Deze Peugeot 205 op Marktplaats kost je een Vinex-huis.
Peugeot had in de jaren ’80 en ’90 een sterk nummer te pakken met de 205. De B-segmenter werd in 1983 al voorgesteld aan het publiek en hield het uiteindelijk vol tot en met 1999. In de laatste jaren was de luxe ‘Gentry’ met leder en hout nog altijd niet te versmaden. In totaal voelden zo’n vijf miljoen klanten zich lekkerder in een Peugeot 205. Frankrijk bewees dus andermaal dat het goed is in de wat kleinere auto’s.
Ook de liefhebbert kwam aan zijn (m/v/i) trekken. Die kon namelijk opteren voor de GTi. Een 1.6 of later 1.9 liter grote vierpitter maakte van de lichte 205 een waar bommetje. Maar, het kon allemaal nog (veel) heftiger. Voor echte, welgestelde scheurneuzen, was er namelijk de 205 Turbo 16. Dit was een homologatie speciaaltje om te voldoen aan het onvolprezen FIA Group B reglement. Net als van andere auto’s als de Ford RS200 en Lancia Delta S4 Stradale, werden er 200 exemplaren gemaakt voor de openbare weg.
Pedigree had de 205 Turbo 16 dus in overvloed. Peugeot won er in 1985 en in 1986 het kampioenschap rally mee. Zowel in het kampioenschap voor constructeurs als het kampioenschap voor rijders. In 1985 ging de kettingrokende en ietwat corpulente Timo Salonen aan de haal met de titel. In 1986 was het de beurt aan diens landgenoot Juha Kankkunen. Beiden waren uiteraard Fins. De teambaas was overigens Jean Todt, die je beter kent van zijn tijd bij Ferrari en zijn voorliefde voor horloges.
De Turbo 16-versie voor de straat had een relatief bescheiden 197 pk. Onder de kap huist een 1.8 liter vierpitter met 16 soupapes en twee nokkenassen. Let wel, 197 klinkt nu niet meer als veel vermogen. Maar dat was in die tijd gewoon fors, zeker voor een lichte auto als de 205. Ondanks vierwielaandrijving woog de bij Heuliez vervaardigde en bij Simca afgebouwde 205 Turbo 16 maar 980 kilo. De motor werd overdwars achter de inzittenden geplaatst. de versnellingsbak kwam van de -jawel- Citroën SM.
Uiterlijk lijkt de 205 Turbo 16 (of T16) heel erg op de gewone 205. Maar, schijn bedriegt. De homologatie-special is namelijk veertien centimeter breder en elf centimeter langer dan een normale 205. De hele achterkant scharniert naar boven als bij een Delta S4, om toegang te geven tot de motor. Peugeot heeft echter haar best gedaan de auto alsnog de look van een gewone 205 te geven, om er marketing-technisch het meeste uit te slepen.
Later werd dit trucje nogmaals gebruikt. De basis van de 205 T16 werd namelijk gebruikt voor de 405 T16 die na het afschaffen van Group B meedeed in onder andere de Dakar rally. Er bestaat overigens ook een 405 T16 voor de straat, echter is dat dan (helaas) weer níet een 205 T16 in vermomming, maar ‘gewoon’ een hete 405.
Enfin, het is dus echt een speciaal ding, zo’n 205 T16. Zoals je verwacht had, is de prijs ook niet mals. Een 205 GTi is qua prijs al lang niet meer leuk en dit apparaat doet daar nog een paar scheppen bovenop. Forse scheppen ook. De vraagprijs op Marktplaats bedraagt namelijk 375.000 Euro. Achetez alors!
Dank @rachid voor de tip!
MaartenD zegt
Vragen kan altijd😂😂😂
ggj1987 zegt
Vroeger (2006) vroegen ze hier rond de 50k voor en dat vond men toen al stevig
kennone zegt
Geloof mij, dat hij er sowieso 3ton voor gaat krijgen
lekkerlinksrijden zegt
Je kan het altijd proberen, als er 1 is die het betaald is het goed
Robert zegt
“Ondanks vierwielaandrijving woog de bij Heuliez vervaardigde en bij Simca afgebouwde 205 Turbo 16 maar 980 kilo.”
Volgens de advertentietekst weegt dit bommetje op wielen 1242 kilo en bedraagt het bruto voertuiggewicht zelfs 1350 kg.
En verder wat @maarten020 zegt; die vraagprijs zal zeker niet altijd in lijn zijn met de marktwaarde. Natuurlijk, zeldzaamheid en pedigree komt met een prijs, maar je kunt de waarde ook overschatten,
Onehp zegt
@Robert juist, in de praktijk weegt ie dus als een GR Yaris die met zijn 260pk en ook brede heupen opeens een koopje lijkt… Rijdt ook nog eens een stuk beter, die 205 was echt een ruwe schets met nog veel werk aan..
pa045 zegt
Hier zijn slechts 200 exemplaren ooit van gemaakt. Dit is geen 911 of M3 waar er tig van verkocht en nog steeds te koop zijn.
De prijzen van deze auto’s stijgen al jaren. Of dit te veel is? Als je er 1 wilt, zoek dan eens een goedekopere.
rfocus zegt
Deze is 175.000 goedkoper!
https://autobahn.eu/artikel/7091/te-koop-peugeot-205-voor-eur200-000
Nog te duur lijkt mij.
rfocus zegt
Oh sorry adv is uit 2016! Misschien de zelfde 205?
Frankypanky zegt
Leuk ding,
Maar bijna 400k is redelijk aan de prijs … Idem als het een (rijtjes)huis betreft. Het lijkt wel of iedereen in Nederland een maandloon van 4k (4000 euro) heeft?
jjcp zegt
Prijs lijkt me best netjes, gemiddelde marktwaarde over de laatste 5 jaar ligt op 494.000 leert een snelle google search.
ouwedibbes83 zegt
Gebruik je die vaker? En zo ja, is die betrouwbaar of heb je er niet zoveel aan?
maxidyne zegt
Audi Sport quattro heeft 306 pk. Dan is 197 pk wel wat magertjes voor een wagen uit hetzelfde tijdperk. Maar wel een bruut ding om te zien.
406_v6 zegt
Die 197PK was vrij makkelijk tot 350PK op te schroeven (1e versie) in de 2e versie was 500PK mogelijk. Dan was het een beest van een auto.
drdre1 zegt
MP advertentie: Carrosserievorm: personenbus 🤔
drtim zegt
Uit de advertentie:
“Passie is het gevoel dat wij delen met onze relaties.”
Say what?
kennone zegt
DROOM!!!