Welkom in de wereld der onwaarschijnlijke engine swaps, met vandaag: een Porsche 928 die een Toyota-donorhart kreeg. Maar dan wel een hele grote.
In Texas hebben ze de dingen altijd graag wat groter. Daarom besloten twee Texanen met een Porsche 928 tot hun beschikking hier een 5 liter V12 48-klepper in te lepelen, uiteraard gekoppeld aan een (Corvette) handbak met zes verzetten. Je bent per slot van rekening een purist, of je bent het niet.
Een jaartje geleden begonnen de heren met hun avontuur, en op Rennlist hielden ze een draadje bij met af en toe wat foto’s en info van de geboekte vooruitgang. Het gebruikte blok is de 4.996 cc grote 1GZ-FE uit de Century, die al eerder zijn waarde bewees in de 950 pk Toyota Supra van Top Secret.
Na veel bloed, zweet, tranen, en proppen heeft het project zijn vorm gekregen. Kijken hoe een 928 met een zware neus wegrijdt kan op autojunk, plaatjes hebben we verzameld in een gallery. Enjoy.
Met dank aan Asing voor de tip!
123bat zegt
Ultieme bazenbak! Prachtig design, V12 en ook nog handgeschakeld! Een waardige concurrent voor de BMW 850i met handbak. Ook zo’n prachtige wagen.
scottishcarspotter2000 zegt
Dik!
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
1GZ-FE is nooit in de Cressida geleverd. Alleen in de Century.
sir_smokalot zegt
my bad, bedoelde de century idd. Aangepast.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@sir_smokalot: Geeft niet jongen. Het is al goed.
tdu2zonda zegt
Komt die V12 normaal niet uit de Toyota Century? Want volgens wikipedia (wat een zeer betrouwbare bron is ;p) is de Cressida nooit met V12 geleverd.
amgc63 zegt
@tdu2zonda: jup
henkhupelschoten zegt
lekker aerodynamisch die drempel op motorkap
guusboum zegt
V12 schijnt heel goed te lopen van Toyota… Van alle continenten wat dit baksel!
gieltj zegt
Gelukkig heeft ie een carbon motorkap om het gewicht weer in balans te brengen…
kenner zegt
Leuk artikel maar in google kom ik nooit verder dan cum swaps
clarkson zegt
@kenner: hihi
gtwillem zegt
@kenner: ???
kenner zegt
@gtwillem: please google that
toyotafortuner zegt
Dat is toch wel een hele toffe swap!
mclarenf1lm zegt
Lijkt mij opzich ook nog een best betaalbare build (zolang je het zelf natuurlijk in elkaar knutseld, bij de gemiddelde garage wordt dit een duur geintje) Zijn ze er al mee naar een testbank geweest?
Hupke zegt
Ik wil circuit kilometers zien van dat ding.
mrrallycross zegt
Dat is een leuk projectje geweest, gaat hij nog een beetje zonder onderstuur de bocht om?
Dutchdriftking zegt
Wat een geniaal apparaat!
philipf zegt
Maar het is nogsteeds een 928….
postzegel zegt
@philipf: een underrated Porsche. Geen slappe 924 of 944 dus.. nee. een 928..
mynameisjeroen zegt
De originele V8 is mij groot genoeg. Ik vind het zonde.
g40freak zegt
Ik had die “kleine” 4.6 v8 van de tundra er in gelegd.
Lichter, kleiner, standaard 300 pk en 450 nm, wel iets met automaat, handbak geen idee.
Maar goed, porsche heeft zelf ook wel leuk, modern v8 spul.
Iedere gek zijn gebrek
fj272 zegt
Zonde, want de originele V8 van de 928 loopt echt als een klokje.. De ideale motor voor hierin.. Zeker nu de waardes van de 928 beginnen te stijgen.. Is dit jammer…
porsche928 zegt
Een van de fijne eigenschappen van de Porsche 928 is de 50/50 gewichtsverdeling. Die zal nu wel naar de knoppen zijn.
theyoungsaablover zegt
En dan maar hopen dat het hydraulische kleppen zijn…