En hij staat te koop in het Zuiden des Lands.
Op dit moment kun je bij Lexus aankloppen voor de GS-F. Deze heeft een atmosferische 5.0 V8 onder de kap, goed voor 477 pk. Dat lijkt een surplus aan vermogen, maar de concurrentie (Audi RS6, BMW M5, Giulia Quadrifoglio) blaast de Lexus compleet weg met hun turbo-motoren. Je mag eigenlijk niet klagen over een kleine 500 pk, maar volgens Wouter is daar toch voldoende reden toe3.
Je kunt natuurlijk halsstarrig blijven vasthouden aan natuurlijk ademende motoren, je kunt er ook gewoon een hele dikke turbo op schroeven. Dat is wat de vorige eigenaar van deze eerste generatie Lexus LS400 deed met diens 4.0 V8. Standaard goed voor 264 pk, maar met een ‘Garrett GT3582R Turbo, grote intercooler, grotere injectoren, Bosch brandstofpomp, custom uitlaatspruitstukken+uitlaatsysteem, 50mm dumpvalve, 50mm externe wastegate en een ECU Master EMU vrij programmeerbaar motormanagement systeem,’ komt het vermogen nu boven de 600 pk uit en bedraagt het koppel ruim 800 Nm. Kijk, dat zijn de betere waarden.
Niet alleen de motor werd aangepast, ook bak en onderstel kregen een update. De klassieke viertrapsautomaat werd onder handen genomen, waardoor deze nu razendsnel, maar ook behoorlijk bruut van verzet wisselt. Verder is de Lexus voorzien van een schroefset en betere schijven en klauwen. Van buiten verraden alleen de verlaging en de dikke wielen dat deze LS niet meer standaard is.
Lexussen hebben de naam betrouwbaar te zijn, hoe dat zit met deze anabolen-LS is nog maar de vraag. Het feit dat de Martkplaats-advertentie meldt dat er 5000 km geleden nog nieuwe zuigerveren, drijfstanglagers, koppakkingen en kopbouten is voorzien, geef echter een vermoeden. Toch een gokje wagen? Zorg dan dat je 13.500 euro bij elkaar sprokkelt en reis af naar Helmond. Daar staat deze sleeper eerste klas namelijk te koop.
Met dank aan Caspar voor de tip!
mrrallycross zegt
Lekker zo een sleeper
Alfarobert zegt
Bak geld in geinvesteerd dus.Eigenaar zal hem niet voor niks weg doen.Problemcar?
nasty zegt
@Alfarobert: of gewoon tijd voor een nieuw project
tuutertuuter zegt
@Alfarobert: Als jij in 4 jaar 10.000 euro aan je hobby uitgeeft hoeft dat niet per sé weggegooid geld te zijn. Je hebt daar waarschijnlijk ontzettend van kunnen genieten.
x3ro zegt
@tuutertuuter: Kan je vertellen dat je het hier niet red met 10 ruggen over 4 jaar.
G-Ammo zegt
@x3ro: als je veel zelf kan, zou dat best kunnen :)
beemerc zegt
1 op 4 rijden huuuuhhhh
viezefreddyw zegt
Wat een fantastisch monster! Zo’n LS vind ik sowieso al een erg gave bak, deze is natuurlijk al helemaal tof.
rdamnn zegt
Of 4 op 1 huhhh
melkkoe zegt
Zal met 600 pk ongetwijfeld erg snel zijn. Maar ik vermoed dat de rs6 met qauttro en moderne automaat toch wat vlotter is
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@melkkoe: deze lexus is wel weer een heel stuk lichter
sanderz28 zegt
Geniaal!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Fantastisch! Als je ziet wat ze in Japan allemaal doen met Lexussen… Heb ook al een twintig turbo versie gezien. Gekkies!
Senne zegt
@svenska_aeroplan_ab: Twintig turbo is wel aardig gek ja !
joostm91 zegt
Ex van Max? :)
riddertevoet zegt
Er staat me nog helder voor de geest hoe ‘Christopher Moltisanti’ in de pilot van The Sopranos iemand omver kegelde in zo’n Lexus LS.
dafmaf zegt
@riddertevoet: Uit de tijd dat Lexi kopieën waren van Mercedes. Dit is een S-klasse uit die tijd. Er was ook een onbeschaamde SLK-kopie.
awesome zegt
@dafmaf: een SLK kopie?
