Neem een sympathiek stadsgebakje, verhuis de motor naar achteren, schroef er een turbo op en win vervolgens de Rally van Monte Carlo. Da’s in het kort het recept van deze 205 T16, die binnenkort onder de hamer gaat.
Voor de jongere lezers onder ons, de titel is een verwijzing naar de slogan waarmee het guitige Peugeootje in eigen land aan de man/vrouw is gebracht. Dat gewone 205’je heeft overigens bar weinig te maken met de 205 T16 die binnenkort door RM Sotheby’s geveild gaat worden. Veel meer dan koplampen en voorruit zul je niet kunnen uitwisselen met het productiemodel.
Peugeot bouwde de T16’s voor het zowel beroemde als beruchte Groep B-klassement en daar boekten de wagens de nodige successen. Deze Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 1 Group B, zoals de wagen zich voluit laat noemen, wist in 1985 als snelste het parcours van de Rally van Monte Carlo en de Zweedse Rally af te leggen. Dat kwam deels door het kundige sturen van Ari Vatanen als ook door de 1775 cc metende viercilinder die in Evolution 1-trim goed was voor zo’n 350 pk. Speedfreaks moeten even doorzoeken naar een Evolution 2, die het zelfs tot 500 pk schopt. Wil je er ook je wekelijkse boodschappen mee doen, dan raad ik je deze iets beschaafdere straatversie aan. De 205 T16 behaalde ook successen in de Dakar-rally, nadat in 1986 met het Group B-kampioenschap werd gestopt en was eveneens razendsnel op het gravel van Pikes Peak.
Goed, qua vermogen blijft er met dit specifieke exemplaar dus iets te wensen over, qua historie zit het wel snor. En dat is ook precies de reden dat RM Sotheby’s verwacht zo’n 600.000 tot 800.000 euro op te halen met deze 205 T16. Gelukkig heb je nog even tijd om te sparen, op 14 mei wordt de auto afgehamerd in Monaco. Een meer toepasselijke locatie kan de 205 zich niet wensen. Omdat de auto zo leuk is hieronder nog een fijn setje foto’s van welleer. Niet allemaal specifiek deze auto -die staat bovenaan het artikel- maar dat mag de pret niet drukken!
martijn11 zegt
???
rocky zegt
Het is en blijft toch wel een lekker dik dingetje! Ik weet het niet meer precies maar ik had heel veel posters aan mijn wand hangen van deze 205 T16…. en als ik het geld zou hebben (zucht…), zou ik hem wel ophalen en netjes betalen!
renegade zegt
Heerlijke gallery! Voert me terug naar mijn jonge jaren waar ik complete rallyes na zat te spelen met de Bburago 1:43 205 T16… ?
renegade zegt
De 405 T16 was trouwens ook een te gek apparaat
rufctr01 zegt
@renegade: was toen idd mooi, ik zie Ari Vatanen nog zo door de woestijn crossen met een Daf X1 TurboTwin van Jan de Rooy achter hem aan!
qoekje zegt
@rufctr01: het is net of hoor ik hier allard kalff praten
Dizono zegt
@qoekje: dan waren de spaties denk ik iets langer geweest
xiran zegt
@renegade: gelukkig minder zeldzaam/gewild dus iets vriendelijker geprijsd. Helaas is de prijs voor mij onhaalbaar.
erwh zegt
@renegade: grappig genoeg is dat onderhuids praktisch dezelfde auto, alleen iets langer dan de 205. Daarnaast was de 405 turbo 16 een coupé, wat uniek was want er zat geen 405 coupé in het normale gamma.
kennone zegt
Mooi!!
henkp1 zegt
Erg leuke auto. Geweldige auto zelfs!
Trucje hadden ze wel afgekeken van Renault natuurlijk, 5 Turbo met motor achterin, enigszins verbreed en winnaar van diverse rallyes, waaronder ook de Monte Carlo.
henkhupelschoten zegt
@henkp1: Ho ho Turbo 2! De plaatselijke Renault dealer hier heeft een Renault 5 turbo en een Renault 5 Alpine GT (?) in restauratie staan, komen volgensmij tegen de zomer op intermep. Renault 5 is ook een geweldige wagen zeg, lijkt ongelooflijk sterk op een Mini Cooper.
Dizono zegt
@henkhupelschoten: de Turbo 2 kwam pas toen bleek dat de eerste 200(?) exemplaren voor homologatie verkocht waren en er nog altijd vraag was. Het is een wat verbeterde versie, maar de eerste Renault 5 Turbo was wel degelijk volgens hetzelfde recept gebouwd.
henkhupelschoten zegt
@Dizono: Dan heb ik niks gezegd!
