De rijke verzamelaar kan de knip trekken, want er komt weer een hoop mooi spul op de markt.
Zo heeft modegoeroe Tommy Hilfiger kennelijk genoeg van zijn Ferrari Enzo uit 2003. Misschien konden de 660 pk’s uit de atmosferische V12 de fashion mogul toch niet bekoren, maar wellicht moesten er de nodige liquide middelen worden vrijgemaakt. Vooralsnog weet geen mens het. In elk geval zijn van de Enzo 400 exemplaren gebouwd en tegenwoordig wisselen ze voor miljoenen van eigenaar. Een prima investering dus.
Er gaan bij de veiling van RM Sotheby’s te Arizona nog meer Ferrari’s onder de hamer, waarvan we er nog eentje uit pikken. Een zwarte F50 zie je immers niet elke dag. Een deel van de autoliefhebbers zal daar niet rouwig om zijn. De F50 staat immers niet bekend als de kroon op het werk van Pininfarina. Toch heb ik en (langzamerhand) velen met mij een zwak voor de auto die simpelweg trager was dan z’n voorganger: de F40.
Verder is het aanbod een mooie mix van jong en oud. Andere hoogtepuntjes zijn de volgende fraaie wagens:
- 1939 Bugatti Type 57 Cabriolet by Letourneur et Marchand
- 1930 Cadillac V-16 Roadster by Fleetwood
- 1937 Cord 812 Supercharged Phaeton
- 2001 Lamborghini Diablo 6.0
- 2011 Porsche 911 GT2 RS
Plaatjes checkt u in de gallery, alle kavels check je hier.
super zegt
Die cadillac is leuk voor een hotrod project
ohoogeveen zegt
@super: ga je mond spoelen
lincoln zegt
@super:
Dat dachten ze bij Cadillac in 1930 ook .. en dit is het resultaat ..
tenaci zegt
Oei…. die Bugatti en die Cord! Waanzinnig! (rest natuurlijk ook…)
mopar zegt
Die Cadillac V16 en met name die Cord zijn echt fantastische automobielen. Uit een tijdperk dat Amerikaanse auto’s nog ver superieur waren op vrijwel alle oppervlakken in vergelijking met hun Europese concurrenten.
Rob zegt
@mopar:
*kuch!* Frankrijk *kuch!*
lincoln zegt
@rob:
Horsch en Hispano Suiza ..
Verder kom ik effe niet ..
Rob zegt
@lincoln:
Voisin Mylord, Bugatti Royale, Bucciali V12; konden zich zeker meten met de eerst lichting Cadillacs met V16. Neemt niet weg dat die Cadillac natuurlijk het neusje van de zalm is. Die Cord ook. En dan had je ook nog merken als Packard, DuPont en Duesenberg natuurlijk. Maar kwa styling neig ik toch meer naar Frankrijk.
lincoln zegt
@rob:
1930 .. toch het jaar van de grote slachting van exclusieve meuk na de grote depressie ..
Frankrijk spande waarschijnlijk idd wel de kroon in de protserige styling van voor 1940 ..
En waren samen met Amerika het meest innovatief ..
Metallurgisch gezien was Detroit wel een betere voedingsbodem ..
mopar zegt
@Rob: die Royale is een wagen die het vooral van zijn uiterlijk moest hebben. Een Packard V12 of een Duesenberg Supercharged is qua techniek veel geavanceerder dan de Bugatti.
En als we het toch over Packard hebben, zij bouwden een V12 die zo gebalanceerd was dat zelfs Enzo Ferrari himself extreem onder de indruk was. Zo erg zelfs dat hij door de Packard zelf ook V12 motoren in zijn ferraris is gaan bouwen.
tenaci zegt
@Rob: volgens mij was de Cord 812 oorspronkelijk bedoeld als Duesenberg, maar omdat hij eigenlijk te klein was (het zou een baby-Duesenberg moeten worden) was men bang dat de rijke clientèle zou vinden dat hun merk te grabbel gegooid zou worden als deze wagen ook een Duesenberg zou heten. Daarom werd het Cord.
dirkiii zegt
@lincoln: delahaye
lincoln zegt
@dirkiii:
Kwam toch wel iets later met achterlijk grote motoren op de markt ..
En dat waren niet van die loepzuivere naaimachines als van Cadillac of Lincoln ..
406_v6 zegt
@mopar: Duesenberg, Maybach Zeppelin DS8, Hispano Suiza, Mercedes met diverse modellen….neemt niet weg dat ik in de markt ben voor de Caddy V16 als ik vanavond de lotto heb gewonnen.
mopar zegt
@406_v6: Duesenberg is Amerikaans mijn beste :)
406_v6 zegt
@mopar: facepalm….je hebt natuurlijk gelijk
autofreaker zegt
Geef mij maar de Bugatti en F50 de enzo mag ook wel :)
lambo4all zegt
Poah, die zwarte F50! die zou ik verkiezen boven een F40, wat een prachtbak.
philipf zegt
@lambo4all: maar zou je die ook verkiezen boven de lamborghini?
roppp zegt
@philipf: die Lambo is idd wel heel gaaf.
davelepeef zegt
@philipf: HELL YEAH
buutvrij zegt
Caddilac maakt tegenwoordig weer auto’s die superieur zijn aan europese auto’s. Iets met grote sedsn en nürburgring..
lincoln zegt
@buutvrij:
Bugatti is ook weer aardig priemiejum aan het worden de laatste tijd ..
mashell zegt
@buutvrij: maar de meest premium auto van allemaal blijft de Radical SR8. Die heeft het zachtste kunststof, het fijnste leer, het grootste schuifdak, het snelste navigatiesysteem, de prettigst draaiende knoppen en de nauwste naden tussen de verschillende interieurdelen.
dromedaris zegt
Snap niet wrm de F50 zo ondergewaardeerd wordt/werd qua design. Ik ben er mee opgegroeid en het is dankzij deze auto dat ik een autoliefhebber werd.
