In 2033 zal Audi geen verbrandingsmotor meer maken. Althans, zo goed als geen. En deze populaire Audi gaat er daardoor uit.
We zitten in zo’n periode dat autofabrikanten de mooiste beloftes maken. Logisch: overheden hijgen in hun nek en het publiek begint nu ook schonere auto’s te wensen. Zo’n dieselgate schandaaltje heeft het toch in een stroomversnelling gezet, lijkt het.
Een paar dagen geleden deed Audi een bijzondere aankondiging. Ze gaven namelijk aan te stoppen met de ontwikkeling van de verbrandingsmotor. In 2026 wordt het laatste model met plofmotor gelanceerd. Alle Audi’s die ná 2026 worden onthuld, zullen een elektromotor hebben.
Deze populaire Audi mag vertrekken
Heel erg mooi, maar het is een soort halve belofte. Normaal gesproken duurt het nog wel even voordat de volgende belofte komt, maar daar is in dit geval geen sprake van. Audi geeft namelijk aan dat het merk in 2033 helemaal klaar er mee is. Het een en ander kon je dit weekend en vanochtend erover lezen. Maar er is meer! In 2050 zal men bijvoorbeeld klimaatneutraal te werk gaan.
Hoe gaat Audi dit voor elkaar krijgen? Simpel, ze passen hun gamma erop aan. Dit betekent dat de Audi A1 geschrapt wordt. Jazeker, een van de populairdere modellen gaat de transitie niet meemaken. We zien tegenwoordig vaker dat kleine auto’s uit de gratie raken. Niet zozeer bij de kopers, maar de fabrikanten. Er is simpelweg te weinig geld aan te verdienen. Het is de bedoeling dat Audi nog meer de premium-kant opgaat. Markus Deusmann laat het volgende weten aan Autocar:
We denken dat klanten zullen blijven betalen voor producten waarin ze ‘geloven’. Dat zie je met parfums, kleding, horloges en zelfs met pennen. mensen zullen merk kiezen dat het beste aansluit op hun waarden.
Markus Deusmann
Transitie
Seat, Skoda en VW kunnen een auto in dit segment aanbieden. Voor Audi is het niet rendabel te krijgen. Dan kun je beter een maatje groter gaan. Ook schijnt het dat de A3, A4 en A6 opvolgers allemaal elektrisch zullen zijn. Bij Volkswagen lijkt er een trend te zijn dat de huidige modellen met benzinemotor nog een facelift krijgen en de opvolgers elektrisch zijn. Zo zullen de oude Macan (met plofmotor) en de nieuwe Macan (volledig elektrische) naast elkaar in de showrooms staan. Over Volkswagen gesproken, ook dat merk heeft bevestigd wel klaar te zijn met de ouderwetse verbrandingsmotor.
Is er dan een addertje onder het gras? Maar natuurlijk! Ondanks dat Audi nu belooft in 2033 te stoppen met de verbrandingsmotor, maken ze al meteen een uitzondering. In China zal er nog wel behoefte zijn aan Audi’s met een benzinemotor. Aan die behoefte gaat Audi gewoon voldoen. Die auto’s zullen overigens in China gebouwd worden.
Via: Automotive News Europe.
tierelier zegt
En zo zul je rond 2050 geen enkele auto meer kunnen kopen op de 2e handse markt. De mineralen om al deze elektro hokken te bouwen zijn schaars, en je kan maar zo veel stuks bouwen. Alleen de rijke der aarde zullen een persoonlijke wagen kunnen betalen. Maar niet getreurd, je krijgt een schouderklopje en een aai over de bol omdat je zo’n fantastische kanjer bent geweest om de niet bestaande klimaatramp te verhelpen.
bernoulli zegt
In 2050 gebruiken ze vast geen techniek uit 2020 meer.
lekkaah zegt
Zeiden ze in 1900 ook.
piebepost zegt
Ja, dat is toch ook gebleken? Of denk je dat jouw plofmotortje nog precies zo vervaardigd (inclusief logistieke keten) is als de originele Benz Patentwagen?
tierelier zegt
Vast niet, maar als er niks bedacht wordt kom je wel heel snel tegen die cap aan.
mashell zegt
Ach, de aardolie is ook al een paar keer bijna op geweest. Peak oil komt er ook aan. Voor grondstoffen vind men wel een oplossing, ofwel een nieuwe voorraad of een alternatief.
