De grote stickers op de dappere Subaru Justy verraden al het één en ander.
Veel mensen koesteren goede gevoelens voor de jaren ’80. Ook op het gebied van auto’s. Maffe kleuren met enorme stickers waren populair, evenals benamingen die nergens op slaan en marketingdingetjes waar je geen zak aan hebt. Zo hoefde je maar een piepkleine turbo op een Opel te schroeven om hem vervolgens helemaal uit te dossen met het woord ’turbo’ overal.
Een andere auto die zich schuldig maakt aan het fout wat we nu zo goed vinden, is een Subaru Justy bij de occasions. En nee, dit is niet een ‘slappe’ Justy. De auto heeft namelijk een aantal gedaantes gehad en bij elke nieuwe generatie nam het af. De derde generatie was een gerebadgede Suzuki Swift, de vierde generatie een Suzuki Ignis met een Subaru-logo, de vijfde generatie was zelfs een Daihatsu (Sirion II met Subaru-logo) en de ‘zesde generatie’ is de Trezia, laten we het daar maar helemaal niet over hebben.
De eerste en tweede generatie waren uniek voor Subaru. Het begon dus bij de Justy I. Een kleine hatchback die een bekend recept lijkt te volgen, die van de VW Polo en Ford Fiesta. Hij debuteerde in 1984. Hij had wel een unieke eigenschap: het was een doodnormaal brikkie met AWD.
Je kon de Justy ook krijgen zonder AWD en die was in Nederland een stuk populairder. Voor een Justy AWD moet je goed zoeken. Toeslaan dus, als er eentje wordt verkocht. Wat nu het geval is.
Een import maakt de status van een auto altijd iets lastiger, maar dat bouwjaar 2002 slaat nergens op. Nee, het betreft eentje uit 1988 die zeer recent naar ons land gehaald is. De auto kenmerkt zich door meegespoten bumpers met rode ‘pinstripes’. En omdat ze er zo trots op zijn: grote stickers met ‘4WD’ op de zijkant, samen met de tekst 4WD in het rood in de bumper geplaatst. Een persoonlijke touch is de achterruit-sticker met een zonsondergang erop.
De verkoper zegt in de beschrijving: qua opties kan ik kort zijn, die zijn er niet. En inderdaad, vooral in het interieur kun je zien dat de auto schittert in eenvoud. Het enige wat je krijgt als ‘luxe’ is een radio. Wel krijg je een mooie mix van zwart en rood, met de vloermatten in enorm knalrood en een streepjespatroon op de stoelen en deurbekleding.
Door een (wellicht tactisch gefotografeerde) reflectie in het instrumentenpaneel kunnen we geen exacte kilometerstand lezen. De advertentie zegt 80.000 km, maar daar direct naast staat ook dat het een Toyota Land Cruiser is. Dat is ietwat dubieus. Qua verhaal zou de auto uit de collectie van een Subaru-verzamelaar komen. De staat is smetteloos en je zal volgens de verkoper alleen gebruikssporen aantreffen.
De Subaru Justy in kwestie mag naar een nieuwe eigenaar voor 3.750 euro. Een autootje met zo veel karakter, mét vierwielaandrijving waardoor je er ook gewoon veilig mee kunt crossen in de winter. Als je even de dubieuze data dubbelcheckt, zou je zo een geweldig karakteristiek winterautootje kunnen scoren. Reageren en/of een bod doen kan op de Marktplaats-advertentie.
Robert zegt
The devil is in the details. Wieldoppen. Antenne buiten op de A-stijl. Carrosseriekleur zichtbaar in het interieur. Afgetopt met die funky stoffen bekleding. De jaren tachtig spot on, zoals het heurt.
Gave MP vondst ??
mercedesclsfan zegt
Bij Audi en Porsche betaal je de prijs van deze Subaru enkel om het buitenkleurtje ook binnenin op de inlegplaatjes te krijgen.
HZW zegt
Dan moet het eerst wel winter worden.
Calimero zegt
Geen geld € 3.750,00 voor een Landcruiser uit 2002 met slechts 80.000km op de teller.
Alleen die 1000 cc motor maakt het dan weer minder interessant ;-)
Ok’e genoeg gelachen; als je in de markt bent voor een Justy van deze generatie,en hem de vraagprijs waard vind, gewoon doen. Maar om hem als winterauto te gebruiken met pekel op de weg ( oke deze winter is de pekel veel minder talrijk aanwezig geweest) Dat zou ergens toch zonde zijn. Maar ieder zijn keuze.
