Kregen sommige Porsche fans vorige week al de schrik van hun leven toen ze hoorden dat RUF bezig was met het ontwikkelen van een electrische Boxster. Dan heb ik nu nog slechter nieuws, namelijk een Boxster die loopt op perslucht! Dat is weer eens wat anders dan een luchtgekoelde boxer motor.
De Boxster is ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Air Fuel Auto en heeft de naam MIIN–AER (Minimaly Intrusive Intensely Pneumatic-Air Energy Recovery) meegekregen. De Boxster moet volgens zijn scheppers in staat zijn om een topsnelheid te bereiken van iets meer dan 100 km/u en met de hoeveelheid lucht die aan boord is kom je ongeveer 80 kilometer ver. Maar dit is echter pas fase 1. Uiteindelijk zou de Boxster in fase 3 een topsnelheid moeten hebben van 200 km/u en een range van ongeveer 160 kilometer.
Op zich een leuk initiatief natuurlijk. En in elk geval is een luchtaangedreven Porsche interessanter dan een Nano op lucht. Maar die Porsche maakt nu het geluid als of er brommertje aan komt tuffen (bekijk het filmpje HIERRR). Verschrikkelijk dus! (via: autobloggreen.com)
Vergeet niet om op je luchtdrukmeter te kijken!
Met al die persluchttanks hou je weinig ruimte meer over voor andere zaken.
En zo ’tank’ je. Er komt ook een budgetuitvoering die je zelf kan opblazen.
GIMM Incorporated developed the MIIN–AER System (Patents Pending). The MIIN–AER System is a unique multi-stage process that optimizes energy through the use of natural gases in the air. We begin with the AER Supply which can be any gas (Nitrogen, or simply air). The air flows into the Volume Controls and is held by the Control Valves until signaled to flow out. The amount of air that flows from the Volume Control is determined by the Control Computer based on temperature monitors TM1, TM2 and TM3. If there is a temperature differential between the output TM3 and the input TM1 air will flow through the Energy Recovery Unit or via the Bypass Volume Control.The AER temperature and volume at the output (TM3) of the Energy Recovery Unit is higher than the input TM1.
The output from the Energy Recovery Unit and Bypass Volume Control flows to the Mixer. The AER from the Energy Recovery Unit is combined with the flow from the Bypass Volume Control. The AER is combined to optimize the efficiency of the MIIN–AER System. The AER is ionized and the temperature is measured at TM4 (*). The ionization process prevents boundary layers and maximizes air flow and efficiency throughout the system.
The Control Computer monitors the temperature, airflow, and pressure of the system and fine tunes the various components to ensure maximum efficiency and energy recovery.
Hete_stefan zegt
Daar wil ik wel naast staan bij het stoplicht
Johan zegt
Jeetje.. ben ik al eerder dan de Saab Online? :D
Een Porsche op perslucht? dan is het toch geen porsche meer?
mikey zegt
Ik vind het wel leuk dat ze zoiets ontwikkelen maar waarom hangen ze het in een porsche!
Zoepie zegt
Als ik het filmpje hoor zou ik eerder zeggen dat de bestuurder er zelf lucht aan het doorpersen is ;)
GOD zegt
ik kom bijna niet meer bij van het lachen, ik verwachte geen best geluid maar dit scheten festijn slaat alles.
Mr. Marteen zegt
Het zal ook wel een soort van gewichtsbesparing geven, denk ik. En dat zou een sportwagen wel weer ten goede komen.
Björn Borgmoer zegt
Heeft hij nou een lekke uitlaat? Kom op zeg, daar wil je toch niet in gezien worden!? Een Porsche Fartster…
TBK zegt
“Er komt ook een budgetuitvoering die je zelf kan opblazen.”
LOL :D
q-oekje zegt
komt vanavond een programma vol over dit soort dingen
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/40004478/
Benny zegt
en een 0-100 in 100sec zo te zien
q-oekje zegt
doe mij trouwens maar de geblazen versie
rotorhead zegt
Puur afgaand op ’t geluid bij wegrijden: Zo, dat wil wel. (Doet ergens wat denken aan een pp-port Wankel)
Maar als je dan kijkt hoe snel dat ding gaat… :lol:
GerreLekker zegt
Bestaat al langer: in Frankrijk zijn bezig met de ‘aircar’ (ook zo’n scheten festijn) en in Australie rijden er op de groentenmarkt van die karretjes rond op perslucht (check maar op youtube)
Eric zegt
In plaats van lucht kunnen ze beter lachgas gebruiken!!
Een betere ontwerper zegt
Komt er ook een noodsysteem dat je met een rietje nog net genoeg lucht kan blijven blazen om binnen 80 kilometer een station te vinden?
RenJie zegt
“Pneumatic” Wat een heerlijk woord is dat, telkens als ik het weer hoor, word ik helemaal blij :D
de sjonnies zegt
Onzin aktie, het comprimeren van lucht kost gigantisch veel energie, de persluchtcilinders worden gloeiend heet als je ze volpompt met tot 300 BAR lucht ( de maximumdruk voor cilinders die je kunt kopen) en als de lucht afkoelt verlies je minimaal 10% aan druk
Dus het genereren van de hoeveelheid perslucht zal meer energie kosten dan dezelfde auto op brandstof te laten rijden
Scar zegt
De Porsche Fart doet zijn opwachting
Victor zegt
van 0 naar 80 in 3 dagen.
Als dit de toekomst is weet je s’nachts niet meer of je een mug op je slaapkamer hebt.
Edgar zegt
dan gaat mn brommertje van 50cc’tjes nog harder!! die rijd 110 dus…
Guan zegt
@de sjonnies; daar wilde ik bij aansluiten.
In een eerder topic hebben we hier al lang voorgerekend gekregen dat het gebruik van perslucht om een auto aan te drijven totaal useless is vanwege alle energie verlies bij comprimeren en het ‘verbranden’.
Natuurkundig gezien gewoon een slecht idee.
SPACEMAKER zegt
is dit dan een waterkoker of een snelkookpan ???
revbd77 zegt
een porsche op lucht! het moet niet gekker worden he? je zou kunnen stellen dat porsche rijders nu ook eens zuinig kunnen rijden, helaas heeft dat tot gevolg dat je kan worden ingehaald door een bejaarde op een solex das dus bepaald geen opsteker maarja het is weereens iets groens he.
papa zegt
ronduit belachelijk, lijkt ook niet veel por in te zitten… bij een nano kan het nog, maar bij een porsche poepster is het niet om aan te horen
Niels zegt
echt vooruit wil ie niet, maar ach, ik zal het maar luchtig opvatten :D
Rickert zegt
hmm, hier zit een luchtje aan :-P
Scar zegt
Die topsnelheid van 100 km/h zal dan toch in een beraf van 90 graden zijn. In fase 3 hebben ze er nog 400 kg extra ballast ingesmeten zodat hij nog sneller bergaf gaat.
Rick dos zegt
Weet niet waarom, maar bij mij begint na het kijken van het filmpje ineens het liedje van Dr. Snuggles in mijn hoofd af te spelen…
http://www.youtube.com/watch?v=5XhNP7sI6jA
Jeroen zegt
OMG!!!!! je koopt voor 65000 euries een porsche, trekt t blok eruit en stopt er dan een snorkelmotor in!!! voor dat geld kan je wel wat leukers verzinnen. bv een e46 m3 kopen en dan naar eigen smaak opleuken…