







Helemaal goed zo.
De Datsun 280Z is zo’n Japanner die altijd zijn legendarische status zal behouden. Precies deze auto is door het Bulgaarse Vilner in het zonnetje gezet. Het is een prachtige restomod geworden met een keurig resultaat.
Deze Fairlady Z begon zijn leven in de kleur Gold Metallic, maar na een uitgebreide behandeling van Vilner is daar geen sprake meer van. De Bulgaren hebben enkele jaren aan het project gewerkt. De tuner laat weten dat ‘elk deel’ van de auto gecontroleerd, aangepast, opgefrist of vervangen is. De Datsun werd gespoten in de kleur Vilner Cobalt Matt Metallic en gemoderniseerd met onder meer de toevoeging van LED-verlichting aan zowel de koplampen als de achterlichten. Er werd een eigen uitlaatsysteem met side pipes ontwikkeld en de auto staat 20 mm lager in vergelijking met het origineel dankzij Eibach veren.
Minstens zo indrukwekkend is het interieur. Vrijwel de gehele binnenkant is in leder afgewerkt. Vilner heeft bewust gekozen voor gebruikt leder, zodat het niet te gelikt oogt. In de basis is dit immers een auto uit de jaren zeventig. De blauwe exterieurkleur komt onder meer terug op de gordels, de stoelstiksels en de vloermatten.
Nu de restomod klaar is heeft Vilner de auto te koop gezet. Voor 75.000 euro is deze unieke Datsun van jou. Volgens de tuner een ‘zacht prijsje’ gezien het werk dat ze aan de Fairlady uit 1976 hebben gehad.
Kolere wat een gaaf ding! Bij het interieur zet ik nog even mijn vraagtekens bij maar het exterieur is schitterend. Wat een plaatje.
@viezefreddyw:
Originele forestfind ..
@viezefreddyw: Ik heb het precies andersom. Vind die kleuren samen niet echt lekker en ook niet passen bij deze auto. Maar dat interieur, zo mooi gemaakt. Elk detail zo netjes stofferen, niet normaal goed hoe ze dat bij Vilner kunnen.
@reactief: Ik snap wat je zegt, vind alleen de kleur bruin niet zo mooi. Qua afwerking en dergelijke is inderdaad topnotch!
Best netjes gedaan. Wat ik alleen niet helemaal begrijp is waarom ze de automaat hebben behouden; bij zo’n sportauto hoort toch een handbak…?
@1000bochten: inderdaad. Zie ook Wheeler dealers, waar ze het ombouwden.
Vreselijk! €75000,- voor iets waar niets meer origineel aan is. Een hele mooie originele kost niet meer dan de helft….
Restomod ..
Kan ook zo in het jeukwoordenboek ..
Wel een vette livery op deze bespoke uitvoering ..
Vette panelgaps ook ..
@lincoln: hij is ook mooi gedetailed.
@lincoln: Ergens snap ik je wel, het is een raar woord en kloten met klassieke auto’s is ook vaak dubieus… maar toch, als ik ooit de loterij win komt er eerder een geslaagde ‘restomod’ of 2..3.. dan nieuwe auto’s.
@lincoln: hoe gaat het eigenlijk met jouw bespoke uitvoering van de TT?
@crosscabouter:
Gaafste van Europa geworden ..
@lincoln: dat verbaast mij niks ;). Is de TT inmiddels wel rijdend?
Potdomme mooi! Of niet dan jonguuh
En ook dit is over 10 jaar niet meer dan een vernaggelde Fairlady.
Jammer. Origineel zeer leuk.
Foto 11 is erg mooi
Op lekkere balonbanden, heerlijk!
Wat je al niet met goede fotografie kan bereiken.
Hier word ik toch niet echt heel vrolijk van. Een (semi-)klassieke auto is wat mij betreft eigenlijk altijd veel fraaier ‘dans son jus’. Dan ‘leeft’ het ding. Dit soort restomods (teiltje graag!) heeft toch een hoog Botox-gehalte: ja, het is weer allemaal lekker strak, maar de charme en het karakter van het origineel is er vakkundig uit gepoetst.
Heerlijke wagen, nondeju!
Maar dat interieur is weinig subtiel, ik denk dat de bladeren van het bos ter inspiratie stonden..
Zwaar over the top.
Ik mis een paar mooie chromen bumpers! En dat koper/bruin is ook niet mijn smaak.
@fordnut: ik vind de kleurverschillen tussen interieur en exterieur ook niet geheel ideaal.
Mooie projectauto voor een grondige restauratie.
Zonde, en dat terwijl het zo makkelijk is om van een 240Z iets heel tofs te maken:
https://garagedreams.net/wp-content/uploads/2017/04/240Z.jpg
@dizono: of deze, ook fijn, al zou ik mss zelf andere wielen kiezen:
http://www.sx-z.com/wp-content/uploads/mzr-roadsports-datsun-240z-sport-design.jpg
@Dizono: helemaal mee eens. Gas monkey had ook een mooie gemaakt en in Autovisie stond er tijdje geleden ook een mooi antraciete in.
@Dizono:
Veel beter idd!
Ik word hier zoooo depressief van. Ik snap die vallende blaadjes wel.
Dat bronskleurige aan de buitenkant vindt ik niets, had zwart mogen zijn. Verder mooie bak voor leuke prijs.
Foto 13; dat portier sluit lekker aan zeg. Zoveel oog voor detail en dan hangt dat portier er zo in.
Ik vind die kleurencombinatie wel fraai. Ik haak pas af bij de automaat, tenzij ze de restomod zó ver hebben doorgevoerd dat ze de oude drieversnellingsbak hebben vervangen door een met vijf of meer verzetten.
@RRRobert:
Ik vrees dat er technisch niet veel “gemod” is.
Waarom liggen al die blaadjes op de wagen?
Als je een restomod van de 240z wilt kun je beter aankloppen bij MZR roadsports
Een fraai staaltje “hoe verneuk ik een klassieker”. Geen goed woord voor over.
Nou helaas, probeer het nog eens, maar dan wel op deze, want slechter wordt het niet.
Met een ander kleurtje en verchroomde bumpers wil ik hem wel hebben. Oh ja en graag een handbak! Die conversie is aardig te doen, heb Ed China het eens zien doen in Wheeler Dealers.
Met de chromen bumpers vind ik m toch mooier, dag en de grill en wielen een normale kleur geven. Dat interieur is knap gedaan maar past er mi niet in. Maw ik vind m origineel veel mooier.
Vilner Datsun 280Z Curious Cobalt – Score :
– Michael Jackson : ‘I Can’t Help It’
– https://www.youtube.com/watch?v=re3MOe1SBOs