Het zijn niet alleen de oude Ferrari’s van deze wereld die grote bedragen opleveren.
Meer dan zeven miljoen dollar voor een Peugeot. Tja, het was dan ook geen 206. Het gaat hier om een L45 Grand Prix Two-Seater uit 1914. Het was coureur Ralph Mulford die in 1916 met deze auto als derde wist te eindigen, tijdens de Indianapolis 500 Mile.
In die periode had de Two-Seater een drieliter motor onder de kap. Later kwam daar een 4.5-liter viercilinder voor in de plaats. Het blok levert 112 pk bij 2.800 t/pm. Volgens veilinghuis Bonhams is de Peugeot in staat om probleemloos een snelheid van 160 km/u te bereiken. De motor is gereviseerd in 2000 en de auto was onder meer tijdens het Goodwood Festival of Speed (2003, 2011) en op Pebble Beach (2014) te zien.
Hoewel de Peugeot geen races heeft gewonnen, leverde de klassieker toch een mooi bedrag op. Dit heeft mede te maken met het feit dat deze auto chassis no.1 heeft. Ditzelfde geldt voor de motor. De auto is geveild in Los Angeles voor 7.260.000 dollar, omgerekend 6.131.756 euro.
Graafke zegt
Gaaf zeg die styling van de achterzijde!
Alfarobert zegt
History he,dat doet veel met de prijs. In 1914 hadden ze zeker verloren van Alfa Romeo?
Koos zegt
@Alfarobert: toen bestond Alfa Romeo nog niet. Was toen nog A.L.F.A. Pas in 1916 is Romeo er bij gekomen :-)
babybenz zegt
@Alfarobert: Valt me mee dat je niet over de nieuwe Giulia Q begint die “beter is dan elke andere auto die er bestaat”.
#fanboy
marinepower zegt
Red Bull stickers erop en gaan!!!
desjonnies zegt
Hoewel ik heden ten dage bijzonder teleurgesteld ben over de lijn die Peugeot voert, mag men niet vergeten dat de Gebr. Peugeot een immense bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van het fenomeen automobiel.
Ettore Bugatti heeft in 1905 bijvoorbeeld de illustere voorvader van de 107, ontworpen de BéBé Peugeot, die tot 1916 in productie is geweest.
En een naam als Darl’Mat een Parijse dealert en carrossier die oa de 402 naar LeMans bracht in 1938, ook deze kosten een vermogen.
Hier de pre-107 :
http://www.heartofireland.eu/media/catalog/product/cache/1/image/848x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/1/b197_bebe_peugeot_.jpg
ghost zegt
@desjonnies: mee eens, die hedendaagse lijnen gaan nergens meer over. Zeker niet in vergelijking met deze klassieke racer.
rufctr01 zegt
@ghost: tja, geldt dat niet voor de meeste merken? VW’s zijn het toonbeeld van saaiheid ( zien er ook niet uit trouwens) Citroën heeft dat eigenwijze ook niet meer, Opel willen ze niet meer, slaat ook niet aan, Renault is ook gewoontjes, Audi’s lijken allemaal teveel op elkaar, alle Engelse merken zijn weg….
Wij willen dit toch? Wij willen in saaie voorspelbare auto’s rijden.
fouadski zegt
@rufctr01: en onze vaghater is weer aanwezig
599gto zegt
@ghost: https://d37kchilwfgjy4.cloudfront.net/occasions/121013/c58faea060f1209af694ffd6d4b805ab.jpg
Niets mis mee mijn favoriete stadsautootje
rufctr01 zegt
Gave racer om te bezitten, weer eens wat anders dan een Ferrari of een Porsche.
fanboy zegt
De enige manier waarop een 206 meer op kan brengen dan deze Peugeot is door hem alleen maar met goud te maken.
technofreak zegt
Huh? Staat er nu “GM” onder de vuldop op de uitgelichte foto? Vooruitziende blik met het overnemen van Opel van GM? ;-)
Rob zegt
Afkomstig uit de collectie van Lindley en Ann Bothwell. Zij zijn eigenlijk de ‘uitvinders’ van het racen met historische racewagens. Hier een foto van Lindley met een deel van zijn werkelijk imposante collectie:
http://1.bp.blogspot.com/-ZNbjHNEB07c/VKI4WylErTI/AAAAAAADf98/dBIbjXe2tyY/s1600/20140308_203049%2B(1).jpg
Na het overlijden van Lindley 1986 bleef Ann de collectie beheren. Ann overleed in 2016. Ergens wel jammer dat die jarenlange collectie nu uit elkaar gevallen is.