Het lijkt echt zo. Of echt niet?
Het is een fenomeen waarbij je je blíjft afvragen: waarom? Waarom zou je er in godennaam aan beginnen? We hebben het natuurlijk over replica’s. Eigenlijk lijkt er geen gegronde reden te zijn om een replica te maken. Dat je van een standaard 911 uit 1973 een RS Replica gaat maken is te begrijpen: in de basis is de auto gelijk. Maar dat je een replica gaat maken op basis van een compleet andere auto is vreemd. Toch zijn er -blijkbaar- veel mensen die het automobiele equivalent doen van een paar sokken in de broek. Dan gaan ze een replica bouwen. Een dure sportwagen spreekt het meeste tot de verbeelding, dus veelal zijn het de supercars die worden nagebouwd.
Een wezenlijk verschil tussen 99 procent van de gewone auto’s en een supercar is de layout. Een supercar heeft (vaak) de motor in het midden liggen en achterwielaandrijving. Dit betekent dat de neus van zo’n auto vrij plat is, op de ophanging na hoeft daar immers niet zoveel geplaatst te worden. Het meeste gewicht, zowel letterlijk als figuurlijk, zit in het midden. De achterkant is vaak vrij kort, met weinig overhang. Vanwege het concept worden auto’s met middenmotor als basis gebruikt, twee bekende voorbeelden zijn de Pontiac Fiero en de Toyota MR2. Een auto die echter absoluut ongeschikt lijkt te zijn, is de Amerikaanse Honda Accord.
Toch is het die auto waarmee een Amerikaans bedrijf aan de slag is gegaan. Jazeker, dit is geen thuisbouw projectje, deze kit werd ontwikkeld door Executive Modcar Trendz. Ja, met een stoere ‘z’ aan het einde. Gek genoeg hebben ze als basis de Accord Sedan gepakt (er was ook een Coupé leverbaar). Op details klopt de auto opvallend goed. De achterlichten en koplampen lijken van het origineel gehaald te zijn. Ook de lakkleur, Arancio Argos, lijkt te kloppen. Het probleem is dat het geheel niet echt lekker oogt. Dat is nog netjes uitgedrukt: de verhoudingen zijn compleet zoek. Aanschouw de foto’s en oordeel zelf, in de comments.
sel777 zegt
Aventadoordraaien maar..
autodidact zegt
Aarrghh…. snel mijn ogen uitspoelen met azijn om de pijn te verzachten.
momo zegt
@autodidact: Of in zo een auto rijden of in een steeg door 4 shemales verkracht worden. Wat heb jij liever?
bogey zegt
@momo: Toch maar de auto, bedankt.
rs6issnel zegt
@momo: hou je fantasieën voor je aub.
beefcake zegt
@momo: mag ik foto’s van de shemales zien voordat ik beslis?
dailydriver zegt
@beefcake: Het maakt niet uit hoe knap, mooi ze zijn. Eind van het liedje blijft de uitkomst het zelfde. Ze hebben een piemel.
ghost zegt
Voorkant en achterkant nog enigszins maar in het midden is hij te hoog uitgevallen.
Snap sowieso nooit waarom je het zou willen. Iedere halve tamme kan zien dat het niet een echte is. Als je dan toch zo graag met polyester wilt spelen koop dan een Veilside bodykit en een Honda NSX, ben je ten minste nog origineel en stijlvol bezig.
tjorque zegt
@ghost: Honda NSX? Lijkt me geen goedkope auto om vervolgens te vernaggelen?
simonferrari zegt
@ghost: Ik begrijp het ook nooit. Maak dan een volledig eigen creatie. Als je dit kan bouwen kun je ook zelf wat (laten) ontwerpen en bouwen. Stukken unieker en gaver lijkt me.
dirkv zegt
@simonferrari: Precies dat!
Er zit echt wel vakwerk in bovenstaande auto maar een slechte kopie moet je gewoon niet maken.
fanboy zegt
@ghost: Wat!? Je gaat toch geen NSX vernaggelen? Als alternatief voor het vernaggelen van een standaard Accord?
ghost zegt
@fanboy: je vernaggelt niks hoor, die NSX wordt er alleen maar beter op, qua looks, qua gewicht, qua exclusiviteit..zie het probleem hier niet.
fanboy zegt
@ghost: Je veranderd een mooie NSX in iets wat uit een Engelse schuur kan komen. En hoe origineel is het als je het gewoon kan bestellen?
Deze gasten kunnen blijkbaar alles maken, zoveel talent, dan moet je toch wat mooiers kunnen maken.
En dan op basis van een MR2 ofzo, een NSX is effe wat zeldzamer.
ghost zegt
@fanboy: snap ik allemaal hoor, maar de bodykit zelf is gewoon heel strak ontworpen, niet goedkoop, en dus ook zeldzaam. Begrijp mij niet verkeerd een NSX is prachtig, maar ook gedateerd in mijn optiek. Zo duur zijn ze ook niet meer doorgaans, je kan versies vinden rond de €35k. Bodykit doet €12k, en dan oogt het van buiten al een stuk moderner. Maar terugkomend op wat ik als eerste zei; het gaat mij dan vooral om “the build” – zoiets als een Alfa 8c ombouwen tot Disco Volante..vinden sommige mensen ook zonde van de 8C, ik niet.
fanboy zegt
@ghost: Sorry, ik kan nog teveel genieten van gedateerde Japanse sportwagens :D
Ook al heb ik dat net allemaal kunnen doen met 2 maanden in Japan, heerlijk al dat speelgoed.
tjorque zegt
Ik heb al slechtere exemplaren gezien…
Knap dat je zoiets kan.