Robert zegt
@mashell: ik blijf geloven in de wederopstanding van de synthetische diesel, gemaakt uit allerlei afvalstromen en/of plantaardige oorsprong.
V8Vantage zegt
@rrrobert Dat rijdt super goed! Tanken is wel een beetje duur momenteel maar wel geurloos. Roetfilters, uitlaat etc. blijven / worden ook mooi schoon dus dat is dan minder onderhoud (hoop ik).
katoenboer zegt
@tierelier: laat me raden: u bent 58, u rijdt in een lease auto naar het werk dat u al 30 jaar doet en u bent licht geïrriteerd dat de pensioenleeftijd verhoogd is. Ach rot op, dat we niet de goede kant opgaan met het klimaat dat is zo duidelijk als dat de aarde rond is. Maar voor u maakt dat waarschijnlijk allemaal niet uit.
tierelier zegt
Nee sorry, hou je onzinnige vooroordelen voor jezelf . En met de aarde gaat het gewoon prima, mits je niet compleet geïndoctrineerd bent door alle angstaanjagende docu’s op de NPO. Voor jezelf nadenken is te moeilijk voor velen.
mashell zegt
Als ik zelf nadenk kom ik tot de conclusie dat olie verbranden met een rendement van 30% geen goed idee is, olie kopen van terrorisme financierende Arabieren geen goed idee is, uitlaatgassen uitstoten in onze leefgebieden geen goed idee is en dat klimaatkennis halen bij iemand die rechten en geschiedenis gestudeerd heeft geen goed idee is.
katoenboer zegt
@tierelier: Nou ik heb er geen documentaires voor nodig om te zien dat de mensheid deze aarde aan het verkl*ten is. En begrijp mij niet verkeerd, ik maak mij er zeker ook schuldig aan, ik zou mijn atmosferische v6 niet zomaar wegdoen.
piebepost zegt
Aaj joh, je moet gewoon die documentaires niet zien, dan is er toch ook geen probleem? Struisvogels lossen zo ook al millenialang hun problemen op en die zijn ook nog niet uitgestorven.
piebepost zegt
Holy shit. Je zult niet veel jonger zijn dan 58 want je hebt kennelijk al enige decennia onder een steen doorgebracht.
“Voor jezelf nadenken” vind ik nogal gevaarlijk als je er helemaal geen verstand van hebt. Dat moet je toch zelf ook gezien hebben de afgelopen tijd: Al die huisvrouwen, uitkeringstrekkers en vrachtwagenchauffeurs die van mening zijn dat corona “maar een griepje” is, en het vaccin magnetisch.
vaakbenjetebang zegt
@piebepost: Wat een dédain zeg. Alsof dat soort domheid een exclusief voorrecht van die groepen is. Je hoeft maar een mentale rondreis door het politieke landschap te maken en je hebt er alweer een flinke handvol te pakken, inclusief een voltooide opleiding op minimaal academisch niveau. Goed, je kun dat in zekere zin ook uitkeringstrekkers noemen maar dat was vast niet wat je bedoelde te zeggen.
piebepost zegt
Ja nu ik dat teruglees komt dat inderdaad ongelukkig over, op de notoire uitkeringstrekker na voel ik mijzelf op geen enkele manier verheven boven die genoemde groepen. Ik wou ermee zeggen dat de experts in het virus virologen zijn, en niet een groep mensen die nog nooit een universiteit vanbinnen gezien hebben.
goodvibrations zegt
Als het onderwerp corona was viel je voor mij in de wappies catagorie…
Ehh nu ook eigenlijk… 😅
Sommige documentaires zijn best goed trouwens op NPO.. “De waarde van de wereld” en “pak de macht”. Best leerzaam heb je ook iets om na te denken..
