
Ford kondigde aan dat hun sterke namen terug keren om onderscheid te maken. Een recente aanvraag laat zien welke namen we iets mee kunnen verwachten.
Ford heeft iets nieuws uitgevonden: iets ouds. Als je zoals Ford al jaren bestaat, kun je eens in je verleden graven om oude namen terug te pakken. Ford heeft immers steeds nieuwe namen gekozen, maar heeft nu een arsenaal met redelijk veel ‘gevestigde’ namen.
Recent nam collega @willeme jullie al mee op reis door de epische namen van Ford. We moeten wel alvast verklappen dat die namen helaas niet terugkeren. Voor wie uit een gezin met de betere huis-tuin-en-keuken-Fords komen is het wellicht beter nieuws. Ford heeft recent een aantal namen geregistreerd in Europa, Australië en Nieuw-Zeeland. Vijf namen. Let wel: er gaat iets mee gebeuren, maar wat het is weten we nog niet. Leuker is de namen van Ford in kwestie.

Capri
Als je Amerikaan of Australiër bent ken je wellicht bovenstaande auto. Dat is de laatste keer dat de naam Capri is gebruikt op een Ford of Mercury. Deze kleine roadster is echter niet de Capri die wij ons herinneren: dat is de sportauto uit de jaren ’70 en ’80 die door velen de Europese Mustang werd genoemd. We hebben een vermoeden dat de namen in kwestie iets gaan betekenen met crossovers en wellicht elektrische auto’s. Dus of er een epische Ford coupé terugkomt kunnen we aan de hand van deze namen niet vertellen.

Cortina
Dan eentje uit de categorie ‘je vader had er waarschijnlijk eentje’. De Ford-sedan aller Ford-sedans keert terug, of in ieder geval de naam. Want ook de Cortina staat tussen de geregistreerde namen van Ford. Niet de meest sexy naam, maar wel eentje die waarschijnlijk een hoop kinderen uit de jaren ’70 lekker nostalgisch maakt.

Escort
Een rallyheld van Ford uit de jaren ’60 tot en met ’90. Elke generatie heeft de nodige rally-voorbereidingen en dat alles terwijl ze gebaseerd zijn op de meest burgerlijke Ford die er is. De naam Escort is trouwens technisch gezien al een tijdje terug, als een sedan in China. Daar waren ooit EV-plannen voor, dus misschien dat de EV-variant ons continent ook bereikt. Dan wordt het een soort Fiesta sedan.

Granada
De enige Spaanse plaatsnaam die SEAT nooit heeft mogen claimen omdat Ford ‘m al had. De Granada was een flinke sedan van Ford die als grote broer van de Cortina ook genoeg jeugdsentiment zal opwekken. Qua historie zou het gaaf zijn als de nieuwe Ford Granada een soort topmodel wordt. Maar zoals gezegd is dat nog gissen.

Orion
We hebben de lijst met geregistreerde namen van Ford op alfabet gesorteerd en dan eindigen we helaas niet bij de meest spannende auto. De Orion is eigenlijk niks meer dan een Escort sedan. Wel een dik succes trouwens. Of de Escort en Orion gerelateerd aan elkaar zijn gaat ook nog een verrassing worden.

Een bonte verzameling oude namen van Ford en zoals gezegd: voor velen zal dit lekker veel sentiment opleveren. De volgende generatie kan zich weer verplaatsen in Cortina’s, Escorts en Granada’s. Nogmaals: misschien worden deze namen alleen geregistreerd voor een eenmalige actie of het vastleggen van hun oude namen. De tijd zal het leren. (via Ford Authority)
Ik wil de Sierra RS terug!
@porker: eens! De Cossies waren echt heel vet! En toen ook nog goed te betalen.
Die Capri
wat een mooi ding. Aan Granada heb ik nog goede herinneringen mijn oom had er 1 . was toen echt een machtig ding.
Capri. Cortina. Escort.
Ik was oprecht blij dat die dingen op een gegeven moment eindelijk van de weg af waren.
De Cortina werd volgens mij hier geleverd onder de naam Ford Taunus 12M. De motor zond zoveel trillingen en herrie door het chassis, dat ik er (écht waar) blaren van op mijn voeten kreeg.
Kortom: wat een droevenis.
En ja, ik ben zo oud.
De Cortina van de foto en z’n hoekige opvolger werden ook hier verkocht als Cortina. En hier op het Continent opgevolgd door de Taunus.
De Taunus 12M was een voorwielaandrijver, meen ik, de hogere nummers (die hadden ook andere carrosserieën) achterwielaandrijvers.
@amghans: De Taunus was hier al op de markt en werd naast de Cortina geleverd.
@amghans: de 12m,15m en de 17m waren alle 3 FWD met V4 motor. De V4 1,5 L werd ook in Saab 96 en de Matra 530 gebruikt, in de laatste als middenmotor.
Ford Cortina mk2, had ik hem ((nog) maar!
Vader van een vriendje had er (ook) één, zo’n hoekige in een vlotte uitvoering, een 1600GT, als ik me goed herinner. In een soort paars metallic.
@amghans: De perfecte uitvoering, een soort aubergine paars, heerlijke auto!
Capri, Cortina, escort. Dat snap ik nog. Maar de Orion….
@mc96: was wel het lelijke eendje in de Ford familie
Strakke lijn op die Capri…
Als die namen al terug komen worden het zeker ook sufs nee geen schrijffout
Wat creatief die schrijffout, zo knap gevonden. En tot zover het sarcasme.
Er is niks mis met cross overs, de markt vraagt er om. Je kunt wel de purist uithangen en een afkeer tonen van de moderne carrosserie vormen maar daarmee profileer je jezelf als een wereldvreemde grumpy old man. Johan Derksen heeft daar een carrière op gebouwd maar een lichtend voorbeeld is dat niet echt natuurlijk.
Escort lijkt me een prima naam voor een praktische elektrische cross over en Orion prima passen bij de leukere coupé versie daarvan.
Heeft toch gewoon met smaak te maken? Persoonlijk is voor mij de mooiste vorm een coupe…punt.
Dat men een cross-over probeert te pushen “omdat de markt erom vraagt” is begrijpelijk vanuit het standpunt van de constructeur maar daar stopt het dan ook. Het is niet omdat Janneke en Mieke met al hun kinderen naar iets praktisch, hoog zittend opzoek zijn dat ik hierin zou moeten meegaan, het blijven spuuglelijke dingen.
Het is zoals bij schoenen volgens Will & Grace: never use comfortable and nice in the same sentence when talking about shoes.
Ik zie graag Taunus TC1 terug.
En dan worden het zeker allemaal SUV’s?
Ah, die zwarte Cosworth is van een maat van me. Love it.
Ik kan me niet voorstellen dat in deze tijd de naam Escort terug komt. Ik zie de snow flakes al roeptoeteren op social media.
Ik vond de Scorpio altijd een erg mooie naam, doe die maar.
De capri een sportwagen noemen gaat mi te ver…eerder een sportieve auto