Een echte eenhoorn, dat is deze Porsche 911.
Vaak kan het geen kwaad in het leven als je ‘het zoontje van de baas’ bent. Als je een beetje kan tellen en praten, ligt er bijvoorbeeld vast een mooie functie in het familiebedrijf voor je klaar. Maar ja, het is dan natuurlijk wel even de vraag wat het familiebedrijf precies doet. Misschien is dat namelijk wel iets heel saais waar je totaal geen trek in hebt. Dat is dan natuurlijk minder.
Voor Dr. Ferdinand Oliver Porsche, zoon van F.A., is de family business gelukkig best wel spannend. Er worden namelijk bijzondere auto’s gemaakt. Dat is ten eerste best lucratief, maar ten tweede ook gewoon gaaf. Zeker als je zelf ook een beetje een benzinehoofd bent. En dat is Dr. Ferdinand Oliver zeker, getuige deze mokergave 911 die naar verluidt door hem is samengesteld.
Dat laatste is meteen ook hetgeen waardoor deze unit zo extra speciaal is. Want Porsche heeft natuurlijk Porsche Exclusive. Daar kan je als klant terecht als je een bijzondere kleur op je auto wil of je gordels in lila wil laten uitvoeren. Leuk en aardig, doch voor de familie zelf is er, nog net iets meer mogelijk. Het is zeg maar een soort Vodafone Family and Friends, alleen dan voor werkelijk unieke Porsche’s.
Ferdinand Oliver heeft namelijk zoals je ziet net als broertje Wolfgang gekozen voor groene (oak green) lak. Maar, dat is nog maar het begin. Het plebs kan dat namelijk ook doen. Specialer is al het dak, dat op verzoek in een cognacesque kleurtje is uitgevoerd. De stoelen en de rest van het interieur zijn bekogeld met lappen leder in de kleur Luxor Beige. De ‘Kever-uitlaten’ lijken nu niet meer zo speciaal, elke Carrera S heeft ze ook. Maar vergeet even niet dat de dubbele uitlaat ‘meer in het midden’ pas kwam met de 991.2 facelift voor de Carrera S. Zoals je ziet is deze auto een 991.1. Tenslotte zijn er de mat-zwarte Fuchs wielen, die apart voor deze unit gemaakt zijn.
Tenslotte? Was dat dan alles? Maar neen! Veruit het gaafste moet namelijk nog komen. Deze op het oog normale 991.1 4S met gave kleurtjes, heeft namelijk…De atmosferische 4.0 liter motor uit de 991.1 GT3 RS onder de kap met 500 pk. Dit is geregeld door de tunings-b0iZ van MTM. Helaas is de auto wel voorzien van AWD zoals elke 4S, in plaats van premium RWD. De PDK-bak is hier apart op aangepast, dat dan weer wel.
Volgens de verkoper, zou de hele ombouw (op papier?) 270,698 Euro gekost moeten hebben. Bovenop de prijs van een standaard 4S cabrio, welteverstaan. Waarom de auto er nu uitgaat bij de familie Porsche is niet bekend. De vraagprijs wel, die bedraagt namelijk 382.000 Euro. Ga jij deze unieke unit daarvoor ophalen in Oostenrijk?
kniesoor zegt
Nee. Ben sowieso meer van de coupé’s dan van de cabrio’s. Maar ook de kleurstelling spreekt niet zo aan. Dus laat ‘m graag aan een ander, die ‘m wel waardeert.
mwti zegt
@amghans: cabrio heeft meer beleving en echte sportwagens zijn open.
R zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
okdoei zegt
Nog veel meer bijzonder?
Volgens mij is het “nog bijzonderder”…
piet zegt
Bijzonderigderder
slickrick zegt
Heel gaaf dit , behalve misschien zwarte velgen , maar die kan je makkelijk verwisselen .
Gewoon een GT3 motor en bak in een chique cabrio, zonder al die gekke vleugels en spoilers
Charles Taycan 4S zegt
Bizarre vraagprijs….. non, merci!
Svenska II zegt
@Charles Taycan 4S: Ligt eraan, als ie over 5 jaar het dubbele waard is…
saxoke zegt
Moest k daarvoor dat beetje kleingeld op de kast hebben liggen, vloog ik nu naar Oostenrijk om rijdend met deze 911 terug te komen. Wat een prachtexemplaar
mustang750supersnake zegt
nooit wat aan porsches gevonden…enige die ik vet vond was de slant-nose uit no mans land met charlie sheen…ook vanwege t geluid dat druit kwam…
tdu2zonda zegt
Het hele gave aan deze auto is dat er ook een exact dezelfde coupé van is! Die stond een jaar of 2 geleden ook te koop voor een vergelijkbaar bedrag. Ook met de RS motor, Fuchs velgen en in Oak Green! Helaas weinig info over te vinden op het wereldwijde web.
hotze zegt
Zou de volgende specs in grote lijnen doen:
– targa met de atmosferische 4.0
– met handbak uiteraard
– de magnesium GT-wielen in platinumkleur, daarachter PCCB-jetsers
– de Ruf-achterbumper met dubbele uitlaatmond aan beide zijden en de 991.2 achterlichtunits
Deze dus even niet, ook niet voor minder euro’s. Zo’n “pure” motor en dan een automaat eraan, jakkes.
Gielis zegt
Direct, hou wel van die exclusiefjes. Gewoon even krap bij kas. ☹️