Was inderdaad, naar huidige maatstaven stelt het allemaal niet zo veel meer voor. Destijds was het misschien wel hét bewijs dat diesel een heel valide keus was voor personenwagens.
Diesel. Het is nog steeds een woord dat gevoelig ligt voor menig automobilist, maar begin jaren ’60 moest je wel heel erg op je centen zitten om voor een diesel te kiezen. Ze waren tergend traag, maakten een takkeherrie en voorgloeien duurde een eeuwigheid. En dan waren ze ook nog eens een stuk duurder in aanschaf! Van veel modellen was dan ook niet eens een dieselversie leverbaar, het waren vooral Mercedes-Benz en Peugeot die zich met het satanssap bezighielden.
In die dagen gold het aloude principe ‘race on sunday, sell on monday’ nog, of ze wilden dat in ieder geval geloven. Racen met een diesel tegen benzineauto’s was echter uitgesloten, daarvoor waren ze simpelweg te traag, hoe hard je ook je best deed. Om toch het trage en stinkende imago van zich af te schudden, besloot Peugeot daarom maar te gaan racen tegen de klok.
Hoewel enkel de 404 Berline, Familiale en Pickup vanaf 1965 leverbaar waren met de bekende Idenor dieselmotor, besloot Peugeot voor haar recordpogingen een 404 Coupé te onthoofden. De auto kreeg een deel van zijn dak terug, een heel klein deel om precies te zijn. Om de auto zo gestroomlijnd mogelijk te maken, zat de coureur onder een soort koepeltje en was de auto verder zo glad mogelijk gehouden. Ook de bumpers en deurgrepen moesten het veld ruimen in de zoektocht naar snelheid.
De gewone 404 Diesel was alles behalve snel. De gang naar honderd duurde liefst 25.5 seconden, terwijl de rek er bij 130 kilometer per uur wel uit was. Deze gestroomlijnde recordwagen deed het beter. Met zijn 2.2 liter diesel haalde de auto een snelheid van 160 kilometer per uur op de kombaan van Montlhery. En dan heb ik het niet over topsnelheid, maar over de gemiddelde snelheid die een vijftal coureurs in 72 uur reden. Non stop (en zonder errors)!
In totaal weet Peugeot in 1965 40 verschillende records te breken met deze 404. Zouden ze toen ooit hebben durven dromen dat hun Peugeot in 2009 de 24 uur van Le Mans zou winnen met een dieselauto?
lincoln zegt
Geweldig .. Wat een schatje ..
3 wielbouten zijn altijd cute ..
a45edition1 zegt
@lincoln: rare jongens die Finnen
desjonnies zegt
@lincoln:
Echt, gewoon weer van mythische proporties zo’n opmerking !
audicoupe84 zegt
Diesel record uit 1934 http://blog.modernmechanix.com/mags/ModernMechanix/2-1934/diesel_car.jpg in 1970 http://www.history-of-cars.com/images/opel/1970-diesel-rekordwagen-gt-011.jpg en Mercedes http://www.car-revs-daily.com/wp-content/uploads/2014/12/1970_Mercedes-Benz_C111-II_06.jpg
peug206 zegt
Toch een pittig wagentje voor die tijd. Eentje die ik nog niet kende, thanx!
martinus zegt
Diesels.. tegenwoordig zijn het vooral opgefokte mini blokjes aan de beademing van een of twee turbo’s
mercedesclk350 zegt
Moet je wel willen om heel groot diesel op je zijkant te hebben staan. Achja.
Ozan zegt
Stiekem heb ik diesels, sinds de 525tds van paps, altijd wel kunnen waarderen. Lekker veel koppel bij lage toeren en ik moet toegeven dat ik dat zware diesel roffeltje ook wel wat vind hebben.
We hebben er dan ook twee voor de deur staan, de 520d F10 van pa en mijn Ford Feest met 1.6 tdci blokkie.
Denk alleen dat de buren wat minder blij zijn wanneer we ’s nachts met stationair draaiende motor in het hof staan te wachten op het openen van de carport..
robert110 zegt
@Ozan: Je ben niet alleen. Ik ben echt een liefhebber van diesels. Lage toeren, veel koppel, daar houd ik wel van. En een echte goede diesel hoor ik liever dan een Italiaanse sportauto (maar die discussie zal ik hier wel van iedereen verliezen). Het geluid van de Defender 300tdi met custom uitlaad zal ik nooit vergeten. Mijn mening leek even te veranderen toen ik tijdens mijn srage in Canada een 5.4 V8 (07 Ford f-150) te leen kreeg, maar dat was snel voorbij toen ik moest tanken. Zo’n V8 trekt als de tering maar zuipt als een malle. Nee dan maar een echt goede diesel, die trekt tenminste als een malle maar je huilt je geen ongeluk bij de pomp.
