Ook al heb je een heel erg snelle auto, deze Opel Astra sleeper is sneller.
Jij leest Autoblog. Dus de kans dat je ‘iets’ met auto’s hebt is vrij groot. Dat kan er dus voor zorgen dat je bij de koop van jouw auto er rekening mee hebt gehouden dat het wel een beetje leuk moet zijn. Een leuk kleurtje, goede wielen en natuurlijk voldoende power want het moet wel een beetje snel zijn.
Het maakt bijna niet wat je hebt, de kans dat deze rode Opel Astra sleeper sneller is op de tussensprint dan jouw auto is levensgroot aanwezig. Yup, deze relatief eenvoudige en onopvallende auto:
Dit is namelijk een Opel Astra OPC van de eerste generatie, maar van het tweede type. De eerste Astra OPC had aanvankelijk een atmosferische motor (de XE20XER voor kenners en intimi), maar kreeg in 2002 de 2.0 turbo uit de Astra Coupé Turbo.
Turbo!
Dit leverde een paar voordelen op. Ten eerste kreeg deze ook een stoerdere bodykit. De 16 inch BBS-jes werden vervangen door unieke 17 inch OPC-wielen. Nog een voordeel waren de prestaties, die op een veel hoger plan lagen. Het mooiste was dat het maar het beginpunt was.
De Z20LET-motor van Opel kent namelijk behoorlijke reserves. Daarbij zijn er ook voldoende specialisten die zich om dit blok bekommeren. Natuurlijk, je kan er een downpipe op down, uitlaatje en een chipje om lekker vaart te maken. Maar de eigenvaar van deze roe Astra OPC deed er een paar schepjes bovenop. De motor is eigenlijk helemaal opnieuw opgebouwd, namelijk.
Modlist:
- Forged Wossner zuigers en stangen kit
- Zuigerbodemkoeling (bij klasen DE)
- Versterkte klepveren + seals van Piper
- 3 bar mapsensor
- 90mm luchtmassameter
- 3 inch downpipe + uitlaatsysteem naar achter -varex kleppendemper
- Turbokit pulsar gtx2867r
- Injectoren deka 630cc
- 6 pucks sinterkoppeling
- Grotere intercooler mishimoto
Vervolgens is alles middels een Klasen-ECU ervoor gezorgd dat die hardware-upgrades goed met elkaar samenwerken. Het resultaat mag er zijn. Het maximale vermogen bedraagt 412 pk en het koppel 481 Nm!
Prestaties Opel Astra sleeper
Prestatiecijfers worden niet vermeld, maar we keken eventjes naar de Facebook-groepen Zeitenjagd 100-200 voor de nodige context. Van 0-100 km/u accelereren is een beetje zinloos in een voorwielaandrijver.
Echter, de Astra OPC heeft een vijfbak met relatief korte overbrenging, een laag gewicht en een gunstige aerodynamica. De 100-200 km/u sprint is met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijkheid minder dan 9 seconden. Ter referentie, een Nissan 370Z (Z34) en BMW M3 E46 zitten op zo’n 13 tellen.
Het uiterlijk is relatief eenvoudig gebleven. Er ligt een setje OZ Superleggera wielen onder. Met 18 inch zijn ze wel behoorlijk groot voor de auto, maar da’s smaak. Ze misstaan verder niet. OZ is topkwaliteit en ze zijn relatief licht.
Verder zijn diverse plaatwerkdelen opnieuw gespoten. Kortom, de Opel Astra is de perfecte sleeper om BMW’s en Porsches te pesten. En dat allemaal voor slechts 12.000 euro. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn de tofste Opels van de jaren ’90!
drdre1 zegt
Nee.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem tof! Mijn dieseltje heeft net zoveel koppel, maar 9 seconden 100-200 ga ik natuurlijk nooit halen.
JelmerS zegt
Denk dat de motor de prijs bepaald en dat je voor jezelf moet bedenken als de verpakking eromheen wel of niet wilt hebben/gebruiken. Genoeg Opel projecten waar deze motor vrij probleemloos in moet kunnen
3246cm252kw zegt
Nee dat is die niet en ook niet sneller als de daily 😁
mashell zegt
Als 0..100 niet zinvol is in een voorwielaandrijver dan is 100..200 dat ook niet want die wedstrijd heb je al verloren voordat je begonnen bent.
Zinloze wagen maar wel een mooie kleur.
Redrum zegt
😂
Who_carez zegt
Hoezo zinloos? Het bouwen van zo’n auto is al een deel van het plezier. En als je dan op de snelweg achter zo’n ding hangt en er zonder genade vanaf gereden word, dan is het plezier des te groter voor de eigenaar :)
Jetlag zegt
@willeme: “De eerste Astra OPC had aanvankelijk een atmosferische motor (de XE20XER voor kenners en intimi)”
De eerste OPC (2.0i-16v) was onder de echte kenners en intimi beter bekend als de X20XER.
“De 16 inch BBS-jes werden vervangen door unieke 17 inch OPC-wielen”
Die BBS-wielen waren toen ook 17inch groot… ;-)
Mooie auto, iets teveel Sjonnie&Anita Tuning naar mijn smaak, maar zeker leuk speelgoed!
Ik zou eerlijk gezegd wel liever voor een exemplaar in Arden Blue gaan.
tmenges zegt
Sleeper? Zwart gespoten tokkievelgen, spoilert achterop en niet te vergeten M3 spiegels en een dikke pijp achter. Nee vind dit helemaal niks.
dave130r zegt
Tokkievelgen? Zo zie je maar dat de meningen heel verdeeld zijn. Persoonlijk vind ik hem wel aardig maar had m graag iets minder laag. Spoiler is standaard overigens en ja spiegels zijn ook niet mijn smaak.
anthwan zegt
Wil je meer vermogen? Verplaats dan het luchtfilter naar een koelere ruimte!!!
Man man, wat een amateur is hier aan het knutselen geweest.
werf76 zegt
Ja want er komt natuurlijk geen koele lucht onder de kap wanneer je rijd?
cossiekiller zegt
Die bumpers, spoiler, spiegels… zijn allemaal standaard!
Ik vind dit een geweldige auto, kan er niet aan doen. En dat voor een schappelijke prijs, aangezien hij bij Stefan Klasen binnen geweest is. Die weet wel wat hij doet met dit Opel blok.
Zou alleen de velgen wisselen met een lichtgewicht zilverkleurig setje in 17″
techniekmeneer zegt
“een downpipe op down”?
Het is dan ook wel een Down met Johnny auto..
sanderz28 zegt
Staat vol met taalvouten je bericht.
Wel tof ding.
O plaat zegt
Meer dan 400pk op je voorwielen. Je moet maar durven.
rockefellar zegt
Typo 2x: de eigenvaar van deze roe Opel
Stephanst zegt
Noooouuuu nee.
allesmetturbo zegt
Winnen van mijn getunde bmw m2? Nee.
Van de getunede bmw 540i b58 van vrouwlief? Nee.
Verder wel leuke sleeper. Lekker aangepakt zo