Ver voordat Dub Edition bestond.
Straatracen. Zolang het allemaal goed gaat hangt er een zekere romantiek omheen voor petrolheads. Lekker bezig zijn met dikke auto’s en de middelvinger opsteken naar het establishment dat je in een dwangbuis probeert te proppen. Niet voor niks is de Fast & Furious franchise een van de succesvolste filmseries ooit. Als het echter fout gaat, dan is het sentiment opeens compleet anders. Dan zijn de overtreders in kwestie een stel tokkies die hun eigen leven, maar nog veel belangrijker ook dat van anderen, in gevaar brengen.
De legendarische Midnight Club bleef van 1987 tot 1999 aan de goede kant van de medaille hangen en groeide uit tot een wereldwijd fenomeen in de vorm van een videogame. Dat het zo lang goed ging, was te danken aan een strenge ‘ballotagecommissie’ en een klein doch fijn setje harde regels. Om lid te worden van de club, moest je een jaar lang elke bijeenkomst bijwonen. Klinkt simpel, maar dat was het niet per se. Vanwege het illegale karakter van de club werden data en plaatsen om te ontmoeten namelijk cryptisch omschreven in zoekertjes van kranten. Een voorbeeld daarvan was dit:
Te koop: kleine handtassen met flinke korting. Voor meer info, ontmoet me bij de Daikoku Parking Area op donderdag, tussen 23:00 uur en 02:00. Bedankt.
Klinkt als een goede manier om op zijn minst beroofd en waarschijnlijk verkracht of vermoord te worden. Maar als je de ballen had om toch te gaan, stond er een veel prettigere vorm van een near life experience op je te wachten. Samen met een paar anderen was het dan immers de bedoeling om keihard over de Wangan te scheuren, een stuk snelweg tussen Tokio en Yokohama. Het doel was daarbij niet om te driften of dat soort nonsens, maar simpelweg om een zo hoog mogelijke topsnelheid te bereiken.
Dat alles moest dan wel op een manier gebeuren die binnen de beleefdheidsnormen van de club vielen, want ‘gevaarlijk gedrag’ resulteerde in een even onverbiddelijke als directe terminatie van je lidmaatschap. Een auto meebrengen die niet minimaal 250 kilometer per uur kon rijden betekende overigens ook meteen einde verhaal. De allergrootste doodzonde was echter net doen alsof je lid was door de -eigenlijk vrij tacky- bestickering van de club op je voorruit te plakken. Naar verluidt zijn de auto’s van enkele wannabe’s zelfs gemolesteerd. Misschien een oplossing voor M-badges op 316i’s?
Nou ja nee, we willen natuurlijk nooit vandalisme stimuleren. Maar deze onplezierigheden terzijde, was lidmaatschap dus wel een erekwestie. Om dan ook nog bij de besten te behoren, moest je wel van hele goede huize komen. Letterlijk en figuurlijk, want zo’n snelle auto runnen is natuurlijk prijzig. Een van de toppers uit het startveld was bijvoorbeeld de bordeauxrode Yoshida Specials 930 Turbo ‘Blackbird’. De 930 was, naast de obligate Skylines en dergelijke, sowieso een populaire keuze onder clubleden. De auto kon niet alleen hoge snelheden bereiken, maar deze vooral ook langere tijd vasthouden zonder te ontploffen.
De Yoshida Specials 930 was echter nog wat specialer dan de rest. De eigenaar van de auto was naar verluidt een dokter in spe, die uiteindelijk toch maar besloot de familiezaak in de autohandel voort te zetten. Gedurende zijn eigendom van de Porker stak hij volgens de overlevering zo’n twee miljoen Dollar in de auto, in de eindeloze zoektocht naar meer pk’s en meer topsnelheid. Uiteindelijk leverde het ding om en nabij de 700 pk. De bijnaam ‘Blackbird’ was een referentie naar de fameuze Yellowbird van Ruf, die duidelijk als inspiratie diende voor de auto. Herkenningspunten zijn het ontbreken van ruitenwissers, de kleine buitenspiegeltjes, de Le Mans-stijl voorbumper met handige verlichting om hard te gaan en de ventilatieschachten in de achterste zij-ruitjes om de intercooler te voeden. Ook de speciale bucketseats zijn vrij apart vormgegeven.