Ozan zegt
@robert110: kijk, iemand die het begrijpt! ^^
sportevo zegt
160 gemiddeld maar wat was zijn topsnelheid?
clarkson zegt
@sportevo: Je zou denken dat dat ook meteen de topsnelheid is op de kombaan. Lekker duidelijk weer ab.
willeme zegt
@clarkson: 160 is de gemiddelde snelheid. Dus inclusief stops voor banden- en rijderswissels. De topsnelheid lag rond de 180-190 het was een marathon, geen sprint.
Topsnelheid telt niet met dit soort records. Het gaat om de hoogste gemiddelde snelheidZ
sportevo zegt
@willeme: tuurlijk, het gaat om het gemiddelde maar ik vind het ook wel mooi om de top te weten. Dacht al wel dat het in die gebieden zou liggen.
clarkson zegt
@sportevo: Vind ik ook hoor. Zeker als er staat dat het de snelste diesel uit 1965 was.
mrB zegt
@sportevo: 161, misschien 162. Als je 2 uur volgas rijd, is 1 minuut acceleratie en 30 seconden desceleratie nauwelijks meer van invloed.
ocda zegt
In de staat waar ik nu in ben hadikmookzoontworpen ;-)
alfablog zegt
Onze eerste Paugeot was een 404 diesel als opvolger van een Ford 12m. Kan me er weinig van herinneren behalve dat we een keer op de handrem een bestemming in Duitsland moesten bereiken omdat de remmen waren uitgevallen. Drie 504gl benzines zouden nog volgen. Vond en vind de 404 een mooie auto, zeker de achterkant.
str8six zegt
Laat ’t GroenLinks maar niet horen…
pinut187 zegt
@str8six: @Groenlinks psssst..
Alfarobert zegt
Gas is om op te koken,diesel om te stoken en benzine om op te rijden.Ooit gehoord bij de Alfaclub.Deel die mening nog steeds.
coffeecup zegt
@Alfarobert: jammer dat die zogenaamde alfisten dan niet erkennen dat de JTD-ontwikkeling het bedrijf mede overeind heeft gehouden…
slickrick zegt
@Alfarobert: tja, dan heb je even over het hoofd gezien dat de moderne common rail diesel technologie door fiat is uitgevonden, (later door Bosch gekocht ) alfa 100% van fiat …..
lekbak zegt
Diesels van nu zijn stil, zuinig, licht, snel, sterk en beter dan ooit.
Maar dit zijn de motoren die mijn hart sneller doen kloppen. Het geluid is onovertroffen nagelend. De techniek is simpel, ze zijn zwaar en langzaam, maar absoluut onverwoestbaar. Dit blokje draait nu nog waarschijnlijk nog steeds ergens in Afrika om een waterpomp aan te drijven.
Verpak zo’n motor in een dergelijke auto en ik wil er eentje. Wat een heerlijke creatie!
rrk147 zegt
Toch geinig om te lezen, dat de diesel toen zo werd verguisd en we daar nu om lachen. Want het bleek toch een succesvolle brandstof te zijn. Wellicht gaat dat met de hybride of elektrische auto net zo. En lachen onze nazaten ook om de stugge houding van de huidige petrolheads omtrent hybrides en elektrische auto’s.
desjonnies zegt
Met 130 toen was het de snelste in Dieselland, de 404 liet de Mercedes 190 D (heckflosse) ponton en zeker de Austin Cambridge Diesel ruim achter zich !
Ooit een stuk gelezen dat het record zelf breken voor de rijders stom vervelend was, het vond plaats op het circuit van Montlhery, ten zuiden van Parijs wat een kombaan was.
Eén van de rijders was zo verveeld dat’ie probeerde zo dicht mogelijk langs een paaltje te rausen met 160, waar een grote zwarte kraai was neergestreken om de hele boel gade te slaan !
Of het gelukt is weet ik niet, wel dat de cockpit van deze 404 bijzonder klein en benauwend is, het originele houten Nardi stuur er nog steeds in zit en het ding in topconditie is en gekoesterd wordt door de mannen van het Peugeot museum in Socheaux.
De Diesels van Peugeot met hun karakteristieke geluid, kwamen oorspronkelijk van Indenor, een bedrijf dat later door Peugeot is opgeslokt,
Hier de mannen na het binnenhalen van de records :
https://gaycarboys.files.wordpress.com/2015/06/404-diesel-record-1965-gbaycarboys-1.jpg