Author zegt
Hier nog een! Veel vetter blok dan de F40 + hij zit tenminste fatsoenlijk in elkaar zonder beunhaasachtige kitranden en dergelijke. En dat geluidje…
dunhozzie zegt
@MauritsH: ik snap jullie wel, maar toch. De F40 ziet er gewoon veel gemener uit.
Misschien wel de droom: de F40, met afwerking & blok van de F50. Ga ik iig van zwijmelen.
mashell zegt
@dromedaris: ohh maar dat snap ik wel. Van de proporties in het design van de F50 klopt niet veel, het is een onsamenhangend geheel. De voorruit is te stijl, het achterdek is te lang, de gaten in de neus, nou ja zijn nogal lelijk. De F40 was een lompe primitieve gorilla met die typische jaren 80 grote turbo maar qua design veel samenhangender.
str8six zegt
Poh, er is maar een absolute winnaar in dit gezelschap en dat is wat mij betreft de Cord! Wat een gangsterbak!
tvr1974 zegt
F50 en dan de motor tunen naar de specs van de f50gt.. Dan ben je toch echt een stuk sneller dan de f40 en kun je echt uit de auto halen wat er in zat.. want feitelijk was de gewone f50 “underpowered” als je het zo mag stellen in tegenstelling tot zijn snellere gt broer.. dat was feitelijk ook de reden dat de auto wat “afgekraakt” werd.. de auto was te goed en kon makkelijk meer vermogen aan..
E34M5Touring zegt
Die Cord is echt prachtig. Vind een dichte nog mooier maar zo in deze kleur is zelfs de cabrio erg fraai!
loopjes zegt
Unieke Enzo! Bruin lederen interieur in combinatie met het Rosso Corsa is fenomenaal!
desjonnies zegt
Cord.
Stijl icoon en net zo vernieuwend als de DS dat in 1955 zou zijn.
Nadat Cord / Duesenberg failliet ging, heeft Hupmobile dit model overgenomen met minimale veranderingen, minder karakteristiek uiteraard.
Rob zegt
@desjonnies:
Hupmobile en ook Graham-Paige.
Zij maakten er overigens achterwielaandrijving van ipv de voorwielandrijving op de Cord.
maferick74 zegt
Gaat de ferrari f50 niet 1km p uur sneller dan de Ferrari F40? 325 om 324?
mrmiyagi1982 zegt
Die lambo aub. En die cadillac is ook gaaf.
En kan iemand mij uitleggen waarom iedereen op zo bugatti type 57 geilt? Dat vind ik echt zon lelijke auto’s.
Zelfde als de laatste 2 bugatti’s die zijn ook niet mooi… indrukwekkend. Ja mooi. nee. Type 57…. gewoon lelijk
Rob zegt
@mrmiyagi1982:
Deze variant van de Type 57 is inderdaad niet het meest mooie of begeerlijke ooit. Maar een 57 Grand Raid, 57 Atlantic, 57 Atalante of 57 Aravis; dat zijn toch wel echte stijliconen wat mij betreft..
mrmiyagi1982 zegt
@rob
nope vind ik alle ook niet mooi. Ik denk dat t echt smaken verschil is.
maar he ik rij manta dus tja dat zegt genoeg denk ik LOL
lincoln zegt
@mrmiyagi1982:
Er hangt idd een rare zweem om det merk ..
de enige Bugatti waar ik veel voor over heb is een Rembrandt Bugatti ..
Rob zegt
@mrmiyagi1982:
Snap ik, het is decadentie ten top. Moet je ding zijn ;-)
En wat lincoln zegt; er hangt een sfeertje om Bugatti heen, da’s haast nog erger dan de verafgoding van Ferrari’s ;-)
mrducky zegt
Doe mij de zwarte F50 maar. Waar kan ik tekenen?
pinut187 zegt
@mrducky: Bij RM Sotheby’s te Arizona, staat in het artikel..
thomasthomas zegt
Denk dat Tommy ook nog een leuke profit gaan maken en dat daarom alles weg mag voor het dubbele of meer.
tocae zegt
Niet dat ik voor het dilemma sta maar ik verkies een F50 toch steeds boven een F40, dat ie ’trager’ is vergeet ik waarschijnlijk snel zodra ik z’n V12 hoor huilen.
kniesoor zegt
Wil niéts afdoen aan de andere auto’s, maar man, die Cord, wat een plaatje is dat, de auto, die ik uit deze line-up verreweg het liefst zou hebben.
jeppie zegt
De wagen op de 3e foto is lekker zeg
Dutchdriftking zegt
Diablo of F50. Lastige keuze!
pinut187 zegt
@dutchdriftking: niet voor mij, ik neem de Lambo wel..
davelepeef zegt
Wat is die Porsche eigenlijk lelijk vergeleken met de rest… Als een slecht getunede Golf…