Ik werk in een van de meest vervuilende industie.. Kennis alom aanwezig.. Veel patrol heads.. Maar ontkennen/niet begrijpen is er niet bij…
vaakbenjetebang zegt
@tierelier: Dat klopt, met de aarde gaat het prima. Die redt zich al een paar miljard jaar en zal dat nog wel een keer zo lang blijven doen tot de zon haar verzwelgt of er een onverhoopte overmaatse asteroïde inslaat. Alleen voor ons, menselijk ongedierte, wordt het in vrij rap tempo steeds minder bewoonbaar. Of we dat erg moeten vinden is de vraag. Mij persoonlijk boeit het niet, want over 30 jaar hoop ik toch echt wel dood te zullen zijn en de mensheid als geheel kan me gestolen worden. Maar dan nog kan ik mensen die dat wel iets interesseert en die eventueel het tij willen keren omdat ze zelf nog 70 jaar te gaan hebben of een leefbare wereld voor hun kinderen willen nalaten toch moeilijk voor de voeten werpen dat ‘het te moeilijk is om voor zichzelf na te denken’. Ze denken vast ook na, net als ik, maar komen tot andere conclusies.
tierelier zegt
Dit heel “probleem” is al een jaar of 30 aan de gang, u kunt zelf even terug kijken naar de jaren 90 en zien wat voor absurde voorspellingen er zijn gedaan. Het is niks meer dan angst opwekken, en het wordt nu echt erger. Tot op het punt dat er kleine kinderen erbij gehaald worden voor deze propaganda. Kijk alleen naar Greta, het is propaganda 101. “Als we nu niks doen, dan sterven we allemaal uit in 2050” ja ammehoela, zelfs de grootste alarmisten kopen nu grote villa’s naast kustgebieden, voor een super gevaarlijk zeespiegelstijging zijn zij niet bang,
vaakbenjetebang zegt
@tierelier: Doemscenario’s zijn van alle tijden. Mensen hebben dat kennelijk nodig. Vroeger kwamen ze vanaf de kansel, nu komen ze uit de activistische klimaathoek. Prima. Die extremen kunnen we met een korreltje zout nemen, dat ben ik met je eens. We gaan niet massaal dood in 2050, als in: er komt vast geen Perm Trias-achtige uitsterfgolf. En vast ook niet in 2100.
Wat wel als een paal boven water staat is de meetdata. Die laat onomstotelijk zien dat de aarde wel degelijk opwarmt, dat zeespiegels stijgen en dat ijsmassa’s afnemen. Daar kun je van alles van vinden; je kunt het erg vinden of niet, je kunt het een (potentieel) probleem vinden of niet. Je kunt er ook over discussiëren of de mens daar een significante rol in speelt of niet en ook of de mens er invloed op kan uitoefenen om die opwarming te keren, zèlfs als de mens niet de (of een deel-) oorzaak is. Allemaal prima. Domweg ontkennen dat er iets aan de hand is in weerwil van objectieve data is een beetje dwaas.
Het onhandige is vooral dat het ‘probleem’ zoals jij dat noemt inderdaad al 30 jaar aan de gang is, en waarschijnlijk eigenlijk al wel langer. Dat overstijgt niet alleen de menselijke tijdschaal qua dreigingsperceptie en beheersbaarheid, maar ook de tijdschaal van regimes, regeringen en beleidsplannen. Daar komt nog bij dat er om de paar jaar altijd wel een urgentere crisis is om onszelf mee onledig te houden. Tel het bij elkaar op, en het ‘probleem’ is nooit hetgene wat de meeste acute aandacht nodig heeft, maar potentieel wel het meest ingrijpende wat ons als soort te wachten staat. Moeilijke materie, en om dan in een paar regels mensen weg te zetten als ‘niet in staat zijnde om voor zichzelf na te denken’ alsof je de wijsheid in pacht hebt, is wel wat aanmatigend.
bernoulli zegt
O, en door overmatige stikstofdepositie staat elke stukje park, berm, bos of ander natuurgebied vol met die irritante brandnetels.