Dizono zegt
@henkhupelschoten: ik sprak niet helemaal de waarheid zag ik net. De origine R5 Turbo heeft wat meer alu delen, die bij de Turbo 2 zijn vervangen door standaard stalen R5-delen. De Turbo 2 was daardoor iets goedkoper.
desjonnies zegt
@henkp1:
Ab-so-luut NIET
Behalve dat ze hun succesnummer namen, is de 205 T16 volledig anders geconfigureerd, de motor staat dwars achter de voorstoelen en de wagen heeft 4WD, de 5-Turbo heeft de motor in de lengte richting achter de voorstoelen en de bak erachter, zodat 4WD of AWD een moeilijker te bereiken configuratie wordt.
PSA heeft eigenlijk een mix gemaakt van Audi en Renault
potjak zegt
Prachtig, oude tijden. Had vroeger (ik was toen 8 jaar) een hele stapel met posters van de plaatselijke dealer gekregen. Man wat was ik er blij mee.
moveyourmind zegt
Goud…
Puur goud had Peugeot ineens in handen met de 205… Het PSA-concern balanceerde eind jaren zeventig, begin jaren tachtig op de rand van de financiële afgrond. De 205 kwam maar nét op tijd en gelukkig voor Peugeot was het een enorm succes. Niet zo gek, nog steeds is de 205 een markante verschijning. Én Peugeot was zo slim om met uitvoeringen te komen als de Gti.
Het besluit om de 205 om te bouwen naar een rallykanon was helemaal geniaal. Het succes in de rallysport straalde af op de gewone modellen en deed het imago van het ietwat saaie Peugeot goed. Marketing op zijn best, vooral omdat het vooraf niet bedacht was, maar het merk met veel geluk de juiste keuzes had gemaakt.
Dizono zegt
@moveyourmind: Amen! En met als meest zichtbare link deze fantastische 205 Rallye
https://ranwhenparkeddotnet.files.wordpress.com/2012/12/peugeot-205-rallye-3.jpg
Och, wat zou ik er daar toch graag eentje van in m’n garage hebben staan.
henkhupelschoten zegt
@Dizono: Die gekleurde streepjes, mijn god wat ziet dat er heerlijk uit!
Arnoud zegt
@Dizono:
De 1.3 ralley is de eerste meters minstens zo snel als de 1.9GTi. En dan heb ik gelijk de twee meest begeerlijke betaalbare 205’s genoemd.
moveyourmind zegt
@Dizono: Alleen al die velgen…
Simpel, maar geniaal met het diepliggende velgbed… Bijna net zo mooi als de welbekende lichtmetalen velgen van de 205 Gti…
Weer genoeg getriggerd om de hele avond op alle autosites naar pareltjes uit de jaren tachtig te zoeken.
sydney zegt
@moveyourmind: Zijn dat niet precies dezelfde wielen van de 106 Rallye? Ik heb die auto in ’98 bijna gekocht maar ben toen toch voor de veel modernere en gloedjenieuwe 206 gegaan.Die Rallye velgen wilde ik ook onder mijn auto maar durfde het toch niet aan; witte Rallye velgen onder een zwarte net niet basis 206 vond als een vlag op een modderschuit..
moveyourmind zegt
@sydney: De 106 Rallye had inderdaad dezelfde stalen velgen… Die passen qua maat ook onder de 206, maar ben het met je eens dat dat niet de meest sterke combinatie is, zeker onder een basic 206.
Bij een wat dikkere 206 zouden de OZ’s van de 206 die in de Rallyesport gebruikt werd erg gaaf zijn. Alleen daar ben je een vermogen voor kwijt… Als je er nog aan kan komen.
motoragent zegt
@sydney: Dit exemplaar heeft inderdaad de 14″ inch ‘steelies’ van de 106 Rallye. Origineel rolt een 205 Rallye op 13″ staal, herkenbaar aan de ronde gaten.
De 14″ steelies van de 106 Rallye hebben de onmiskenbare ruitvormige gaten die hier te zien zijn.
desjonnies zegt
@moveyourmind:
Ja en weet je, het meest ironische aan de ‘renaissance’ van Peugeot of PSA is dat de CEO toen Jacques Calvet een bankier was, die compleet eigengereid als een soort van zonnekoning de boel heeft gereorganiseerd, hard heeft ingegrepen en Peugeot, Citroën en Simca (Talbot) snoeihard heeft laten integreren; anders waren er zeker Britse Leyland toestanden ontstaan of voortsukkelende merken zoals in het FIAT concern.
