Dat is nog eens fabrieksnieuw!
In februari vindt er weer een mooie veiling plaats: de Grand Palais-veiling van Bonhams in Parijs. Daar gaan de nodige pareltjes onder de hamer, en het leuke is: er zitten ook een aantal auto’s tussen uit Nederland. Een Alfa-verzamelaar doet een deel van zijn collectie van de hand.
Onze aandacht werd vooral getrokken door een Alfa Romeo SZ. 35 jaar na de lancering (ja, zo oud is ‘ie al) is de Sprint Zagato nog steeds een bizarre verschijning. Is ‘ie nou mooi van de lelijkheid of gewoon lelijk? Jullie mogen het zeggen.
Alle SZ’s zien er exact hetzelfde uit, met een rode lak en een beige interieur. Toch is dit exemplaar uniek. Dat heeft alles te maken met de kilometerstand: deze Alfa Romeo SZ heeft slechts 257 kilometer op de teller staan.
De auto is in 1991 nieuw gekocht door de Nederlandse eigenaar, die de auto dus 33 jaar in zijn bezit heeft gehad. Hij was echter van begin af aan van plan om niet met de auto te rijden, want hij heeft ‘m nooit op kenteken gezet. Hij heeft de SZ dus duidelijk niet gekocht om te genieten van de Busso V6.
Hoewel de beste man geen behoefte had om met de auto te rijden was het wel degelijk een echte Alfist. Hij had namelijk ook nog een Giulietta Sprint Speciale, een 1900 Touring Coupe en een Giulietta Spider uit 1961 in zijn bezit. En waarschijnlijk nog wel meer, maar dit zijn de auto’s die nu geveild worden in Parijs.
Of het een beetje een goede investering is geweest om een SZ te kopen en er niet in te rijden? De prijzen van de Alfa SZ zijn nog niet extreem door het dak gegaan, maar de eigenaar zal er waarschijnlijk geen verlies op maken. Bonhams rekent op een opbrengst van €70.000 tot €100.00. Dat lijkt nog een aardig conservatieve schatting, want voor exemplaren met een normale kilometerstand wordt ook al 70 mille gevraagd.
rulefollower zegt
Niet op kenteken zetten lijkt me niet handig.
Fiscaal, maar ook de eisen zijn veel strenger geworden.
Je hebt beter een datum eerste toelating die dicht bij het bouwjaar zit, lijkt me.
DeWitteCondor zegt
Hoezo? Je hebt 33 jaar lang wegenbelasting (en mogelijk verzekering) ontweken. Dat tikt nogal aan.
petroldrinker zegt
kan je dan gewoon schorsen, maar nu nog een nieuw kenteken krijgen word denk ik erg lastig… dus word je potentiele doelgroep sterk verkleint
DeWitteCondor zegt
Ik zie niet in waarom nieuw kenteken hierop lastig zou zijn. Dit model had destijds gewoon een typegoedkeuring hier. Bij klassiekers die hierheen worden gehaald worden die ook niet langs de meetlat van moderne auto’s gelegd.
kennone zegt
Lijkt mij inderdaad niet dat deze SZ aan de eisen van 2025 moet voldoen. Word ook een kansloze opgave in dat geval.
Robert zegt
Waar het om gaat, is of die 33 jaar oude auto destijds is aangemeld bij de RDW (of elke andere vergelijkbare instantie in het buitenland). Als dat zo is, èn de auto is naderhand geschorst, geëxporteerd of op andere wijze onttrokken aan het Nederlandse wagenpark, dan is het geen enkel probleem om er opnieuw een kenteken voor te verkrijgen.
Anders wordt het, als deze auto nooit eerder is voorzien van een kenteken. Dan geldt de auto als ‘nieuw’, zelfs al is deze jaren geleden al geproduceerd. En dus zal de auto in kwestie moeten voldoen aan de regelgeving zoals die nu gelden.
Fernando zegt
33 jaar stil staan is niet gezond voor een auto en nooit kenteken gehad betekend dat het belastingtechnisch een nieuwe auto is. Kenteken en dan schorsen was toch interessanter geweest
DeWitteCondor zegt
Dat weet je natuurlijk helemaal niet. Als de auto in Nederland geleverd is (er staat NL verzamelaar, dus zou kunnen) en je hebt papierwerk erbij (lijkt aannemelijk in dit geval) dan zal de Bdienst dit toch niet als nieuwe auto beoordelen? Er is dan destijds al de geldende belasting over betaald. Ding is 33 jaar oud, aantoonbaar. Zelfs bij import kijkt men gewoon naar leeftijd ipv tijd op kenteken.
mashell zegt
Het zal allemaal wel met dat monster zonder kenteken, maar die Giulietta Spider is echt supergaaf!
