeste miljonairs hebben vermoedelijk geen Concorde of Spitfire. Een privéjet daarentegen is geen ongebruikelijk vervoersmiddel voor een miljonair.
Subtiel
Porsche presenteert nu een speciale uitvoering van de nieuwe 992 Turbo S die alleen te koop is in combinatie met een bijbehorende privéjet. De Porsche is uitgevoerd in twee kleuren: Platinum Silver Metallic van boven en – hoe toepasselijk – Jet Grey Metallic – van onderen. De twee kleuren worden van elkaar gescheiden door blauwe en witte strepen die over de hele lengte van de auto lopen. Ook de velgen hebben blauwe accenten gekregen. Allemaal vrij subtiel dus, maar net genoeg om onderscheidend te zijn.
Spoiler
De 992 Turbo S is verder voorzien van het Sport Design-pakket, wat je ook op je normale Turbo S kunt bestellen. Dit bestaat onder meer uit een afwijkende spoiler met naar boven gebogen uiteinden. Laat de privéjet dan nou net ook hebben. Wat verder opvalt aan de spoiler: de onderkant van de bovenste laag is uitgevoerd in blauw. Daarop valt het registratienummer van de bijbehorende privéjet te lezen. Op de dorpels valt ‘No step’ te lezen, iets wat ook uit de vliegtuigwereld komt.
Interieur
Het interieur is eveneens afgestemd op dat van de privéjet en is uitgevoerd in zwart en krijt. De blauwe stiksels geven wat meer kleur aan het geheel. De horizonlijn op het Sport Chrono-klokje is een subtiele verwijzing naar de gyroscoop van een vliegtuig.
Extraatjes
Als een klant een Porsche én een privéjet bestelt kunnen er ook nog wel wat extraatjes van af. Klanten krijgen daarom ook een speciaal 1919 Globetimer UTC-horloge, een bagageset en een afdekhoes voor de auto. Op de afdekhoes hebben de grapjassen van Porsche ‘Remove before flight’ afgedrukt.
Gelimiteerd
Uiteraard gaat het hier om een gelimiteerde oplage. Zoveel klanten zullen er namelijk ook weer niet zijn die tegelijkertijd een privéjet en een Porsche kopen. Van deze speciale 992 Turbo S en Phenom 300E zullen daarom niet meer dan tien exemplaren gebouwd worden. De precieze prijzen zijn niet bekend. Een Porsche 992 Turbo S kost standaard al €270.000, dus deze zal daar nog wel een flinke schep bovenop doen. De kopers zullen van €40.000 meer of minder niet wakker van liggen, aangezien ze voor de privéjet zo’n €8,5 miljoen neer moeten tellen.
Edge zegt
Dat ziet er lekker uit met die donkergrijze onderkant en blauwe accenten. Vooral die blauwe onderzijde van de achterspoiler vind ik enorm gaaf gedaan, ondanks dat dat het detail is dat je zelf nog het minste zult zien.
Taycan 4S zegt
Erg fraaie voiture deze 992, sportief/ chic!
Jan Wagen zegt
Leuk dat jullie hier dagelijks persberichtjes posten, echt! Maar de spelfouten die ik in bijna elk berichtje ontdek zijn wel een beetje dom… “Verschil moet er wezen”… pfff… “Verschil moet er zijn” Machiel! Een wezen is namelijk een wezen…
hotze zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
machielvdd zegt
Wezen is een informeel synoniem van zijn. Hier op Autoblog zijn we niet zo formeel.
Jan Wagen zegt
Een ‘informeel synoniem…’ haha.. gewoon fout dus.
machielvdd zegt
https://onzetaal.nl/taaladvies/wezen-zijn/
Jan Wagen zegt
Ah, dus jullie checken je teksten via een vereniging voor taalliefhebbers… oké… Dan snap ik het wel.
machielvdd zegt
Misschien moet je ook eens een lidmaatschap overwegen
theblazerunner zegt
@Jan Wagen: Als het al foutief zou zijn, was het een taalfout geweest en niet een s-p-e-l-f-o-u-t.
Ottaviano zegt
De taalunie is een prima referentie, Machiel. En bedankt om de echte spelfout te verbeteren. Fouten op werkwoordspelling zijn in 99% van de gevallen een concentratiefout. Niets om beschaamd over te zijn. ‘Wees’ daar maar zeker van!
Joost zegt
Leuk, maar je Porsche meenemen kan helaas niet.
v10m5 zegt
Mooie 911, maar jammer dat je Jet net een Suzuki Alto lijkt onder de Jets….
harrie zegt
Velgen 50,- euro
flutterby zegt
Er zijn meer miljonairs met die dagelijks in een Volvo rijden dan ooit in een privé jet hebben gezeten hoor.. Meeste privé jets zijn zakelijk om tijd te besparen om grote afstanden naar afgelegen gebieden af te leggen.
Denk hierbij aan van een kleine stad een paar uur van New York naar Maastricht. Net als bij het normale volk is het overstappen die openbaar vervoer verpest. Qua luxe doet “First Class” echt niet onder voor een privé jet.
hehe zegt
@flutterby: zo’n 3% van de Nederlanders is miljonair. Voor een succesvolle ondernemer is dat helemaal niet zo bijzonder, maar van die miljonairs heeft maar 2% meer dan 10 miljoen.
Dan heb je het dus over vermogens om aan een privé vliegtuig te denken, tot die tijd rijd je Volvo ;-)
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn hoor, maar grijs is wel een beetje saai. Een 911 Turbo is het mooiste in het geel. Zeker op deze ‘Lobster’ wielen. Maar een gele privejet geeft wellicht ook een iets te veel DHL gevoel.
jwcroy82 zegt
Embraer is de dacia onder de private jets, daar past porsche als instap sportwagen merk wel bij. Wil je echt baas zijn dan neem je een dassault falcon of gulfstream of bombardier.
iz_person zegt
Turbo Diezel.
iphonistvongates zegt
Dat het zolang geduurd heeft zeg! We zouden allemaal aan de privéjet moeten dat scheelt een hoop vetragingen, overdraagbare ziektes en Economy Class syndromen.
rotarypowah zegt
Normaal niet zo’n fan van grijzzz, maar hier vind ik het prachtig! Zelfs dat subtiel blauwe lijntje over de velg kan ik wel waarderen.