p3r0x zegt
@katoenboer: voor sommigen is het dan ook al niet duidelijk dat de aarde rond is…
katoenboer zegt
@p3r0x: ja shit, tijdens het typen bedacht ik mij dat er echt mensen zo stom zijn…
arias zegt
@katoenboer: Een ander verwijten dat ie ‘licht geïrriteerd is’ maar zelf meteen in de aanval gaan, en jouw visie opeisen als een verplichte feit laat precies zien wat er mis is met dit extreemlinkse klimaat gedachtegoed. En een ieder die een andere mening of kijk heeft gelijk aanvallen, lastigvallen met aannames of zelfs bedreigen is eerder regel dan uitzondering in jullie klimaatreligie. Ik dacht dat links toch zo erg stond voor vrijheid van meningsuiting? Het kritisch kijken naar dingen? Oh wacht alleen als men ja knikt met jullie dan pas geldt dat. Ik ben zelf iemand die ooit links georiënteerd was en naar rechts is gegaan. Omdat jullie kennelijk geen fatsoen en respect voor een andere kennen en alleen maar jullie linkse agenda overal willen doordrukken
katoenboer zegt
@arias: nou nee, ik wil graag discuseren over de oorzaken en oplossingen om het klimaat te verbeteren, want ik ben zeker niet voor al die subsidies die worden vrijgegeven om geld hieraan te kunnen verdienen. Mijn doel met mijn eerste reactie was om aandacht te trekken en dat is heel goed gelukt. Uiteraard weet ik niet wie jullie allemaal zijn, wat ik alleen wil zeggen is dat je wel heel simpel denkt als je zegt dat het versterkte broeikaseffect niet bestaat en alles dood normaal is. En je hoeft niet links te zijn om dit te begrijpen en hier van bewust te zijn.
katoenboer zegt
@arias: en nee, ik sta niet op het Maliveld om te protesteren als al die hippies, want zoals ik al zei vind ik auto rijden geweldig. Echter vind ik het wel heel kort door de bocht om te zeggen dat we onze kop in het zand moeten steken want ooh wat doen die struisvogels het goed.
bernoulli zegt
Over 12 jaar dus. Als je bedenkt dat in 2009 de Mitsubishi i-MiEV als een van de eerste elektrische auto’s op de Nederlandse markt kwam en je ziet wat er nu allemaal elektrisch te koop is, dan denk ik dat het tegen 2033 vast wel goed komt met de EV.
En voor de liefhebbers zal er altijd wel benzine te tanken zijn. Je kunt ook nog steeds haver kopen voor je paard, maar je hoeft niet op dat paard naar je werk.
Richmond zegt
Verschil is natuurlijk dat dat paard ergens in de wei staat waar niemand last van heeft en niet vervuilt. Het blijven rijden van de ICE auto’s zorgt er voor dat de klimaatdoelstellingen niet gehaald worden, dus er zal een moment komen dat dat helemaal ophoudt.
Henkie zegt
Niet vervuilt zegt die. Ooit wel eens gezien wat zo’n beest allemaal produceert? Dat zijn geen rozenblaadjes zal ik maar zeggen. Al ben ik van mening dat de moderne ice auto zeker niet de hoofdoorzaak van het probleem is, Is het wel mede schuldig.
goodvibrations zegt
Idd.. Ook bij stilstand verbruikt zo’n beest.. Denk dat een ice auto qua efficiency/milieu belasting wel wint.
En elektrische auto’s produceren nog steeds (zelfs meer) bandengruis wat enorm smerig is.. Winning van grondstoffen is smerig… Qua totaalplaatje is een fiat panda of VW up op LPG misschien wel het schoonste..
Bij grotere auto’s/lange afstanden wint elektrisch overtuigend…
En vervolgens vliegen we met z’n allen 3x per jaar.. Bestellen we producten uit allerlei verre landen..
Er moet nog aardig wat gebeuren..
monsieurleloure zegt
Toch grappig een A1 is een overpriced Polo en toch kunnen ze er geen winst op maken. ik snap het niet helemaal denk ik. Dan heeft de Polo toch ook geen bestaansrecht?!
HZW zegt
± € 26.800,- voor een kale Audi A1 en ± € 21.590,- voor een kale VW Polo, dus daar wordt iets meer aan over gehouden, de Audi heeft net zo veel goedkoop plastic in het interieur.
Tonnie zegt
@monsieurleloure: ik heb zo’n plastic hok en ik zou echt niet snappen hoe ze er geen geld aan over houden. Ding hangt aan elkaar van goedkoop krakend plastic. Het enige wat luxe aanvoelt is het stuur en de schermen in het dashboard/virtual cockpit. Stoelen zijn verschrikkelijke plankjes..