E34M5Touring zegt
In Zwitserland zie ik ze wel eens. Vaak met een sneeuwschuiver ervoor. Deze ziet er wel strak uit nog.
joshua85 zegt
Mijn eerste auto was een subaru vivio 4×4 900cc 4cilinder automaat fijn karretje was dat en donders snel,
baardmijt zegt
@joshua85: Donders snel én 900cc. Dat is een heel bijzondere Vivio geweest. Omgedoopt tot Ixoo.
joshua85 zegt
@baardmijt: hoezo ding woog nog geen 750kg op 80pk in combinatie met de automaat en 4×4 waren de stoplicht sprintjes altijd leuk, en in de winter met gladheid helemaal ,maar de topsnelheid was idd 130 windje mee, maar daar was die ook niet voor bedoeld he
baardmijt zegt
Tachtig peekaas?!? Werkelijk?
Ja, dan zal ie inderdaad best vlot aanvoelen. Maar dan is de top ook hoger.
Ik heb een FWD Vivio met op papier 44 pk, die loopt al 142 km/u volgens GPS.
Natuurlijk is de 4WD variant wat zwaarder en zijn er wat meer verliezen in de aandrijflijn, maar als ie werkelijk 80 pk had, dan liep ie echt harder. Of het moet de automaat zijn die de topsnelheid beperkt, dat zou kunnen.
Ik wist niet van het bestaan van een 900cc versie af. Ding heet Vivio omdat het een 660cc (658 om precies te zijn) motortje heeft. VI (6) VI (6) O (0). Ik heb het niet verzonnen.
Vandaar mijn reactie dat het een bijzondere Vivio was en eigenlijk nu een Ixoo. Was dat een ombouw door een enthousiasteling uitgevoerd of echt af-fabriek 900cc?
robert110 zegt
Gaaf ding. En met volwaardige 4WD en dus geen AWD. De Justy heeft namelijk geen differentieel voor de vier wiel aandrijving. Het is of FWD (vrij uniek voor een auto met 4WD) of met een druk op de knop 4WD met dus een permanente 50/50 krachtverdeling voor en achter.
Op de weg heb je er dus geen ruk aan, maar in de sneeuw of op het onverhard is het superieur tegenover AWD.
lekbak zegt
@robert110: subaru is sowieso een beetje eigenwijs. Als ik het goed heb begrepen hebben ze sinds de jaren ‘90 (bijna?) allemaal een permanente awd met een soort lsd als middendiff. Afhankelijk van de uitvoering gaat 10 tot 50% van het koppel naar de achterwielen en zodra er snelheidsverschil is spert hij zodat het gewoon 50% is.
Wat mij betreft is dat een beter systeem dan 4×4 met gesloten midden. Dit kan je tenminste ook op de weg gebruiken en zorgt er daarmee voor dat je minder snel in een slip raakt. Maar je hebt er ondertussen wel net zoveel aan als je in de drek zit.
momo zegt
@loek: advertentie is gewoon tweemaal gebruikt. Waarschijnlijk de eerste keer voor de land cruiser en dan nu voor de Justy. Verklaart al het dubieuze dat jij constateerde.
moveyourmind zegt
Leuk, maar er staat een nog veel leukere Subaru op Martplaats… Een donkerblauwe SVX. Bijna 25 jaar oud, maar nog steeds een bijzondere en mooie auto.
_Eend_ zegt
Wauw. Ik heb iemand gekend die zo’n ding heeft gehad. Wat een ruimteschip was dat toen (en nog steeds)
sabrerator zegt
@moveyourmind:
Eind jaren ‘90 werkte ik bij het iconische motorenrevisiebedrijf VEGE-Motoren in Spijkenisse en de oprichter leefde toen nog. Deze oude heer Versteeg had zo’n SVX, en naar verluid nog een tweede voor zijn vrouw.
Echt goed rijden kon hij niet meer en de bumpers waren dus niet helemaal fris meer.
Maar ik moet altijd nog aan die man denken als ik zo’n SVX zie of ervan hoor.
izimo zegt
Mijn eerste auto, een witte 2WD
maxidyne zegt
Geweldig! Als ik nog ruimte had gehad dan had ik hem gebeld. Heb zelf een Vivio 4×4. Hartstikke leuk in de winter.
maxidyne zegt
@maxidyne: gebeld = gekocht.
flik2punt0 zegt
Prachtig leuk zo!
mustang750supersnake zegt
heeft alleen gebruikerssporen……hmmm,nogal n breed begrip?
kniesoor zegt
Uit de tijd, dat ook japanse auto’s nog flink konden roesten. Maar daar lijkt dit exemplaar geen last van te hebben. Gènâg ahtootsje.
Dizono zegt
Turbo erop, voorste aandrijfassen eruit en gaan!
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
kevdutchie zegt
Een maat van me heeft er een met E-CVT, geinige auto’s met vooruitstrevende techniek!