Toch nog opgelapt na een vrij groot ongeluk: deze Porsche 911 occasion hebben we eerder in deze staat gezien.
De eerste zijn in iets is leuk, maar er zijn ook dingen waar je niet de eerste in wil zijn. Het crashen van een ‘exoot’ is daar eentje van. Het is nooit leuk om je auto te zien met flinke schade, maar als het gaat om iets duurs doet het altijd extra pijn. Voor zover wij weten is er één iemand de eerste die een flinke klapper heeft gemaakt met een nieuwe Porsche 911 (992). Namelijk deze (drugs)meneer die in juni achterstevoren op de A27 eindigde.
Herstellen
Een zware crash veroorzaakt door iemand die onder invloed was: het is niet bepaald zacht gegaan allemaal. De 992 is niet onherkenbaar vervormd maar het ooit zo strakke neusje van de Duitse sportwagen heeft wat plastische chirurgie nodig. Of meer dan dat, er is een gigantische hap uit het plaatwerk en de dragende onderdelen rechtsvoor.
Betere blik
Vandaag krijgen we iets beter belicht hoe de Porsche 911 uit het ongeluk eraan toe is: hij duikt op als occasion.
Flink gehavend
We hebben op de foto’s van destijds al wat schade gezien, maar nu is de auto ook van andere hoeken te zien. Rechtsachter bijvoorbeeld, waar ook een lekkere afdruk van vermoedelijk een vangrail zit. Van voren lijkt het iets minder heftig, omdat de kofferklep een beetje rechtgetrokken is en het losliggende stuk bumper weer min of meer op de juiste plek is gehangen. Maar de grote hap eruit, die ook nog eens de velg uiteen heeft gereten, zegt genoeg.
Onderdelen
Daar je natuurlijk niet beloond moet worden om drugs te gebruiken in een Porsche (of auto an sich), is de bestuurder er goed vanaf gekomen. We zouden dan ook willen zeggen dat het interieur ongeschonden is, maar dat is niet helemaal juist. Een drietal geplofte airbags maakt dit toch nog vatbaar voor wat reparatiewerk. Maar je kunt het ook omdraaien: deze 992 had een flinke bak opties aan boord. Heb je dus toevallig drie velgen, wat ruiten, deuren, stoelen, een stuur, of een volledig dashboard inclusief middenconsole nodig om een andere 992 mee op te kalefateren, dan is dit misschien wel een ideale donorauto.
Fixen
We vragen ons namelijk af of er nog leven zit in het witte exemplaar die intiem werd met de vangrail van de A27. De flinke optielijst en natuurlijk het feit dat de auto gloednieuw is (2019), heeft nog een beetje waarde in de auto kunnen pompen. Verder werd de afschrijving versneld met een paar jaartjes en kun je dit project (want je gaat er hoe dan ook werk van hebben!) bij Boonstra Schadeauto’s op de kop tikken voor 89.950 euro.
Met dank aan @flyerbunch voor de tip!
ethylestra zegt
Wat een grap, 89500 euro voor dit wrak. Voor dat geld heb je ook een jong gebruikte 911 die niet door een doorgesnoven totaalmalloot is bereden. Ik zou zeggen zet het wrak in zijn voortuin zodat hijzelf en de hele straat eraan herrinnerd wordt wat voor een uilskuiken het is.
VeniVidiVici zegt
@ethylestra: Het chassisnummer en kentekenpapieren vertegenwoordigen sowieso die waarde.
Ultimora zegt
@ethylestra: 19k bpm en btw auto.
Deze wordt over de grens gerepareerd en na reparatie geëxporteerd. Dan kost die netto minder dan 60k. Dat is gewoon goedkoop.
unidentified zegt
@ultimora: assumptions are the mother off all fuckups!
5cil zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Bram750 zegt
Bekend trucje van schadeboeren; ff de auto “recht” trekken op de richtbank, alle onderdelen enigszins op hun plek schroeven en dan verkopen alsof de schade meevalt. Hufterig.
kle500 zegt
@Bram750: op zich zou iemand die het aandurft zon wagen te kopen ook de schade goed moeten kunnen inschatten toch? Als in een proffesional?
iamthestig zegt
Verder struinen bij deze toko val ik van de ene verbazing in de andere wat sommige hokken nog waard zijn. Brommobiel die duidelijk door een auto schuin van achter is aangereden? 6000 euro aub
donvincenzo zegt
Een vraagprijs staat niet gelijk aan de waarde van iets. Het geeft ook aan hoe optimistisch de verkoper in het leven staat.
torsen zegt
@iamthestig: dat hele ding is gesandwiched lijkt het wel en dan staat er bij ‘NIEUW 116km’
potver7 zegt
@torsen: geen woord aan gelogen toch?
autodidact zegt
Je moet de vraagprijs afzetten tegen de waarde van de onderdelen. Dan is het wellicht nog niet zo onredelijk. Dit exemplaar gaat m.i. niet meer tot één werkend geheel gemaakt worden.