Richmond zegt
2020: krap 9000 polo’s verkocht en 1600 A1’s
2021: 4000 polo’s vs 700 A1’s
Blijkbaar het andere jasje, ander dashboard, andere wielen etc kost teveel om winst te maken ondanks de Polo basis.
prop zegt
@benja01:
Het verschil met 2020 is dat we nog een half jaar te gaan hebben tot 2021 voorbij is.
vpowert zegt
Precies wat ik ook dacht. Een net zo basic standaarduitrusting, wat meer opties op de optielijst en verder is het net een andere vorm van een Polo – wat gaat er verkeerd als je daar geen gezonde winst op maken kunt? Vreemd verhaal. Veel fabrikanten willen juist naar ‘premium’, omdat je op dezelfde auto met wat mooiere materialen, een ‘premium’ badge en een langere optielijst flink meer winst kunt maken.
Design_Driven zegt
China wel, apart want de overheid is ook daar heel actief bezig de ICE uit te bannen. Maar op lange stukken en zeker verder weg van de kust is de elektrische infrastructuur nog niet heel ontwikkeld. Maar ook daar komt snel verandering in en zijn het aandeel westerse auto’s nihil.
tierelier zegt
Is ook een totalitair communistisch land, wat de overheid wil is wet.. Moet je ook niet als voorbeeld willen nemen.
mashell zegt
Precies. In het westen doen we graag of China een grote bedreiging voor onze welvaart gaat is (hun goedkope spullen is juist waarom zoveel mensen welvaart ervaren… lekker shoppen bij de Action…) maar buiten de steden is het nog gewoon een arm ontwikkelingsland.
deVia zegt
De Europese overheid snapt weinig van een gezond autobeleid. A/B segmenters worden door de strenge milieu-eisen niet meer rendabel om te verkopen, dus het begint bij het C-segment, ook voor mensen die af en toe rijden of niet veel auto nodig hebben. Óf je koopt een oude auto die nog veel meer vervuilt, en dat doen Europeanen dan ook massaal. En ondertussen rijden de rijken in gesubsidieerde Tesla’s/E-Tron/Taycan en kijken neer op het plebs.
Instyle zegt
Klopt A/B segmenter zijn minder smerig dan EV. Toch Co2 BPM boete 2500,- Oplopend tot wel 5000,- Co2 boete op (dure) B segmenters. Onbetaalbaar voor ‘gewone mensen’ dus doorkachelen met oudere auto’s.
mashell zegt
Ik werk 40 uur per week (meestal ietsjes meer) ik krijg geen bijstand, geen uitkering, geen huursubsidie, geen zorgtoeslag, geen kinderbijslag, geen kinderopvangtoeslag en mag ook niet naar de voedselbank. En dan ga je lopen drammen over mijn gesubsidieerde e-tron?
Voor mensen die “af en toe rijden of niet veel auto nodig hebben” is er het openbaar vervoer en de deelauto. En daar hoef je geen bijtelling over te betalen, iets wat ik natuurlijk weer wel moet… Dus plebs, toon eens wat respect voor degenen die jouw toeslagen financieren.
kniesoor zegt
@mashell: En zelfs geen hypotheekrenteaftrek ?
mashell zegt
Die heb ik ook niet (meer). De rente is zo laag dat de hypotheekrenteaftrek netto is afgeschaft.
kniesoor zegt
@mashell: Dan is ’t goed :-)
deVia zegt
@mashell: Jij bent precies wie ik bedoel, compleet wereldvreemd. Geniet van je steak van de big green egg en je sloepje.
mashell zegt
Ik ben verre van wereldvreemd. Socialist in hart en nieren, uiteraard ook vegetariër dus laat die steak maar zitten. Inderdaad ook bepaald niet arm. Dat klagen wat jij doet: “de milieueisen zijn zo streng dat armere mensen zich geen nieuw klein gebakje kunnen veroorloven is juist wereldvreemd.”. Lagere milieueisen heeft niemand wat aan. Juist de armeren niet, want zijn wonen in de gebieden met het meeste verkeer.
goodvibrations zegt
Mooie auto. Wens je veel plezier.. Grappig dat mensen die ik spreek met dikke lease auto’s zich toch ook wel vaak bevoorrecht voelen..
En zelf heb ik dat ook.. Idd hypotheek aftrek.. Rendement op beleggingen… Kan als ik wil een mooie elektrische auto uitkiezen… Thuis goedkoop laden.. Zonnepanelen voor goedkope stroom..