Als je doelt op de SC430 sla je de plank wel een beetje mis.
dafmaf zegt
@awesome: Vind je? Ik vind ze op elkaar lijken als een iPhone 6s en een Galaxy S6.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/1st_Mercedes-Benz_SLK.jpg
https://www.carsbase.com/photo/Wald-Lexus_SC430_mp538_pic_26240.jpg
awesome zegt
@dafmaf: De lexus is een paar segmenten hoger gepositioneerd, formaatje E-cabrio. Niet te vergelijken dus.
En qua looks? Totaal niet! De SC430 was ongeveer de eerste lexus met een eigen gezicht, de hele auto lijkt in niets op een SLK.
dafmaf zegt
@awesome: Grappig. Ik zie meer overeenkomsten, jij meer verschillen. Niets wereldschokkends verder.
Mielie zegt
@riddertevoet: en terecht, ze kregen nog geld van ‘m. ?
toyotafortuner zegt
Behoorlijk gave wagen, zo’n LS. Nu al helemaal! <3
clarkson zegt
Veel pk’s voor dat geld. Maar voor de rest ziet het er niet uit. Saai apparaat.
hacker zegt
Standaard 264pk
Nu: 600pk
Standaard: 100% betrouwbaar
Nu: 20% betrouwbaar
Sir_Vmax zegt
@hacker: een transmissie die bruut schakelt met 600pk… Ik voel m al aankomen..
DennisS65B40 zegt
@srthellcat: en klappen dat die maakt!! Laatste keer dat ie schakelde kwam er een ENORME klap..
flik2punt0 zegt
Das wel een dikke sleeper, en dat in nederland! Alleen de prijs is wel verdacht laag voor een wagen met al die aanpassingen, krom chassis?
awesome zegt
Ik sla mijn geld liever stuk op deze http://link.marktplaats.nl/m1052769957?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=87530
zweed zegt
@awesome: @awesome
autodrop zegt
Veel mooier dan de “Duitse eenheidsworsten van nu”.
trident zegt
@autodrop: deze is gebaseerd op duitse eenheidsworst
redbeams zegt
@trident: Het gaat ook om het stukje “nu” ?
pinut187 zegt
Lekkere sleeper maar hoe lang dit allemaal nog goed gaat is de vraag..
allesmetturbo zegt
Nice! + turbo is altijd goed :D
skid zegt
Helmond? Nou nee.
Bart_V zegt
@skid: let maar op op ik kom katte meppen
x3ro zegt
Hoop geblaat van mensen die weer geen verstand ervan hebben. Auto staat in Helmond waar ik altijd mijn GTItjes en nu mij ST in onderhoud heb. De gebruiker is voorheen actief geweest op extreme machines. Ook alle suggestieve onzin in het geschreven stuk. Word een hoop gesuggereerd zonder ergens verstand van te hebben. Omtrent de prijs die zogenaamd verdacht laag is, voor tussen de 4 en 7 ruggen pik je een LS op. Hoeveel rendement denk je van je turboinvestering terug te zien? Juist daar gaat niemand 20 ruggen voor neerleggen. Reden van vertrek? Tijd voor iets anders. Eigenaar heeft namelijk ook een 500+ pk S4 gehad en dit is zijn hobby.
bofkont zegt
@x3ro: Ook jij hebt geen idee van de betrouwbaarheid van deze wagen, al ken je het bedrijf.
Dus er wordt terecht gewaarschuwd.
x3ro zegt
@bofkont: Er worden dingen gesuggereerd aan de hand van wat er 5000 kilometer geleden aan onderhoud gepleegd is. Dat er wat vaker dingen preventief vervangen worden bij een aangepakt blok als dit is normaal. Ken ook het hele verhaal van diegene die deze ombouw gedaan heeft en hem altijd in onderhoud heeft gehad. Heb dan net wat meer achtergrond informatie lijkt mij..
bofkont zegt
@x3ro: nogmaals dat zegt niets over de betrouwbaarheid , een mooi verhaal kan iedereen vertellen.
hahaha zegt
@x3ro: Is dit die wagen met een oliekoeler van 2 of 3k?
