Voor het ware Golf GTI gevoel, neem een Polo
Volkswagen heeft een lange traditie met het maken van GTI’s. Afgelopen week nam @Wouter een kijkje bij een GTI-meeting om te kijken wat voor bijzondere GTI’s er allemaal in Nederland rondrijden. De meeste GTI’s en andere snelle Volkswagens waren voornamelijk Golfjes of derivaten daarvan. Maar wat is als je een iets kleinere GTI zoekt?
Een optie is een Golf I of Golf II GTI, maar in een goede conditie zijn die tegenwoordig behoorlijk prijzig. Een andere alternatief is een snelle Polo. Maar welke moet je dan kiezen? In dit lijstje namen we alle varianten met je door. De 1.4 TSI met DSG was niet de meest geslaagde uitvoering. Dat vond Volkswagen zelf ook en verving de DSG voor een handbak en de 1.4 voor een 1.8. Dat was al een stuk beter, getuige de rijtest van @CasperH. Nadeeltje is dat die exemplaren (gebruikt) nog behoorlijk prijzig zijn. Maar had die Polo ervoor ook niet een 1.8 met handbak?
Jazeker. Sinds 2006 was de Polo GTI (aankoopadvies) een heel aardig autootje. De Polo kreeg namelijk dezelfde kenmerken als de Golf V GTI, de GTI waarmee Volkswagen zijn zaakjes weer op orde had. Dus je hebt de rode bies rond de grille, 5-gaats velgen, dubbele uitlaatpijpjes en natuurlijk die ruitjesbekleding. Kijk, dat leek er al wat meer op. Onder de kap vinden wij de overbekende 1.8 20-klepper met turbo. Deze levert standaard 150 pk en 220 Nm. In tegenstelling tot de latere TFSI motoren staan deze blokken bekend als robuust. Ok, zo leuk als een Clio Renault Sport is de Polo GTI niet, maar het is een vlotte allrounder.
Twee dingen zijn wat lastiger. Ten eerste: vind maar eens een originele. De meeste zijn technisch of optisch getuned. Of nog erger: allebei. Ten tweede: het is moeilijk om er eentje te vinden in een kleurtje. De meeste zijn verkocht in het zilver, grijs, zwart of wit. Wordt je ook niet blij van. Maar dit exemplaar is rood en lijkt nog helemaal origineel. De auto komt uit 2007 en heeft 135.000 km gelopen. De eigenaar wil er graag 6.950 euro voor hebben. Of spaar je liever door voor de splinternieuwe Polo GTI? De advertentie vind je HIER.
bierbuik zegt
150pk uit een 1.8 20VT klinkt erg weinig, ofwel een grote reserve.
Maat van me heeft een Leon met hetzelfde blok gehad die 240pk leverde (JD kuurtje), als je zo’n Polo dezelfde behandeling geeft dan wordt het vliegen lijkt me!
timt zegt
@bierbuik: Ja, de tandwielen vliegen je versnellingsbak uit waarschijnlijk…
ghost zegt
@timt: Sachs kitje erop en klaar.
Onehp zegt
@ghost: dan wordt de bak nog meer belast
oemplus zegt
@timt: Bak kan dat makkelijk hebben.
Onehp zegt
@oemplus: de vraag is hoe lang, daar zit doorgaans de originele eigenaar niet mee in als ie em na een paar jaar toch weer verkoopt…
riborg zegt
@bierbuik: klopt want jd pk’s kloppen ook, Efteling bank
silenro zegt
@riborg: ervaring mee?
riborg zegt
@silenro: Jup, vaak genoeg gehad dat pk gewicht ze in het voordeel waren en dat ze op rol verliezen, dan gaan ze bijv op de dp bank en dan veranderen de waardes heel erg. Maarja pk’s lokt de mensen he
ghost zegt
Liever die in de CUP uitvoering. Dat is m.i. De uitvoering zoals deze had moeten zijn.
Dutchdriftking zegt
@ghost: Klopt, maar die zijn idioot duur. Wel gaaf!
thomasthomas zegt
Vind de nieuwe Polo wel een leuke auto. Maar deze oude Mmmm.. nooit iets aan gevonden en denk altijd aan een omaatje hier uit de straat die er 1tje heeft (normale versie).
phevtreb zegt
Auto proberen te verkopen en dan niet even zorgen dat het lampje van de bandenspanningscontrole uit is..
postzegel zegt
@phevtreb: bandenspanningscontrole? Je bedoelt ’t handremlampje?
papa zegt
@postzegel: ik denk het lampje achter de wijzer van de snelheidsmeter
phevtreb zegt
@postzegel: als ik het handremlampje bedoel, dan schrijf ik dat ook wel.
Op foto 23 is achter de wijzer vd toerenteller het bandenspanningscontrolelampje te zien. Ik persoonlijk had ervoor gezorgd dat deze uit was als ik m’n auto probeerde te verkopen.
postzegel zegt
@phevtreb: Scherp! Ik heb duidelijk stront in m’n ogen gehad. Moest nóg eens kijken voor ik het lampje voor de bandenspanningscontrole zag.
Volgende keer, als ik een auto bekijk, neem ik jou mee :-)
Fijne dag!
phevtreb zegt
@postzegel: hetzelfde toegewenst! ??
giertjuh zegt
Zal dan eerder kijken naar zijn vlotter ogende Spaanse neef de Ibiza (type 6L) in cupra uitvoering heb je standaard al gelijk 180pk
edje zegt
@giertjuh: heb je dat verschrikkelijke dashboard van de ibiza wel eens gezien?! Bahbah doe mij maar de minder snelle maar 10x mooiere polo
giertjuh zegt
@edje: smaken verschillen maar ik vind het dash van de Ibiza mooier dan de polo.
lekkerlinksrijden zegt
Die velgen vind ik echt totaal mislukt, straalt niets uit
ThomasBol zegt
@stgp: check die kentekenplaathouder. Vooral laten staan dit exemplaar!
caferacer zegt
@thomasbol: niet zo slim idd!
DennisS65B40 zegt
@thomasbol: km’s zullen ook zeker niet kloppen… 13k per jaar, yeah right
ahs1979 zegt
@thomasbol: scherp!!
PeugeotGTI zegt
@thomasbol: Wat is er mis met bemiddeling..?? Het is geen ex-huurbak als je dat bedoelt..
20klepper zegt
Rij zelf ook dit type GTI, alleen jammer dat deze auto dan zo te koop wordt aangeboden…
Plaathouder, handmatige airco in een GTI? Achteraf stoelverwarming knopje erin gebeund, niet schoon gemaakt, bandenspanningscontrole lampje brandt nog… om nog te zwijgen over de kwaliteit van de foto’s….
Verder super leuke auto om mee te rijden + je ziet dit type GTI zowat nooit rijden.
Dutchdriftking zegt
Mechanische tuning (mits professioneel gedaan) hoeft absoluut geen probleem te zijn met dit geweldige blok!
denniyo zegt
Weinig origineels aan zo’n Import polo naar mijn mening, verder vast een geinig ding, echter zou ik hem laten staan.