Heb alleen nog geen tweede huis gekocht om te verhuren… Wel aan het rondkijken.. Maar heb ook een beetje gewetensbezwaren als ik die vervolgens duur verhuur aan iemand die het zelf niet kan lenen…
Dit is gewoon niet “ok” meer.. Hypotheek aftrek moet asap stoppen.. Winsten belasten.. Zodat het eerlijker wordt.. Rijke mensen profiteren nu van het gebrek aan koopkracht van de armen..
HZW zegt
Met een Solar Farm in the middle of nowhere kom je een heel eind om een laadstation voor EV’s te creëren.
Sir David Attenborough, verteld het al, de Zon is onze grootste energie bron, dus hoe moeilijk moet het zijn om die te gebruiken.
International Space Station (ISS) is een mooi voorbeeld.
jippie zegt
Tja, keuzes, keuzes… we willen geen co2 uitstoot meer dus dan flikkeren we maar hele bossen in biomassa centrales zodat als deugende mensen lekker in electrieke Audi’s kunnen rijden.
sollie1984 zegt
@jippie: als hij eigen straatje maar schoon is…
piebepost zegt
Je kunt het beleid niet beoordelen op enkele uitwassen.
Johanneke zegt
Als ik de nieuwe a1 zie rijden denk ik steeds dat de motorkap niet goed dicht zit.
kniesoor zegt
Dan zal de naam van de firma ook veranderd moeten worden, er zal niet veel meer te horen zijn . . .
HZW zegt
De huidige Audi A1 is ook totaal niet leuk.
De enige leuke uit de A1 serie is de S1 met handbak van de vorige generatie, 231 pk en quattro, een snel 365 dagen bakkie, weer of geen weer, gewoon gaan met het ding.
Verder met wat simpele aanpassingen naar 280 pk of veel meer te tunen.
Nu (huidige A1) heeft het gros van die dingen een armoedige 3 cilinder, en niet vooruit te branden.
Dus logisch dat er geen geld mee valt te verdienen, voor het geld wat ze dan ook nog moeten kosten zijn er wel leukere dingen te koop.
Cuprafan123 zegt
De S1 motor is dezelfde motor als die van een golf 7 GTI. Met een stage 1 chip kan je er 300- 315 pk uithalen. Met een stage 2 j(downpipe, luchtfilter, software) kan je er echt wel 320 – 340 pk uittrekken.
Jantje_555 zegt
het publiek begint nu ook schonere auto’s te wensen. –> wie zegt dat??
Hoeveel particulieren/prive personen kopen een nieuwe elektrische wagen?
Wat gaan ze in 2033 doen als we een caravan willen trekken?
frank2b zegt
Om de 200km met hun 12 meter lange combinatie een half uur lang het snellaadstation blokkeren denk ik….
frank2b zegt
Potjandikkie zeg. En Renault is ook al gestopt met de R4.
En de R5!
Het moet niet gekker worden allemaal!
V8Vantage zegt
A1 is inderdaad een luxe Polo, maar je moet er nog steeds wel veel van verkopen om er wat aan over te houden.
Off Topic onderwerp :
Oplossing is heel simpel. Probleem van nu is op te delen in vijf onderdelen
1: Bouwen van huizen, infrastructuur 31% veroorzaker van Co2 emissies;
2: Elektriciteit 27 %
3: Landbouw/ veeteelt 19%
4: Transport 16%
5: Koelen/verwarmen huizen etc. 7 %
Oplossing:
1: zet wat NIEUWE kerncentrales neer
2: Zorg dat het welvaartniveau wereldwijd op een hoger pijl komt. Dat zorgt voor minder mensen. Zie bevolkingsgroei van Europa, zonder import van expats, dan krimpt de bevolking juist enorm. Is nu ook al in China aan de gang. Nu nog India, Zuid-Amerika en Afrika.
audirs3 zegt
Ik snap niet dat ze de A1 niet rendabel kunnen krijgen. Mijn vrouw heeft recent de nieuwste A1 2e hands gekocht, net als in dit artikel Taupe met bronzen velgen, 4 cylinder en full options. Nieuwwaarde €53.000!! Hoe kan je daar nou geen winst mee maken?
V8Vantage zegt
@audirs3 Omdat niemand zo gek is dat voor een A1 te betalen. Bijna niemand dan.