Deze BMW is oud, maar toch heel goed voor het milieu.
Over het algemeen worden nieuwe auto’s als beter voor het milieu gezien dan oude auto’s. Dan gaat het niet alleen om EV’s, maar ook om auto’s met een moderne verbrandingsmotor. Eisen voor emissies worden telkens scherper gesteld, dus er zit natuurlijk een kern van waarheid in deze gedachtengang. Wat dat betreft is het ook raar dat mede door torenhoge belastingen op auto’s in Nederland, Jan Modaal het moet doen met een gebakje van gemiddeld 11 jaar oud.
Oud is goed?
De strengere eisen hebben echter ook nadelen. Soms blijken innovaties juist tot ongewenste effecten te leiden. Zo wordt directe inspuiting wel gelinkt aan uitstoot van extra fijnstof. Tevens zijn er velen die van mening zijn dat zo’n moderne turbotor veel minder lang meegaat dan een oudere motor met lekker veel inhoud. Dat werkt mee aan een soort wegwerp-mentaliteit, die natuurlijk absoluut niet duurzaam is.
Klassieker die goed is voor het milieu
Een ‘oplossing’ die we al vaker gezien hebben voor deze kwestie, is de klassieker met elektrische aandrijving. De epische stijl en klasse van zo’n oude auto wordt dan behouden, evenals de plaatwerkdelen die niet op de sloop belanden. Milieuafficionados kunnen je echter ook niet de maat nemen vanwege de geurige dampen die de motor uitstoot.
Lichtgewicht
Bavaria Econs heeft dit trucje nu toegepast op de BMW 2002. De blepper is inmiddels stokoud, maar met een elektrotorretje onder de kap word je uit geen enkel stadscentrum geweerd. De motor ligt in dit geval achterin de auto en drijft -uiteraard- alleen de juiste wielen aan. Extra premium dus. Hoewel de motor maar 161 pk levert, motiveert deze de auto toch om in 6,2 seconden naar de honderd te snellen. De auto weegt ondanks de accu’s namelijk maar 1.150 kilo. De beloofde actieradius is 290 kilometer.
Elektro of Econ
Althans, deze cijfers gelden voor de 2002te ‘Elektro’. Er komt echter ook meteen een speciaaltje, in de vorm van de 2002te ‘Econ’. Deze heeft 250 pk, met de hand uitgeklopte spatschermen en een interieur dat volledig is opgetrokken uit duurzame materialen. Met dat laatste wordt in dit geval dan niet PFAS bedoeld, want dat is iets té duurzaam in letterlijke zin. Koop dan?
geelbarrel zegt
Rijdt zeker mooi.. benzine motir mis je niet, die klinkt pas wat als ie in heuvelklim spec is
911targa zegt
Rape!
Bella Macchina zegt
Dit rijdt toch absoluut niet op dezelfde wijze als het origineel wat nu net de echte charme is van een classic. Ik blijf hopen op een biobrandstof waar de oudjes mee om kunnen en zo op zomerse zondagen toch nog te mogen rijden waar we willen.
mashell zegt
Ik ga er vanuit dat echte klassiekers (laten we zeggen van voor 1980) gewoon op echte benzine mogen blijven rijden. Als de rest van het wagenpark dan schoon is maken die paar klassiekers niet echt meer uit.
Bella Macchina zegt
Er komen alsmaar meer Lage Emissie Zones en met mijn oude Alfa mocht ik niet meer tot bij mijn woonst. Ik ben ervan overtuigd dat eens er geen nieuwe ICE’s verkocht mogen worden (2030-2035) het voor dit soort auto’s voorbij is. Daarom dat sommigen nu overgaan naar elektrificatie maar dat vind ik dus jammer/zonde.
maotje zegt
@Bella Macchina: je woont in belgie?
maotje zegt
@Bella Macchina: waarom hopen op biobrandstof? Je kan toch gewoon reguliere benzine tanken. Is overal gewoon verkrijgbaar.
golf1985 zegt
@Bella Macchina: ik rijd met die van mij uit 1985 gewoon elke dag. Nieuw blok in gelegd die onwijs veel zuiniger is en beel leuker rijd. Tuurlijk de auto’s voor 1980 moeten ook blijven bestaan maar denk dat we niet 123 van benzine afkomen hoor. Oja de mijne word zeker niet omgebouwd naar een EV!
Johanneke zegt
Goed voor het milieu is een boom planten. EV’s zijn minder slecht voor het milieu. Maar wel lache, zeker omdat ie nog best rap is.
VeniVidiVici zegt
@Johanneke: Fout! EV’s zijn HEEL slecht voor het milieu, maar alleen minder slecht voor de portemonnee.
Johanneke zegt
Vergeleken met ICE auto’s zijn EV’s echt wel minder slecht. Dat is al duizend keer bewezen. Tegen 3 keer niet, net zoals dat er 2 papers zijn die roepen dat vaccinaties voor autisme zorgen, en coca cola af en toe een project betaald welke als doel heeft bewijs vinden hoe niet slecht hun producten wel niet zijn.
O plaat zegt
Verkrachting van een klassieker. Wil je een klassieker ga dan voor oude techniek. Zoek je iets nieuw om in de stad mee rond te rijden is elektrisch prima. En ecologisch wat een grap de gemiddelde klassieker (in België) rijdt 1160km per jaar volgens de cijfers van carpass. Hoeveel jaar moet je dan wachten om de productie van die batterij en elektro motor te verantwoorden. Dit is alsof je een Rubens verband want ja je hebt toch de NFT er van gekocht en die zijn toch de toekomst.
audirs3 zegt
Zo zie je maar, EV’s zijn niet per definitie zwaar, maar nieuwe auto’s zijn gewoon zwaar. Het gewicht tussen bijvoorbeeld een Panamera met den Taycan verschilt nauwelijks.
Robert zegt
“De blepper is inmiddels stokoud, maar met een elektrotorretje onder de kap word je uit geen enkel stadscentrum geweerd.”
Behalve dan in Nederland, want daar heeft men ooit bedacht dat ‘leeftijd’ en ‘vervuilingsgraad’ synoniemen zijn. Zelfs nadat deze (verplicht) is herkeurd bij de RDW is dat nog geen zekerheidje dat je bent gevrijwaard van milieuzone boetes.
tjorque zegt
Ik heb niks tegen elektro-mods van klassiekers, zolang er nog een paar onveranderde exemplaren (in een museum ofzo) overblijven.
Dan kunnen ze tenminste wat meer in het straatbeeld blijven om tegengewicht te bieden aan al die lelijke (en vooral hoge) rotzooi waarvan er nooit een de klassieker status zal bereiken.
tenaci zegt
Gaaf! Zou ik met m’n Daf ook wel willen doen. Zolang de vario behouden kan worden (en dat kan, TU Eindhoven heeft er een gebouwd).