Maar het straalt niet de “ik heb een kleinere piemel dan jij, maar wel heul veul meer geld” van een echte Lamborgaudi uit…
rrk147 zegt
Mooi is het inderdaad niet! Lekker uit verhouding. Toch is het wel jaloersmakend hoe handig de bouwer is, de naden bij de motorkap e.d. ogen op de foto wel best strak! Als ik dat talent had, dan had ik het wellicht gebruikt voor een oldtimer oid, niet voor zoiets.
vaakbenjetebang zegt
Na meer dan 20 jaar hobbymatig sleutelen kan ik zeggen: er gaat vrijwel niks boven de voldoening van een project afronden, dus in die zin begrijp ik het wel. Aan de andere kant: als je dit kunt, waarom zou je dan juist zo’n replica maken die per definitie niet op het origineel gaat lijken? Maak dan iets compleet origineels – maar goed, respect voor het werk en het vakmanschap.
bk4life zegt
Ik begrijp vooral niet waarom de velgen zo Honda Accord gebleven zijn.
tjorque zegt
@bk4life: spacers zijn in sommige landen verboden ?
mats106rallye zegt
Gave projecten zijn dit altijd! Toch blijf je zien dat het niet klopt. Dan zou ik liever een nieuwe auto ontwerpen en het echt goed doen!
maferick74 zegt
@mats106rallye: vind ik ook, dat geeft toch veel meer voldoening? Gewoon even wat ontwerpers vragen, blueprints maken, 3dprintertje, wat schroeven en plakken en je hebt je eigen unieke gave auto.
gandini zegt
@mats106rallye: Eens! Maar hoe zit dat in NL eigenlijk met regelgeving? Kun je in theorie gewoon ander bodywork ontwerpen en gebruiken?
maferick74 zegt
Best goed gelukt, een mini mini lambo, crowedfunding starten en… ach nee laat maar, dit is lachwekkend
airditude zegt
Als je de skills hebt om zo iets te bouwen. Waarom dan niet een eigen ontwerp? En als je geen designer bent, het unieke ontwerp van een ander. Maak iets wat iets toevoegt ipv een slechte kopie.
maferick74 zegt
https://instagram.com/arashshahbazofficial?utm_source=ig_profile_share&igshid=guxjuobwk3hf
maferick74 zegt
@maferick74: kijk hij kan ontwerpen (excollega)
shogun zegt
@maferick74: ziet er inderdaad tof uit! wekt alleen weinig vertrouwen als je auto met spanbandjes bij elkaar moet worden gehouden ;)
drdre1 zegt
Mwhuhahahah ? ? ?
MaartenD zegt
Wow, niet van echt te onderscheiden…
harrie zegt
Technisch knap uitgevoerd, jammer van het totaal verziekte ontwerp.
Robert zegt
Ho ho jongens, jullie zien één ding over het hoofd: met de Honda Accord als basis voor deze bastaard is het wél de meest betrouwbare Lamborghini die je kunt vinden, hè.
rickthestig zegt
Op zijn Fries zeker; ’t ken net….
emping zegt
Wel netjes gedaan.
papa zegt
Had hem dan vier deurs gehouden…
stephane8200 zegt
@papa: dat zou wel heel origineel geweest zijn.
rob5nismo zegt
De daklijn is wel een hele grote weg gever
tenaci zegt
Vraag me alleen af of de aandrijflijn nog dezelfde setup heeft. Lijkt me vrij knap als het blok gewoon voorin ligt.
HzR zegt
Een verlagingskitje had ook geen kwaad gekund.
Dutchdriftking zegt
De afwerking is top, de rest laat ik mij niet over uit.
technofreak zegt
’t heeft een “vent” en “a door”, dus is ’t legit.
2wheeler zegt
^ lezen jullie nou allemaal opzettelijk over het stukje heen waarin staat dat dit een kit is, geen zelfbouwproject?
sanderz28 zegt
Kill it with fire?
gewoondirk zegt
Je kan je natuurlijk afvragen waarom je deze kit op een Accord gaat ontwerpen. Aan de andere kant, de Accord is een zeer goed verkopende auto waardoor de kans op afnemers van je kit alleen maar toeneemt. In acht nemende dat je start met een brave vierdeur sedan vind ik het behoorlijk knap hoezeer het resultaat nog lijkt op een supercar met middenmotor. Zou je nog op de achterbank kunnen zitten? Of je het mooi vind is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Ik waardeer het werk en kan de grap er wel van inzien maar ik vind hem niet uitgesproken mooi.
cossiekiller zegt
Die van de MR2 naar een F355 vind ik nog vrij geslaagd van de ombouwen…. De rest kan me gestolen worden.
joosstra zegt
Amerikaans ? Volgens Google is het bedrijf gevestigd in Mumbai, India. Dat verklaart ook waarom het stuur van dit kitkarretje rechts zit. Verder kun je je hoge hoed ophouden in deze Aventahonda. Valt me nog mee dat ze niet de Tata Nano als basis hebben genomen. Dan was het een Aventatadonano geworden.
barkingiron zegt
Gewoon de deuren open bij de en profil foto’s, dan ziet niemand dat de verhoudingen niet kloppen.