Uiteindelijk ging het natuurlijk toch mis met de Midnight Club. In 1999 kwam het tot een crash tijdens een race met een ‘rivaliserende motorclub’. Twee motormuizen kwamen om, zes omstanders raakten gewond. De magie was daarmee plostklaps verdwenen en de leden van de club waren opeens gewoon ordinaire eikels. Uit schaamte deden ze dan ook het enige wat ze konden doen om hun gezicht te redden: de hele club in het zwaard laten vallen. De legende van de monsterlijke 930, die leeft echter voort.
Image-Credit: foto uit High Power Magazine via rcars
loserboi932 zegt
2 miljoen om 700pk uit een Porsche 930 te halen wat een slechte investering.
fanboy zegt
@loserboi932: Het zou ook 2 miljoen Yen kunnen zijn maar dat is wat weinig: 15000 euro
Het gaat hier echter over de jaren 90 in Japan, de gouden tijden waarbij iedereen geld te veel had en de economie lekker groeide. Er werd sowieso megaveel uitgegeven. Verhalen uit die tijd zijn bizar.
Sinds 2000 groeit de economie daar niet meer en gaat het er heel anders aan toe.
emping zegt
@fanboy: twee miljoen Dollar staat in de tekst
dondeboer zegt
@loserboi932: Tuning is sowieso geld weggooien. Net als autorijden in alles wat meer kost dan een Aygo. Maar goed, hobby’s kosten geld. 700 pk was in 1988 trouwens wel echt heel erg veel, dit zal wel eindeloos veel blokken en revisies hebben gekost, aangezien er ook echt mee werd gereden.
rufctr01 zegt
@dondeboer: ik ken iemand met een 930 Turbo met 600 pk, nog nooit een revisie gehad en hij rijdt er snoeihard mee, zelfs op het circuit.
rufctr01 zegt
@dondeboer: oh ja, en dat heeft destijds 35.000 dmark gekost om dat ding naar 600 pk te tunen.
dondeboer zegt
@rufctr01: wat heeft ie er aan laten doen dan?
okdoei zegt
@dondeboer: een Aygo kopen vind ik juist geld weggooien.
str8six zegt
Gaaf verhaal!
breakingpoint zegt
Dit smaakt naar meer! Misschien een uitgebreide special aan de illustere club besteden?
fmgarcia zegt
Hoe hard zouden ze gegaan zijn?
mperformance zegt
Mooie film over deze straatraces: https://youtu.be/HzgwIVg56hM
neleev zegt
Mooi verhaal! Vooral het wegzetten van tijdstippen en data in bijv. kranten heeft iets mysterieus. Tegenwoordig zal dat allemaal wel lekker makkelijk online gaan, als optie op de yellowbrick app ofzo
flatsix010 zegt
Hier het filmpje waarop het artikel (waarschijnlijk) gebaseerd is https://www.youtube.com/watch?v=lRt56Y9JMEg
jeffreyderuiter zegt
Heerlijk stukje leesvoer!
ericc zegt
Ik heb nog een Nederlands tijdschrift liggen van de jaren’90 met een artikel over deze club. Er rred ook een F360 mee, maar deze porsche kwam ook voor in het artikel.
stevenpoal zegt
@ericc: Echt? Zou ik daar een goede kopie van mogen ontvangen? Ik ben al jaren op zoek naar dit artikel!
ericc zegt
@stevenpoal: Ik zal mijn best doen. Het zijn er nogal wat en het juiste jaar weet ik ook niet meer.
Ik meen een artikel in Autovisie. Stuur me even een privé-mail.
stevenpoal zegt
@ericc: Autovisie klopt inderdaad! Ik stuur je zo een PM. Alvast bedankt!
ericc zegt
@stevenpoal: heb het artikel gevonden. Kan het morgen inscannen op het werk als pdf. Enkel nog je pm.
ericc zegt
@stevenpoal: betreft Autovisie 26 van 1995.
ghost zegt
Ik kende dit niet maar 700pk in 88 was serieus ongekend!
piquet1986 zegt
In een 930 met 4 verzetten, vette turbolag en een listige achterkant met snelheden boven de 250 over de snelweg blazen. De auto wordt niet voor niets “The Widowmaker” genoemd. Ik had toch echt voor de skyline gekozen in die tijd. Maar wel echt een bazenbak de 930.
cossiekiller zegt
Dan moesten die Jappen nog nederlandstalige zoekertjes vertalen enzo. Je leert er nog iets van, al dat straatracen!
jaapiyo zegt
@cossiekiller: lekker man. Vertalen we Engelse teksten niet, krijg je kritiek. Bespaar je je lezers Japanse karakters, krijg je dit soort bijdehante opmerkingen ??