Er is eindelijk een EV die daadwerkelijk kan snelladen. Dat is heel mooi, al moet je nog niet te hard juichen…
Het blijft nog steeds een van de grootste nadelen van een EV: het laden. Als je thuis en/of op je werk kunt opladen is er niks aan de hand, maar zodra je een keer tussendoor moet laden begint het gedoe. We wachten daarom met smart op een auto die écht kan snelladen.
We hebben vandaag goed nieuws, of beter gezegd: Polestar heeft goed nieuws. Zij hebben namelijk een auto die in no-time vol te laden is. Het Polestar 5 prototype wat je op de plaatjes ziet kan snelladen met 310 kW. En dan niet op de piek, maar CONTINU. Dat is een hele prestatie.
Het laadvermogen kwam tijdens de test niet onder de 310 kW, terwijl de piek op 370 kW lag. Op deze manier kon het 77 kWh accupakket met speciale ‘siliciumdominante cellen’ in 10 minuten van 10% tot 80% worden volgeladen. Kijk, dat begint ergens op te lijken.
Nou, waar kunnen we deze auto bestellen…? Helaas is het nog niet zover. De Polestar 5 gaat weliswaar in productie, maar het is nog niet duidelijk wanneer deze technologie beschikbaar wordt. Die is trouwens ontwikkeld door StoreDot (ere wie ere toekomt). Dit is een Israëlische toko, die naast Volvo en Polestar ook Daimler, Vinfast en Samsung tot hun investeerders mag rekenen.
Om het ook nog even over de Polestar 5 te hebben: die is nog steeds niet officieel onthuld, dus deze plaatjes zijn ook interessant. De Polestar 5 is de productieversie van de Precept Concept. Gelukkig wijken ze daar niet veel van af. De Polestar 5 is dus geen cross-over of een rijdende zetpil á la EQS, maar gewoon een auto met traditionele (lees: mooie) proporties.
Hoewel de concept car al uit 2020 dateert en de Polestar 5 aardig productierijp oogt, laat deze auto toch nog even op zich wachten. Zoals de zaken er nu voor staan zal de Polestar 5 pas volgend jaar onthuld worden. En dan is het nog afwachten wanneer deze ultrasnellaadtechnologie beschikbaar wordt. Maar het is in ieder geval mooi dat het kan.
Aon zegt
Mijn benen armen laden om de uur.
maotje zegt
Mooie vooruitgang.
William zegt
Is er ook bekend hoeveel van dergelijke 310 kW laadstations er nu in Nederland operationeel zijn?
mpc007 zegt
Dat zijn er best wat; de meeste Fastned en Ionity stations waar ik kom bieden allemaal maximum laden tot 350 Kw.
Johanneke zegt
Over 10 jaar ofzo is de snelheid van opladen helemaal geen probleem meer, want dan kunnen auto’s bijvoorbeeld 4 of 500km per 10 minuten laden. Wat een probleem wordt is de stroom zelf. Zorgen dat er constant genoeg is, en het netwerk het aan kan.
mashell zegt
Als ze over 10 jaar het stroomnet niet hebben weten te fixen dan zijn de netbeheerders opnieuw nalatig geweest of is er zelfs sprake van kwade opzet. Vergeet niet, stroom heb je nu overal, ze hoeven het alleen te verzwaren, we betalen royale leveringskosten en er is een verdienmodel. Dat moet gewoon kunnen.
Robert zegt
Het is niet helemaal eerlijk om de netwerkbeheerders de zwarte piet toe te schuiven. Zij acteren op aanwijzing van onze onvolprezen overheid. En die hebben dat stelselmatig twintig jaar vooruit lopen schuiven.
maotje zegt
@robert
Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Omdat de overheid groot aandeelhouder is wilt niet zeggen dat ze dit moeten polsen. Je mag als groot aandeelhouder toch ervan uitgaan dat men weet waar men mee bezig is en de problemen tijdig inziet? Dat is mijnsinzien gewoon normaal en een omderdeel van je takenpakket waar je salaris voor ontvangt. En ik durf wel te beweren dat de lui die hoog in de boom zitten bij deze energiemaatschappijen heel goed betaald worden daarvoor.
maotje zegt
@robert
Hoe kom je daar in godsnaam bij?
