Soms kom je pareltjes tegen op Marktplaats. Zoals deze oude Lotus Esprit. Die heeft bijna geen kilometers op de teller staan.
De Lotus Esprit mag je met recht een icoon noemen. Zeker als er een V8 inzit. De auto is zelfs zo iconisch, dat onze zeer gewaardeerde collega @willeme er een special over heeft geschreven. En je weet, als dát gebeurt, dan heb je het gemaakt als auto. Maar wat maakt deze auto zo iconisch?
Nou, om te beginnen is het een Lotus. Ontworpen door Georgetto Giugiaro, naar de denkbeelden van de even zo iconische Colin Chapman. Dat wil zeggen, licht en wendbaar, niet voorzien van te veel opsmuk en vooral in te zetten als rij-ijzer. Oorspronkelijk alleen leverbaar met viercilinders, maar later kwam er de V8 bij.
Neem daarna mee dat de Lotus Esprit schitterde in de nodige James Bondfilms en natuurlijk in Pretty Woman en ja, je hebt een auto die collectief in het geheugen is gestampt van iedere zichzelf respecterende autoliefhebber. Waarvan akte.
Deze Lotus Esprit V8 heeft bijna geen kilometers
Als er eentje te koop komt, is het vaak maar afwachten wat je krijgt. Aangezien de Lotus Esprit een Britse auto is die zijn oorsprong in de jaren 70 heeft, weet je zeker dat ze er niet betrouwbaarder op worden naarmate er meer kilometers op de teller worden gezet. Nou, dat is bij deze niet het geval.
Er staat er nu namelijk eentje te koop in Nederland die nog niet eens is ingereden, zo weinig kilometers staan er op de teller. In totaal is er slechts 5.867.000 meter mee gereden. Dat wil zeggen, 5867 kilometers. In 23 jaar, want de auto is uit 1998.
Zoals het een Britse sportwagen betaamt is dit exemplaar donkergroen en het interieur is uitgevoerd in cognackleurig leder. Alle opties die je wil zitten erop en ook de onderhoudshistorie is bekend. Al zal dat een dun boekje zijn, met zo weinig kilometers. De motor is zoals gezegd een 3.5 liter V8. Niet helemaal zoals Chapman het gewild zou hebben, maar wel vet!
Deze Lotus heeft zo weinig gereden, omdat hij het grootste deel van zijn leven in een showroom heeft gestaan als eye-catcher. En dat is het, een blikvanger eerste klas.
Wat kost deze oude Lotus Esprit V8?
Het zal je niet verbazen dat het geen goedkope auto is. Sterker, het is een heel dure auto. De verkoper vraagt er namelijk 95.000 euro voor. Maar dan heb je wel een zo goed als nieuwe Lotus Esprit V8 uit 1998.
Alleen rest dan de vraag, wat doe je ermee als je hem koopt? Als je ermee gaat rijden, ontdoe je hem van zijn USP, namelijk de lage kilometerstand. Dan is de investering van 95K een heel domme geweest. Maar hem in de garage zetten en er alleen maar naar kijken is óók zonde, daar is hij namelijk niet voor gemaakt… Kortom, een duivels dilemma.
Hou jij wel van lastige keuzes, dan kun je de advertentie hier bekijken!
mattr zegt
Mooie bak! Die achterlichten komen ergens bekend voor… Ford Escort?
Loek zegt
@mattr: Toyota Corolla/Sprinter (AE86) als ik me niet vergis.
rulefollower zegt
Hoe kan je Basic Instinct vergeten?
ar156sw zegt
“Dan is de investering van 95K een heel domme geweest”
Als je het als investering bekijkt wel. Aan de andere kant: zet het af tegen 95K aan een nieuwe (of jong gebruikte) sportwagen uitgeven, dan is de vraag waar je, per euro, meer plezier aan gaat beleven. En dan zou deze best eens hoog kunnen scoren, ook als je er gewoon 5 tot 10 duizend KM
per jaar mee gaat rijden…
p993 zegt
@ar156sw: iem die wil rijden kan vast een goedkoper exempl vinden. Dus deze is voor verzamelaar…maakt de doelgroep wel stuk kleiner
rollingstoned zegt
Zo worden ze niet meer gemaakt 😍
vaakbenjetebang zegt
Wat mij betreft is de Esprit vooral een icoon in de pre-Stevens-incarnaties, en dan vooral met de viercilinder turbomotor. Neemt niet weg dat deze uitvoering ook niet te versmaden is, maar gaaf als-ie is… eigenlijk past die V8 net zo veel bij Lotus als ananas op een pizza thuishoort.
iphonistvongates zegt
Mooie iconische auto maar lastige/zware koppeling en een vreselijk slechte versnellingsbak voor zo’n auto. 😉
kniesoor zegt
Prachtauto, word je hebberig van.
rendomjoeser zegt
Iconische sportauto’s met een lage kilometerstand worden toch alleen maar duurder? €95.000 is maar een fractie meer dan een kale destijds kostte (ca. €93.000). Iets mee aan de hand of een gouden deal dus.
vacano zegt
Voor die prijs heb je een Excel ’86, Elan 130 S cabrio ’68, Elite ’77 en een Évora ’10 of een Elan S 2+2 ’75.
lightisride zegt
Een Lotus waar weinig in gereden is is niet speciaal een goeie. En dan die opgeklopte tekst: de juiste kleurcombinatie. Helemaal niet. oud groen met beige is misschien leuk voor een oude MG, om met je tweed jacket in te zitten, maar een Esprit heb je liever in minder ouderwets. De eerste serie is mooi in wit met roodleer, bijvoorbeeld. Deze doet het goed in oranje of geel.
deze verkoper lijkt mij een beetje te surfen op een hype zonder er zelf feeling mee te hebben.
p993 zegt
@lightisride: helemaal eens mbt kleuren!!
toniominestrone zegt
Altijd een hoog kitcar gehalte gehad.
mustang750supersnake zegt
zou em zo willen….
Alfarobert zegt
Gewoon gaan gebruiken voor de zondagse ritjes. Jij rijdt iets waar je trots op bent,wat je mooi vindt.Dat kunnen de meeste automobilisten niet zeggen die je tegenkomt op zondag.
z3cabby zegt
@Nicolas “Zoals het een Britse sportwagen betaamt is dit exemplaar donkergroen en het interieur is uitgevoerd in cognackleurig leder”. Wellicht ben ik kleurendoof, maar dit interieur is volgens mij beige of zandkleurig. Cognackleur ziet er roodbruin uit.