Dat was toen een drama op dat forum.
gash zegt
Zo’n wagen blijft altijd een speciaal project waaraan je veel meer tijd besteed dan een standaard exemplaar. Gigantisch leuk project, kan ook best een betrouwbare wagen zijn, maar op een bepaald moment bent je er klaar mee en is het tijd voor een ander om de handschoen op te pakken. (of slopen en in delen verkopen………)
w0o0dy zegt
Zou leuk zijn om er een S65/Sl65 bak oid onder te kunnen bouwen.. of de Zf 8 traps-bak.. maar goed dat gaat serieus geld kosten en of het ooit goed past??
willeme zegt
@w0o0dy: Past allebei niet. Extreme tuningsprojecten wordt er vaak terug gegrepen op de Borg Warner T-56 of de ZF uit de Corvette ZR-1. Die zijn relatief compact, eenvoudig te plaatsen, kunnen énorm veel koppel en vermogen aan en hebben standaard lekker lange verhoudingen.
Dit is een ander leuk projectje met een Lexus motor met 1.000pk, in een Omega sleeper:
http://rats.no/omega_tg.html
w0o0dy zegt
@willeme: hier een plaatje van een adapter voor een BMW ZF… is dat niet de 8 traps? Of heeft BMW vlook al veel eerder ZF gebruikt?
http://www.widowsportscars.co.uk/#!1uz-fe-to-zf-bmw-adapter/zoom/c1vat/image_1s4s
Homer55 zegt
@w0o0dy: Zo’n ZF 8 traps is de hoeren automaat in de auto industrie. Iedereen maakt er gebruik van en dat vind ik jammer. Maakt alle auto’s een beetje “hetzelfde”.
Dutchdriftking zegt
joekel van een sleeper. Jammer van de afschuwelijke velgen.
awesome zegt
@dutchdriftking: nee joh! Juist door die velgen moet ik denken aan de oude videoclips van Jay-Z en kornuiten. Can’t knock the hustle!
amgc63 zegt
Afgesteld door sky-engineering. ?
giulio zegt
Met dit soort ‘slapers’ moet ik altijd weer denken aan momenten dat boyracers bij 180 of 220 km per uur op mijn bumper staan te drukken, om te laten zien dat ze nog een stuk harder gaan. Om ze 10 minuten later weer voorbij te stuiven omdat ze bang zijn dat de motor het niet houdt..
Op de Duitse autobahn that is..
jannemaneke zegt
Dergelijke auto’s worden ook wel sleepers genoemd omdat ze vroeg of laat voor goed inslapen…
Wat ik ook twijfelachtig vind: ze hebben de originele transmissie geupdate zodat die razendsnel zou schakelen. Indien dit om een klassieke automaat gaat wat hebben ze er dan aan gedaan? Het binnenwerk vervangen door een dubbel clutch automaat? Twijfelachtig verhaaltje hoor.
x3ro zegt
@jannemaneke: De klassieke automaatbak is nogal op comfort gericht daar het de Aziatische S-klasse betreft. Gezien zo’n bak gewoon softwarematig wordt aangestuurd is hier ook zat in te herschrijven zodat het de kant op gaat van een Lexus LS met sportstand. Stap meer weet op je fiets met al die kennis.
jannemaneke zegt
@x3ro: een klassieke automaat kan men gewoonweg niet razendsnel doen schakelen door een simpele softwarematige update. Indien u dit gelooft dan gelooft u waarschijnlijk nog in zwarte piet.
x3ro zegt
@jannemaneke: Lees mijn comment nog maar eens. Heb het nergens over razendsnel schakelen, alleen over het aanpassen van de standaard op comfort gerichte automaat zodat deze vlotter schakelt. “Indien u dit gelooft dan gelooft u waarschijnlijk nog in zwarte piet.” Toevallig een zware tijd gehad op de basisschool?
deepep zegt
Orgineel staan die auto’s als erg betrouwbaar te boek.
Denk dat je er best nog wat mee kan rijden nu er gesmeed spul in zit. Logisch dat het alsnog heeft moeten gebeuren na 5k km.
Leuke sleeper!
Jochempie zegt
Liever met een 2JZ dan zo’n geturbode V8…