De looks van een Porsche 911 GT3 met de lasten en praktische inzetbaarheid van een Carrera, en dat alles verpakt in één best betaalbare occasion.
Het kan aan mij liggen, maar er is meer te zeggen over een Porsche 911 GT3 dan enkel ‘het is de beste 911 voor het circuit’. Helemaal zonder RS-praktijken is het ook gewoon een hele mooie auto, net even genoeg tandjes dikker dan een Carrera om echt speciaal te zijn. Laat ik het zo zeggen: als Porsche een Carrera uitbracht met de looks van de GT3, die onderhuids gewoon de 3.0 met turbo heeft, dan zou het helemaal prima zijn.
996 ‘GT3’
Dat geldt voor de nieuwste Porsche 911 (992), maar kan eigenlijk voor elke generatie waar een GT3 van was gelden. Voor de 996 hoeven we ons niks meer in te beelden: die is er namelijk gewoon. En hij staat te koop bij een vriend van Autoblog!
De 911 in kwestie begon zijn leven als een 911 Carrera 3.4. Eentje van bouwjaar 2000, waarmee waarschijnlijk ook direct opvalt dat je dan niet de facelift-koplampen kan hebben. Die had deze 911 dan ook niet, evenals de welbekende GT3-kleur Speed Yellow. Dit alles was vroeger gewoon een blauwe pre-facelift Carrera. Om even een beeld te schetsen van de transformatie van de 996 ‘GT3’: hieronder hoe de auto ooit was. Het gele is overigens een wrap, maar de kleur is overtuigend genoeg.
Kilometers
Eigenlijk wel een hele fijne combinatie: de looks van de Porsche 911 GT3 (enkel de originele GT3-velgen zouden het feestje afmaken, al misstaan deze period correct BBS’jes ook niet) met het praktisch gemak van een reguliere Carrera. Ook leuk: voor zover wij kunnen zien zijn opties die bij een GT3 vervielen, zoals een schuifdak en achterstoelen, nog gewoon aanwezig. Echt een auto om lekker mee te rijden, dus.
Dat is dan ook gebeurd: er staat ruim 335.000 kilometer op de klok van deze Porsche 911 Carrera ‘GT3’. Nou kun je als je zelf een drie-tonner voor de deur hebt staan daar niet echt kritisch over zijn, dus houd ik het bij ‘onderhoud loont’. En dat doet het ook! Min of meer.
Defect
De Porsche 911 Carrera GT3 staat namelijk al twee jaar stil vanwege een defect waar de eigenaar geen tijd voor heeft. Het gaat om de ketting in de linker cilinderkop die vervangen moet worden. Dit is twee jaar geleden opgemerkt en sindsdien is er geen meter meer mee gereden. Je moet dus je eigen handige Harry-skills inzetten, of die van een vriend/bedrijf lenen. Verder lijkt het onderhoud tot in de puntjes verzorgd te zijn.
Kopen
Best een ideale occasion dus, al ben je voor de vanafprijs nog niet in het bezit van een volledig werkende Porsche 911 Carrera GT3. Goed, de schreeuwende motor van een GT3 heb je dus niet, maar wat verwacht je ook voor 17.500 euro. Kopen kan op de advertentie op Marktplaats.
kniesoor zegt
‘Vriend van Autoblog’ . . . dan moet ik onwillekeurig aan Rashid denken. Heeft die een otowinkel op het Weena ?
Dutchdriftking zegt
Ideale duurtester!
Oopelkadet zegt
10-15k achterstallig handige harry werk want bak en blok lijkt toe aan grondige revisie, alle remmerij en onderstel nalopen + 17k aanschaf….ik zou verder kijken. Voor 26-30k stuk minder hoofdpijn 996jes te koop.
Otua zegt
“It’s not the destination, it’s the journey”
Oopelkadet zegt
..naar de bank. :) Porsche reviseren is meer dan een roeping.
flyerbunch zegt
Project auto die veel TLC nodig heeft en wat extra centjes. Als je er dan toch nog geld in moet steken kun je er beter ineens een circuitmonster van maken met de nodige aanpassingen.
Turbo S zegt
Die achterstoeltjes van een 911 zijn toch bijna nergens voor te gebruiken. Wat mij betreft is de perfecte 911 voor dagelijks gebruik dan eentje zonder achterstoeltjes. Een GT3 met sportstoelen ipv kuipstoelen en zonder kooi. Meer ruimte om spullen mee te nemen ga je niet krijgen bij een 911. Ja je bent behoorlijk wat meer geld kwijt dan voor dit hok, maar dan rij je ook niet in zo’n ‘ik wil wel maar ik kan niet’ 911.
DeWitteCondor zegt
Poeh. Erg hoge km stand. Met een Mezger zou het wellicht een ander verhaal zijn, maar dat heeft ie niet want nep.
petroldrinker zegt
is gewoon net zo erg, zo niet erger dan een AMG of een M of een RS badge op een niet AMG/M/RS auto, het is zo fake als de pest, ik zou mij in dit soort autos dus echt kapotschamen, Ik kan me nog herinneren dat Hammond ooit een roze nissan micra cabrio ging testen met een papieren zak op zn kop, die zak zou je hier wel bij moeten krijgen om over je kop te trekken als je erin rijdt…
Ik wou zeggen enige positieve is dat ie geel is, maar ook dat is ie niet origineel af fabriek…
kevindb zegt
Leuk zo’n wrap, Waarschijnlijk zijn de bumpers gewoon ongespoten, Of nog in de kleur van de auto waar de bumpers origineel op zaten. Dus naast een complete motorrevisie ook nog een paar duizend euro verder aan spuitkosten. Tegen de tijd dat deze toonbaar en technisch goed is kun je ook gewoon een nette 996 kopen of wellicht zelfs een instap 997…
frederik zegt
Je wil een 996 GT3 vanwege de motor en het verbeterde onderstel. Laten dat nou net de twee zaken zijn die hier niet in zitten. De bodykit kon je gewoon op een reguliere Carrera bestellen dus daar is niets bijzonders aan. Een Carrera met originele bodykit is wel wat meer waard. En Speed Yellow voegt ook waarde toe. Met kapotte motor is hij echter max 10k waard.
Wat ik wil? Een GT3 met achterbankje en normale bodembescherming zodat je ermee in de winter kan rijden! Best of all worlds
frederik zegt
Oh god ik zie nu pas dat het een gele wrap is…