Robert zegt
Ding is goed voor de export. Pjotr uit Polen of Vladimir uit Litouwen kunnen hier écht nog wel hun plaatwerkskills op loslaten, hoor. En de apk stelt daar nog steeds niet zo heel veel voor, volgens mij.
blo3to3t zegt
@RRRobert: willem uit nederland ook hoor, je onderschat de skills van de gemiddelde schadeboer
Robert zegt
@blo3to3t: ja, maar een Nederlandse vakman kost per uur vijf tot tien keer méér dan zijn Oost-Europese vakbroeder. En dat maakt vaak net het verschil tussen opknappen of economisch total loss
mashell zegt
@blo3to3t: deze Willem (Boonstra) zet de wagen anders wel te koop. Die ziet blijkbaar geen boterham in wat toch het mooiste klusje van het jaar moet zijn.
alfa147ti zegt
Moet je is op autoscout kijken wat daar een nep advertenties op staan van particuliere in Duitsland.dan mag je ook wel oppassen.
banderas zegt
Een E Klasse met beetje schade en 882.000 km… Of je daar nog even 11k voor wil betalen. Waarom zou je dat doen?
jappebak zegt
10k Witwassen?
alloallo zegt
Hoeveel BPM krijg je terug als je de auto exporteert? Dit kan de waarde sterk beïnvloeden
jack_abarth zegt
@alloallo:
Indien total loss exact € 0,- volgens mij.
christian85 zegt
@alloallo: niets, je krijgt geen bpm terug bij het exporteren van een schadevoertuig
rfocus zegt
Hij is gewoon netjes te repareren. De schade valt relatief mee vind ik.
De vraagprijs is misschien wat hoog. Hier onder een filmpje van een BMW 7 die ernstig ingeklaard zit. Hier zie je wat er mogelijk is tegenwoordig om een schade auto te repareren. En nog netjes https://youtu.be/wR2f-q4WPfs
sprankel zegt
Onderschat niet hoeveel schade deze wagen heeft. Het aantal geplofte airbags is minstens 4 (links, bestuurder, passagier, rechts) maar de verkoper was zo vriendelijk ze zover mogelijk terug op hun plaats te duwen.
De voorkant is volledig weg inclusief radiators, die bumper hangt er terug aan voor de show, vermoedelijk met wat tirewraps. De motorkap is wat terug geplooid net zoals het chassis. De aandrijflijn en versnellingsbak heeft hoogstwaarschijnlijk zware schade opgelopen.
De achterkant is hetzelfde verhaal, het ziet er ok uit maar je kijkt uit de kofferbak gewoon recht naar het asfalt wat wilt zeggen dat daar momenteel ook veel tirewraps en ductape zijn om te verhullen dat het chassis om zeep is.
Deze wagen mag onder lokaal recht zelfs niet meer hersteld worden, zelfs met een grote zak geld gaat Porsche dit weigeren te herstellen. Maar ja, het kan hersteld worden, ik bedoel opgelapt worden maar dat kost een godsvermogen aan onderdelen tenzij je voor gestolen onderdelen gaat. En dan word dat verkocht aan iemand die geen idee heeft om vervolgens van de ene storing naar de andere te lopen, of het nu kabelbomen zijn die beschadigd zijn of omdat de versnellingsbak nog net goed genoeg was om niet meteen op te vallen bij verkoop.
Of ze jatten een andere auto en gebruiken de papieren van deze wagen, dat is ook nog een optie. Men zou de verkoop van dit wrak niet mogen toelaten, welke richting het ook uitgaat, het loopt nooit goed af.
Dan kom je tot de vraag wie er in godsnaam 90k betaald voor dit wrak, hoogst waarschijnlijk de eigenaar zelf. Immers het wrak is nauwelijks iets waard, de verzekering betaald niet uit want drugs (dus de rest waarde van het wrak maakt niet uit) dus lap het ding wat op voor de show, zet het online aan een belachelijk hoge prijs die niemand betaald en koop het ding met zwart drugsgeld uit het buitenland, nu heb je 90K wit geld staan op je rekening.
stationcar zegt
Kan zo naar een bepaalde garage, hoeven ze alleen nog maar drie wielen te verwijderen.
flyerbunch zegt
@Loek thx!?? Vrees idd dat hij een beetje aan de dure kant is ondanks de volledige optie lijst. Strippen voor onderdelen mss?
thomasthomas zegt
Wrak wordt gekocht, daarna wordt er een andere gestolen voor onderdelen. Dan heb je gelijk je geld wit…wordt zoveel meer gerommeld.
917 Porsche + Audi zegt
Voor 90000 euro zou ik veel liever een bijna nieuwe GT4 hebben.
moondustfocus zegt
Zou mooi project zijn voor de Goonzquad
jometdebanjo zegt
Airbags kosten ook al 10k
goodvibrations zegt
Leuk voor de autoblog garage ?. Restaratie filmpjes erbij.. ??
p993 zegt
@goodvibrations: zeker! Autoblog, neem eens wat risico en maak ons blij! Leren we hier ook nog iets. Ipv zeuren over alle nieuwe modelletjes.
autodidact zegt
…even naar Stipt Polish Point en je ziet er niks meer van!
mustang750supersnake zegt
dat scherm hoort niet thuis in een porsche…
mashell zegt
@mustang750supersnake: altijd fijn als er bij een Porsche artikel een purist opduikt, dan is de wereld nog in orde.
joostgrn zegt
Fabrieksnieuw!