Waarom je altijd even de eigenaar van een iconische naam moet vragen of dat mag: deze platte achtcilinder hoort niet bij de S2000 die je verwacht.
Er is een reden dat namen voor auto’s vaak vastgelegd worden, en nee, niet perse zodat journalisten kunnen speculeren erover. Het is meer vastleggen dat jij de eigenaar bent van de naam en anderen niet jouw naam waar alle paarse broeken jaren over hebben vergaderd publiekelijk aanbiedt. Zoals “Vanquish”. Of “Passat”. Of “1”.
S2000
Zo denken wij dat Honda niet blij is met het gebruik van de naam S2000. Wat zij hebben gekozen met de S van Sport en de 2000 voor de motorgrootte. Of Honda er blij mee is dat de naam S2000 nu verschijnt op een product wat ook nog eens in hun vijver kan gaan vissen? We gaan het meemaken.
Souo S2000
Het gaat overigens niet om een auto, maar over bovenstaande Souo S2000: een motorfiets. En geef toe: jij dacht ook direct aan een Honda Goldwing. Souo is een nieuw motorfietsmerk, maar wel van een bekende speler voor autokenners: Great Wall Motors.
De Souo, wat overigens een afkorting is voor Search Own, Unlimited Outlook (ja echt), is dus een Chinees product. Dan denk je vrij snel aan EV-aandrijving. Nee hoor. Deze motorfiets heeft een platte achtcilinder motor! Deze is slechts 2000 cc groot, vandaar de naam, en zit gekoppeld aan een DCT met acht versnellingen. Een vermogen noemt Souo niet.
We weten sowieso nog niet heel veel van deze bijzondere motorfiets, behalve dat het waarschijnlijk een waanzinnige cruiser wordt en je een 12,3 inch schermpje krijgt. Technologie speelt een grote rol in Chinese producten, natuurlijk. Oh ja, en een filmpje met motorgeluid was ook tof geweest.
Aon zegt
YEAH! Dik.
schuimbekje3 zegt
nou ik een goldwing niet perse een motor noemen, iets waar je met 3500rpm moet schakelen en waar ik niet sneller op kan/durf dan 120kmh, isvoor mij geen motor…
een H8 ipv p2 of i4 of i6 of i1 die ik heb gehad, kweet niet waar zon blok zijn pluspunten haalt… wellicht een zee van koppel over een lang bereik, beetje cbx of vmax of fjr achtig… maar formaat maakt het waarschijlijk een zwabberfiets boven de 90kmh
Richmond zegt
B8 lijkt mij, her is geen H motor
tjorque zegt
Niet rapper dan 120km/h op een goldwing durven vind ik een vreemde stelling.
(Dan heb je dat filmpje van die maloot die door de bergen een R1 aftroeft nog niet gezien denk ik)
En pas bij 3500rpm schakelen anderzijds ook 🤣.
Verder heb ik ook niks met dit soort motorfiets.
Niet owv het gewicht (mijn Gs adventure is ook geen pluimpje) maar het is teveel een salon op wielen :)
degrotemuis zegt
Ja precies, waarschijnlijk nog nooit zelf een goede Goldwing gereden, want mij viel het echt niet tegen, al is het niet mijn type fiets. Zelf ook gezien dat een Duitser op een S1000RR met de knie aan de grond voorbij gestoken werd door een Italiaanse Goldwing rijder met passagier op de Passo Mensola, die Goldwing rijder ging toch serieus hard op zijn 1800cc bankstel.
Of dat ook voor deze geldt waag ik te betwijfelen, maar qua vormgeving een grappige mix van alle concurrenten.
Gulli zegt
Ik schaar Goldwings e.d. ook altijd onder de busjes ipv motoren.
tortuga zegt
Veel weg van een BMW K/ goldwing/ Harley. Vooral het stuur gedeelte is helemaal BMW
Dutchdriftking zegt
Ik vind het wel tof. Alleen ben ik bang voor de koeling van cilinders 2,3,6 en7. Ook benieuwd hoe het klinkt.