Deze off-road Porsche 992 Turbo S is ontzettend gaaf, maar toch is niet iedereen er even blij mee.
Zonen die in de voetsporen van hun vaders treden: het is geen ongebruikelijk fenomeen in de auto-industrie. Ferry Porsche nam bijvoorbeeld het stokje over van zijn vader Ferdinand Porsche. Een logische stap als je de interesses deelt met je vader en diezelfde vader een succesvol bedrijf op touw heeft gezet.
De zoon van de bekende Porsche-tuner Uwe Gemballa wil óók in de voetsporen van zijn vader – die in 2010 werd vermoord – treden. Marc Philipp Gemballa gaat namelijk eveneens Porsches aanpassen. Hij pakt het wel iets anders aan: zijn eerste project is namelijk een off-roadversie van de 992 Turbo S, genaamd de Marc Philipp Gemballa Marsien.
Gemballa Junior kan natuurlijk mooi profiteren van de naamsbekendheid van zijn vader en dat heeft hij dan ook gedaan. Er is echter één probleem: het bedrijf dat zijn vader op heeft gericht – Gemballa GmbH – bestaat ook nog steeds. En zij vinden het niet zo fijn dat Gemballa Jr. de naam Gemballa gebruikt c.q. misbruikt. Sterker nog: ze hebben een rechtszaak aangespannen om daar paal en perk aan te stellen.
Gemballa beschuldigt Marc Philipp ervan dat hij onterecht claimt het bedrijf van zijn vader voort te zetten. Dit deed hij onder andere met kreten als “Continuing the legacy” en “Legends reinvented”. De tuner laat nu weten dat de rechter hen daarin gelijk heeft gegeven. Marc Philipp Gemballa mag daarom niet meer suggereren dat hij het bedrijf van zijn vader voortzet.
Dit betekent nog niet hij de naam Gemballa (zijn eigen naam dus) niet meer mag gebruiken. Daar heeft de rechter namelijk géén uitspraak over gedaan. Gemballa laat echter weten dat ze ook daar actie tegen gaan ondernemen. Zij zeggen namelijk de exclusieve rechten te hebben op de naam Gemballa in de auto-industrie.
Intussen zit Marc Philipp Gemballa waarschijnlijk in zijn vuistje te lachen. Negatieve publiciteit bestaat namelijk niet en Gemballa bezorgt hem nu gewoon gratis publiciteit. En ook al zou hij zijn bedrijfsnaam moeten veranderen: hij heeft al volop kunnen profiteren van zijn achternaam. En die kunnen ze hem sowieso niet afnemen. Hij kan dus eigenlijk niet verliezen in deze zaak.
dakarbemo zegt
en dat terwijl Lotus juist heel enthousiast online de recent onthulde Radford Lotus Type 62-2 mee promoot/viert…
MrHyde zegt
Ik dacht dat die kreten sloegen op de 959 die ‘reinvented’ was, en de ‘legacy’ van Dakar Porsche’s die voortgezet werden. Wist niet dat het om ‘Gembella’ ging. Want die zijn wel bekend, maar nog niet genoeg bekend om een ‘legacy’ te zijn.
sportevo zegt
@MrHyde: dat dacht ik dus ook. Wist helemaal niet dat Uwe Gemballa vermoord was en al helemaal niet dat zijn zoon niet in de zaak terecht was gekomen.
kniesoor zegt
Als hij z’n familienaam een beetje door elkaar husselt, kan-ie z’n oto’s op de markt brengen onder het label Megalab-L. Ben geen paarse broek, maar dit lijkt me wel een geschikte naam gezien het soort oto’s, dat-ie op de markt brengt.
Dieseltor zegt
Die Marsien vind ik bloedmooi!
flyerbunch zegt
Hij heeft in elk geval geluk dat Porsche zelf geen protest aantekende tegen deze creatie aangezien ze zelf met een 911 Safari gaan uitkomen!
e1000bmw zegt
Om over Singer nog maar te zwijgen, aangezien zij ermee begonnen zijn met de 992 (of was het 991?).
sportabgasanlage zegt
@machielvdd
Ik vraag me vooral af waarom “de zoon van” geen aandeel heeft in het bedrijf van zijn vader? Hadden ze ruzie? Had hij geen interesse? Had z’n vader de tent al verkocht voor z’n dood? Toch wel belangrijke informatie om hier iets van te kunnen vinden.
Shenkie zegt
@sportabgasanlage: check de video van Donut media op Youtube, daarin wordt het duidelijk uitgelegd.