Omdat de overheid groot aandeelhouder is wilt niet zeggen dat ze dit moeten polsen. Je mag als groot aandeelhouder toch ervan uitgaan dat men weet waar men mee bezig is en de problemen tijdig inziet? Dat is mijnsinzien gewoon normaal en een omderdeel van je takenpakket waar je salaris voor ontvangt. En ik durf wel te beweren dat de lui die hoog in de boom zitten bij deze energiemaatschappijen heel goed betaald worden daarvoor.
mashell zegt
Nee! Het is niet eerlijk om naar de overheid te wijzen. Allereerst zijn deze netbeheerders semi overheid en dus gewoon zelf overheid. En wie heeft er meer verstand van elektriciteitsnetten? Een onderwijzer uit Lutjebroek die in de 2e kamer gekozen is of de beheerder van het elektriciteitsnet? Het is de taak van de netbeheerders om het elektriciteitsnet aan te leggen, te onderhouden en eventueel uit te breiden. Het wijzen van de semi-overheid naar de overheid in plaats van gewoon aan het werk te gaan is juist de oorzaak van het probleem.
rezi zegt
Dit is veel te kort door de bocht. Ja, de netbeheerders hebben meer verstand van elektriciteitsnetten. Maar dan moet er wel naar hen geluisterd worden.
De aandeelhouders (steden, provincies) van de netbeheerders hebben jaren de handen op de knip gehouden. Pas de afgelopen jaren komt er geleidelijk geld beschikbaar. Daarnaast is er sprake van een tekort aan materiaal en technisch personeel. Klein wonder dat Nederland ondanks dit nog steeds één van de meest betrouwbare energienetwerken ter wereld heeft.
mashell zegt
Er is geen geldstroom van aandeelhouders naar de netbeheerders. Er is een geldstroom van stroomafnemers naar de netbeheerders. Bron: jaarverslag Enexis (uitstekend jaarverslag!). Geld is er genoeg, er wordt zelfs winst gemaakt.
Er wordt hard gewerkt aan de uitbreiding van het net en over een paar jaar is het heus opgelost. Maar wijzen naar overheden als veroorzaker van de problemen is gewoon niet juist, de veroorzaker zijn de netbeheerders zelf die het niet hebben zien aankomen de afgelopen jaren. Ook dat personeelstekort is slechts een zwaktebod, niet alleen is dat overal aan het verdwijnen, ook zijn de arbeidsmigranten weer in volle omvang terug. Het gaat om het inlopen van een achterstand.
pietertje123 zegt
Mooi. dus het kan wel maar niet in het echt. en het kan al nergens en straks misschien wel ergens onderweg waar je niet naartoe gaat.
2020, meer dan drie jaar geleden, waren ze misschien toch wat erg vroeg met aankondigen. Zo vroeg dat deze update eigenlijk ook nog te vroeg is om iets mee te kunnen.
Leuke tesla met vierkante hoekjes verder, next.
mashell zegt
Zo snel laden is heel fraai. Maar de grote vraag is heeft deze Polestar wel een achteruit en een achterruit?
waterisnat zegt
En voor de infra om 8 miljoen autos te laden aan het einde van de dag moet u gewoon terug in een grot gaan wonen, de natuur vernietigen, alle vrijheid en gezondheid opgeven, etc. Overigens hetzelfde bij 4,2,1 miljoen autos die dit tegelijk willen. Heerlijke toekomst.
Flutterbear zegt
Waarom zou je elke dag laden? Een BEV is geen PHEV met mini accuutje. Dat kansloze dagelijks naar kantoor pendelen moet gewoon stoppen.
dolledries zegt
Gaaf die banden zo met Michelin erop ..
MarcoM zegt
Ik had vroeger een racebaan van Carrera, ook op stroom, misschien raar idee? Inductie laden? In Arnhem rijden bussen met een kermisleiding erboven? Volgens mij moeten er toch tig andere manieren zijn om “anders” stroom te krijgen. Audi Ur Quattro had ventilatoren achterin, die kunnen ook stroom opwekken.