Calvet vertelde ooit in een interview weinig tot niets van auto’s te weten, maar toen de Sport afdeling de plannen voor deze über 205 lanceerde, was hij meteen enthousiast en zag hij de enorme kansen om het 205 nummer NOG groter te maken.
Jammer genoeg is er na zijn vertrek nooit een man met kleauten van zijn formaat teruggekomen, hij was eigenwijs en eigengereid maar hij wist feilloos naar de juiste mensen te luisteren !
moveyourmind zegt
@desjonnies: Mooie interessante toevoeging, dat soort achtergrondinformatie is altijd welkom. Het enige wat me nog bijgebleven is van Calvet is een uitspraak van hem in een interview dat hij zich een roepende in de woestijn voelde… Als ik me niet vergis ging dat over de opmars van de Japanse merken en voorzag Calvet problemen als er niet ingegrepen werd met importbeperkende maatregelen of lagere belastingdruk voor Europese fabrikanten…
Maar het fijne weet ik er niet meer van, ik was net in de pubertijd, zaken als belasting gingen nog volledig aan me voorbij en ik was te druk met zaken als hoe ik de Playboy stiekem kon kopen en zonder met mijn blik te verraden dat er iets geheimzinnigs in mijn rugzak zat naar mijn kamer kon snierken…
mrB zegt
-edit: oeps, gespleten persoonlijkheid… is inmiddels gefixt, dank!-
OT: Gave dingen die 205 T16’s. Peugeot zal dit niet snel nog een keer doen met een 108, al zou dat wel erg gaaf zijn. Motor achterin zo’n ukkie en dan vermogen naar 150-200 pk moet lachen zijn. Zouden er al twingo’s, die nieuwe, zijn met meer vermogen?
Shenkie zegt
Heerlijk, doet oude tijden herleven.
Vroeger werden mijn broer en ik samen met de buurjongens nog weleens naar school gebracht door de tuinman van de buren in de 205 van de buurvrouw.
Zodra hij achter het stuur kroop zei hij; ‘Jongens, ik heet Schoenmakers maar voor jullie is het Schumacher de komende 10 min!’. Hop zo met 2 wielen de bocht door!
gecko75 zegt
Doe toch maar die delta S4 van van de week
Dutchdriftking zegt
Wat een dikkert, maar doe mij maar een quattro.
erwh zegt
@dutchdriftking: tot je in beide hebt gereden. De Quattro was een enorm houterig rijdende bak die volgens de coureurs (o.a. Herr Walter) voornamelijk bezig was met overal rechtdoor gaan. De Peugeot en later de Delta S4, waren aanzienlijk uitgebalanceerder.
Dutchdriftking zegt
@erwh: Ik heb beiden nooit gereden en zal dit ook nooit doen. Maar ik vind de Quattro zo dik!
tjorque zegt
Ik heb plaats op de oprit, breng maar!
PeugeotGTI zegt
PeugeotSport op z’n best. De T16 was echt een kanon. Zeker even begeerlijk als een 037, Quattro of 6R4. Maar toch, die Delta S4, hnnnnnnnngggg..!
mrrallycross zegt
Heerlijk maar toch liever een rs200
pinut187 zegt
Had hier vroeger een speelgoed autootje van, als ik het me goed herinner met een Shell logo op het dak, heerlijk mooi bakkie al blijft de Delta mijn alltime favorite!
205zonderdak zegt
Jammer dat het geen cabrio is? ???
desjonnies zegt
Nooit ernaast gezeten maar menig 205’je mogen aanschouwen bij lokale rallies.
De grap van die dingen was eigenlijk dat ze zo ontieglijk op een ‘gewone’ 205 leken, dat er een heleboel mensen waren die niet zagen wanneer er een heuse T16 stond !
Ik bedoel een RS 200, Metro 6R4 of een Manta 400 waren allemaal echte dikkerds om te zien met grote bolle schermen en een agressieve uitstraling
Dit was eigenlijk een soort van king-size 205 om te zien, meer niet en dat was eigenlijk heel knap van Peugeot om je wagen in het echt er min of meer uit te laten zien als een gewoon productie model
stephane8200 zegt
@dizono: de auto is op €500.000 – pass – afgehamerd door de, overigens Nederlandse, veilingmeester. Niet verkocht dus.