verdebosco zegt
De SZ is in levende lijve nog mooier dan op de plaatjes. Historisch, futuristisch een echte klassieker. Hoe is het bijelkaar verzonnen. Unieke mooie prestatie.
pignon zegt
Tja hij is gewoon begeerlijk. Maar niet mooi
tmenges zegt
Das maar goed ook want op de plaatjes is het een verschrikkelijk lelijk ding… Ontwerp klopt ook van geen kant… En toch, maakt dat ding hebberig!
drtim zegt
Een echte Zagato dus. Die dingen liggen bijna allemaal moeilijk op het netvlies. Hoewel, ik heb toch een zwak voor deze. Rolf Wouters reed er volgens mij in rond in Now or Never. Gevalletje jeugdsentiment..
isleofman zegt
Klopt ja! Haha, mooie herinnering.
McShineBXL zegt
Grappig, Zagato heeft deze auto namelijk NIET ontworpen. Wel gebouwd.
drtim zegt
Ah, daarom geen dubble bubble roof
camber24 zegt
Wordt hij dan voorgereden door Meneer Sjon?
beetec zegt
Was dat niet een RZ? 😉
camber24 zegt
Ik dacht dat Meneer Wouters er twee had, een rode en een gele. Een SZ en een RZ. Weet alleen niet meer welke rood en welke geel was.
lavoro zegt
Deze auto’s waren van Sam van Lingen. Meneer Sjon werkte bij Sam en bracht de auto’s naar de studio. Zo is hij daar “ontdekt”.
lavoro zegt
SZ was altijd rood. RZ kon je ook krijgen in het zwart en geel.
Puh zegt
Wat een aura. Nu nog regenboog voorruit en het is af.
Specht zegt
Is dit het exemplaar die jarenlang bij Driessen Alfa Romeo Eindhoven stond?
Crosscabouter zegt
Ik dacht bij de Alfa dealer in Bennekom. Dat was eigenlijk meer een verzamelaar dan een verkoper….
Maar goed. Ik weet het dus niet zeker. Ik weet alleen dat hij een gele en rode had staan.
tazmania zegt
Klopt, beiden gloednieuw. Die zijn later verkocht. 2004 of 2005 dacht ik.
Crosscabouter zegt
@tazmania: dan ik benieuwd hoe het zit, want ik heb van 2009 tot 2014 in Bennekom gewoond en ergens aan het begin was de dealer er nog met twee keer die SZ.
Het lijkt erop dat het niet deze SZ is dus. Dan zou Driessen ook nog kunnen.
Estate_of_mind zegt
Panelgaps, belachelijke stance, onevenwichtig ontwerp. Ik wil m!
kennone zegt
Knap van lelijkheid. Dit is er zo eentje. Heel gaaf!! 👌🏼🤌🏼🇮🇹
isleofman zegt
Die voorkant heeft nog steeds wel wat tofs en echt alfa. Maar zij en achter: dramatisch. Verder grotendeels 75 techniek als ik me niet vergis? Niet echt verfijnd.
kennone zegt
Deze was wel wat meer verfijnd dan de 75. Afstelling is beter en de motoren gaven vaak meer vermogen. Tijdens de eindcontrole van de motoren zaten er af en toe ook exemplaren tussen die meer vermogen leverden dan de fabrieksopgave, deze werden aan de kant gezet voor de SZ en RZ
PunicaOase zegt
Gedrocht. Altijd lelijk gevonden.
cooper96 zegt
Worden ze niet beter van, van zolang stilstaan. Mag je nog wel wat geld tegen aangooien om hem rijdend te krijgen
Hubert zegt
Nieuwe eigenaar zal hem wel in zijn eigen garage parkeren.
Dus rijdend maken zal waarschijnlijk niet gebeuren.
Hubert zegt
Ik weet nog dat er eentje bij Driessen in Eindhoven stond.
En als we thuis de 75 daarheen brachten voor onderhoud (was gelukkig meer dan regelmatig) dan kon ik als puber eventjes wegdromen achter het stuur en gezeten in de lichtbruine sportstoelen van zo’n SZ. Ondertussen verwijtend naar mijn ouders kijken waarom ze niet zoiets gekocht hadden.
Maar met de wetenschap van nu vind ik het schandalig dat zoiets niet gewoon gebruikt wordt.
Zoiets hoort niet stil te staan, daar moet je mee rijden.
citroen55 zegt
Ook logisch dat de eigenaar nooit in dat lelijke hok heeft gereden, als je ziet wat voor prachtige automobielen deze verzamelaar nog meer heeft.
ttr6 zegt
Laat die Sz maar staan, doe mij die 1900 maar!!!
Richmond zegt
Hoe heeft hij er 257km zonder kenteken mee gereden dan?