Deze smetteloze Subaru Legacy was mooi genoeg om een bijzondere koper aan te trekken.
Als je ergens een voorbeeld wil hebben van hoe snel technologie kan gaan, biedt Japan in de jaren ’90 genoeg soelaas. Als we ons enkel op de automarkt richten, is het puur aan het design al te zien dat er flinke stappen zijn gemaakt als je de auto’s van 1990 met die van 2000 vergelijkt.
Subaru Legacy
Neem de Subaru Legacy. Aan het einde van de jaren ’90 werd dat een iets meer visueel te onderscheiden auto met eveneens puike techniek aan boord. Hoe anders was dat bij de eerste generatie die zijn debuut maakte in 1989. Het was een dertien-in-een-dozijn-sedan op zijn Subaru’s: visueel was er weinig onderscheid van alle Japanse concurrenten in zijn tijd. Hij kwam er ook als stationwagon. Waarom de auto toch helemaal Subaru was: leverbaar met vierwielaandrijving en altijd met een viercilinder boxer aan boord. Helemaal de RS-versie was stiekem toch best leuk, mede dankzij inzet in de rallysport (Group A). Maar om het nou een ontwerp met veel sjeu te noemen…
‘Saaie wagon’
De woorden ‘snel’ en ‘rallysport’ schieten namelijk niet direct te binnen bij dit grijze, ietwat beige doorschijnende exemplaar van een eerste generatie Legacy Wagon. Ook de enorm kleine velgen (wieldoppen?) dragen niet bij aan het geheel. Het is het type auto wat nieuw werd gekocht door iemand die goedkoop een stationwagon wil rijden, maar een autofanaat lijkt het niet te zijn. Daar is het niet het type auto voor. Toch zit er meer aan deze Legacy dan het uiterlijk laat blijken.
Uitmuntend
De auto stond te koop op Craigslist in de VS en de verkoper had het lef om er een flinke bak geld voor te vragen. Dit is nou typisch zo’n soort auto die je voor 200 dollar en een kratje bier naar de laatste eigenaar stuurt. Tenminste, de Subaru Legacy van deze generatie. Dit exemplaar moest meer opleveren dan dat. Het is namelijk toch een iets mooier exemplaar dan andere Legacy’s om een aantal redenen. Het interieur is eentje, vooral veel beige, maar die kleur en de met bijna velours gevoerde stoelen is een typisch gevalletje ‘enkel beschikbaar op de duurste versie’. Dat is deze ook: het is de versie mét AWD.
Reden twee is de simpelweg uitmuntende staat van de Legacy. Het klinkt tegenstrijdig: wanneer er een kilometerstand van 215.000 mijlen (346.000 km) te lezen is, moet je niet durven om bij staat ‘excellent’ te zetten. We geven de verkoper echter niet ongelijk. De auto lijkt smetteloos.
Bijzondere koper
De verkoper doet zijn verhaal: het Craigslist-avontuur zat vol met bloed, zweet en tranen. Toch is er een mooie verkoop uitgekomen. Er zijn ‘slechts’ negen reacties uitgekomen. Een aantal daarvan waren fans die wilden zeggen hoe mooi de Legacy er nog bij stond.
Een stuk of drie waren serieuze biedingen, maar er waren ook nog mensen die niet zo blij waren met deze verkoper. Zonder ook maar de indruk te wekken dat ze geïnteresseerd waren als koper, moest de verkoper minstens één haatmail incasseren waarin de schrijver niet wil begrijpen hoe je zo veel kan vragen voor een 31 jaar oude Legacy.
Om toch bewijs te leveren dat er mensen zijn die de waarde van een dergelijke auto inschatten: hij is verkocht voor 6.800 dollar. Er was namelijk één koper die dat ervoor durfde te betalen: Subaru zelf! De verkoper werd benaderd door iemand van de Amerikaanse tak van Subaru die de auto wilde kopen namens Subaru of America. Deze zal daarna toegevoegd worden aan hun privécollectie in Camden, New Jersey.
We kunnen wel begrijpen dat zij hun kans schoon zagen. De staat van de auto, helemaal als je je bedenkt dat er 350.000 km op de klok staat, is indrukwekkend. De verkoper noemt dat dan ook geen manier om de prijs te drukken, maar een ‘bewijs van de mechanische sterkte van deze Legacy’. Heb jij nog een occasion met drie ton op de klok staan die rijp is voor Marktplaats, dan heb je bij deze de perfecte oneliner voor je advertentie. (via Craigslist, indien de advertentie verloopt heeft de verkoper hier een backup)
Jorrit zegt
De “enorm kleine velgen” valt wel mee hoor. Doodnormaal formaat voor die tijd. Daarnaast kan ik me bijna geen Legacy van dat type herinneren die die wieldoppen niet had.
Ik denk dat de wielen bij deze Legacy klein ogen door de ophanging; hij staat nogal hoog op zijn poten.
Calimero zegt
Ik ben benieuwd of Subaru Nederland ook een zelfde move zal maken zodra de Subaru waarin Frank Lammers in de Jumbo reclames rijd vrij komt voor de handel…….
Robert zegt
@milan0: ik denk het niet. In die bewuste reclames wordt de auto namelijk nogal eens geportretteerd als niet geheel vrij van kuren en sputterende oude bak.
pier zegt
De Legacy onderscheidt zich wel van de rest door de fraaie portieren zonder deurstijl. Ook vind ik het interieur voor die tijd helemaal niet zo slecht. Kijk eens naar een Passat of 5-serie uit die tijd, niet veel beter. Wel mooi dat Subaru hem in de collectie opneemt.
raoufff zegt
Mooi ding, alleen had de verkoper deze Soeb eerst langs onze Rikkert moeten sturen, dan had tie het dubbele van de verkoopprijs kunnen vangen.
henkp1 zegt
Geweldige wagen!
kevertje zegt
Wat goed. Nu komt dit spuuglelijke japanse blik tenminste de baan niet meer op.
Richmond zegt
@kevertje: nee van jou maken ze postzegels
kevertje zegt
Het zullen er helaas ook geen mooie zijn, dan. Maar Subaru kan je moeilijk een merk met een mooie design-taal noemen. Dit soort van auto’s haalden nauwelijks de boekjes zelfs in die tijd.
Richmond zegt
@kevertje: als je mooi gaat gebruiken als criterium voor wat je op de weg wilt zien dan moet je 70-80% naar de schroot sturen. Niet alleen saai Subaru design